Koh Lipe Tips Färja

Av Carlun
31 okt. 2014 11:43
Visningar: 579
Hej Sierra och alla andra :)

Vi åker till Singapore, Malaysia och Koh Lipe över Jul & Nyår. Vi ska åka färja över från Langkawi till Koh Lipe. Hinner vi med färjan klockan 15 från Telaga om vi kommer med flyg från Singapore klockan 12?

Vilken färja är bäst? Läste att det inte gick några speedboats längre?

Något bra tips att fira jul & nyår på Koh Lipe? Har varit där förra året men dock inte över jul & nyår. Vi kommer bo på Castaway i år.

Bankomat på Koh Lipe - Läst att det finns 2 stycken nu?

Tacksam för svar!

Caroline
Av Sierra
31 okt. 2014 15:32
Färjan från Telaga Harbour avgår 14:30 (inte 15:00) och ni hinner. Det tar 10 min från Langkawi Airport till hamnen.Det är lämpligast att åka från Telaga då det är närmast flygplatsen och ni bokar snarast!
http://telaga-terminal.com/langkawi-lipe-one-way.html

Det är riktigt, endast färjor inte speedboats längre.

Jul och Nyår firas överallt på Lipe med fyrverkeri och hela köret. Mysigaste restaurangen har Serendipity tycker jag men då är man iofs inte på Pattaya där det är mest fyrverkeri.

Korrekt, Det är två ATM numera, en vid 7-Eleven och en vid Walking Street intersection mot Sunset Beach.
Av Carlun
6 nov. 2014 21:46
Hej Sierra,

Stort tack för ditt svar! Vi har bokat både flyg och färja nu. Åker med flyget från Singapore klockan 10:30 och färjan 14.30. En annan fråga. Vi kommer stanna på Koh Lipe i 16 dagar (15 nätter). Man får bara visum för 15 dagar. Läste att det fanns möjlighet att betala för overstay. Vet du något om det?

Mvh

Caroline
Av Sierra
6 nov. 2014 22:45
Det stämmer.
Ni får betala overstay med 500 THB/pers och dag när ni checkar in vid Immigration på Pattaya Beach på Lipe.
Av Tobbelu
9 nov. 2014 13:39
Hej

Jag har själv precis bokat färjan från Telaga till Lipe, som vi brukar göra. Känns smidigare än Kuah. Jag har bett dom om uppdaterad info avseende vilken typ av färja/bå¨t det är. När dom körde speedboat uppgav dom 90 min duration. Det gör dom även nu, med den uppdaterade infon. Om det vore en långsam färja så skulle överfartstiden vara betydligt längre, med tanke på att speedboaten snittar 35-40 knop. Med andra ord tror jag att det fortfarande är speedboat från Telaga, återkommer med info när jag fått detta bekräftat!

Tobias
Av Sierra
9 nov. 2014 14:59
Förra året när det var speedboat tog det 60 min enl schedule och det var även info om detta på Telaga's website. I år är det färja som gäller från Langkawis tre hamnar och det tar ca 90 min.

Speedboat är ej längre tillåten sedan mars 2014 på routen.
Av Carlun
12 dec. 2014 11:07
En vecka kvar :) Vet ni hur vädret är på Koh Lipe?

Carro
Av Carlun
12 dec. 2014 11:56
Härligt! Kollar man vädersajter framöver så ser det ut som om det ska regna en hel del. Men kanske inget som man ska förlita sig på.

Carro
Av Sierra
12 dec. 2014 12:17
Visst kan det komma någon kort skur mot kvällen men huvudvädret är bra.