Koh Lipe och norrut med snorkling

Av Magnusa
25 sep. 2015 22:56
Visningar: 339
Hej! Nu är det 2 år sedan vår förra resa med våra 3 barn runt i Tarutao nationalpark med koh Lipe som cenrum. Vi hade då in och utresa via Langkawi. Nu tänkte vi återvända, äntligen.

Vi fick så fantastiskt bra tips hör inför förra resan av framförallt Sierra att jag gärna vill framföra våra funderingar inför denna resa här igen. Bästa tipsen från förra gången har jag med mig och vidarebefordrar gärna till andra.
1. Bo gärna på thailändska statens egna boenden i nationalparken Tarutao, enkelt, billigt och lugnt.
2. Åk gärna med egen longtail mellan öarna bokat av suveräna serviceminded Pakbara travel, om de fortfarande är igång.

Våra barn är nu 8, 10 och 12 år. Vi söker enkelt boende, fin snorkling och äventyr. Vi tänker oss denna gång komma norrifrån, Krabi eller Phuket??. Besöka vackra korallöar på vår färd ner mot koh Lipe och koh Adang och sen tillbaks norrut igen, alternativt flyga hem från Langkawi.
Vilka öar bör vi besöka för att få ut mest av vårt stora snorklings och naturintresse? Hemskt tacksamma för alla förslag. Finns det fler såna fina boenden som Thailändska staten ordnar i nationalparker norrut från Lipe? Och hur är de i så fall? Vi tänker vara borta kanske ca 6 veckor.

Och en sista fråga. Blir alldeles snurrig av alla sajter som vill hjälpa mig att hitta bäst o billigast flygbiljetter. Var och hur skall jag söka? Vi kan ju välja att åka mellan både Gardermoen och Landvetter där vi bor mittemellan? Och kan tänka oss både direktflyg till Krabi/Phuket alt. via Bangkok. Det blir så många alternativ. Hur gör jag för att reda ut detta?

Varma hälsningar / Magnus med familj
Av Macho
26 sep. 2015 10:43
Hej.
Stanna 2-3 nätter på Koh Muuk, där kan ni besöka Emerald cave.
Vi bodde på Charlies beach resort, ett trevligt ställe på stranden.
Dom har även pool.
Om man inte vill äta på deras restaurang kan man beställa hem maten till sin bungalow.
Ni kan alltid hyra en egen longtailbåt över dagen som tar er till andra öar i närheten.

Med vänlig hälsning, Macho
Av Sierra
26 sep. 2015 12:06
Du har två mindre exploaterade öar i Trangs arkipelago; Koh Sukorn och Koh Libong.

Till Libong kan du åka med Tigerline vilket innebär färja till Hat Yao Pier och longtail ut till Libong.

Ang Sukorn är det kanske enklast att kontakta K.K.Travel & Tour nära tågstationen i Trang Town. Tel +66 (0) 75 211 198. Mail: (Logga in för att se e-postadress)

Har ni bott i de bungalows som finns på Adang norr om Lipe?
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/bungalows-pa-koh-adang-koh-lipe-thailand-471040

Sök flyg på resp flygbolags sida och jämför priser och restider de datum ni vill åka. Skippa de olika bokningssajterna.