Koh lipe och langkawi

Av Ellle
2 nov. 2014 14:52
Visningar: 643
Hejsan!
Jag och min sambo ska åka bort 2 veckor över nyår som så många andra och funderar på lite olika platser.
Det vi vill ha är sol, bad och dykning. Gärna blanda både enbart paradisstränder med platser som har ett lite större utbud av restauranger, markander m.m.
Våra tankar är langkawi och koh lipe. Är det en bra kombo med tanke på vad vi vill?
Har också funderat på krabiprovinsen.
Vilka plaster är i så fall bäst där?
Super tacksam för svar!! :D
Av Sierra
2 nov. 2014 15:53
Langkawi och Lipe är bra alternativ.

Lipe har fina stränder och ett av Thailand bästa dykvatten. Där har du också många olika restauranger längs stränderna och Walking Street.

På Langkawi är inte vattnet dykvänligt men restauranger och lite shopping finns här.
Av Ellle
2 nov. 2014 16:18
Tack sierra! :)
Vad skulle du säga är den smidigaste resvägen om man vill få med de två?
Av Ellle
3 nov. 2014 20:50
Du verkar ha bra koll Sierra! :)
Vi funderar nu även på att få med koh mook eller koh lanta, vilken av de skulle du rekommendera? :)
Är det smidigast att åka från krabi i så fall?
Av Sierra
3 nov. 2014 22:26
Mook är en mindre ö än Lanta och ingen biltrafik. Mitt val är Mook.

Åker ni till Lanta eller Mook från Krabi så är det ca 2 tim med minibuss/taxi till Lanta och sedan ca en tim med båt till Mook. Tar ni er dit från Lipe så är det 2 tim med speedboat via Bulon och Ngai till Mook och ytterligare en tim till Lanta.
4 nov. 2014 10:30
Hej!
Vi åker den 26:e dec och kommer hem igen 25 jan och har ungefär samma planer som ni har. Vi har tidigare varit på Koh Lipe och vill dit igen. Det vi ångrade senast vi var där (snart 3år sedan) var att vi inte stannade på Koh Mook. Då var vi även på Koh Lanta, men det är ingen vi bryr oss om igen.
Vi har bokat såhär:
Vi flyger till Krabi och stannar i Ao Nang över nyår (6n). Därefter 6n på Koh Mook då vi även planerar att besöka andra öar (tex Koh Kradan). Nästa stopp blir Koh Lipe som är fullkomligt underbart och därför får 10n. Avslutar sedan med Langkawi i 6n och flyger hem därifrån.
Tankar fanns att lägga in ytterligare öar på vår rutt, men vi kom fram till att begränsa oss och hellre ta fler nätter på varje ställe och göra utfärder. Annars är risken att mycket av tiden går till att förflytta sig istället för hinna med att njuta.
Vi bokade hotell i somras och upplevde då att det inte fanns så stort utbud kvar över nyår. Vi hade från början tänkt att ta en lite annorlunda rutt och vara på Koh Lipe över nyår, men de hotell som fanns var väldigt dyra över nyår vi så vi ändrade rutten.
Shoppingen (tänker på det du skriver om marknader) räknar vi med att få i Ao Nang och till viss del i Langkawi. Dykning/snorkling, paradisstränder och mysiga restauranger på Koh Lipe. Koh Mook lugn och snorkling och Emerald cave så klart..
Koh Lipe kan jag prata mig varm för! Först har du dagarna med alla dessa vackra stränder som man lätt går runt mellan, och detta underbara vatten. Att hyra en longtail och ha för sig själv är underbart. Följ en uppgjort rutt eller improvisera och stanna och snorkla på många olika ställen. Be föraren (eller vad man nu ska kalla den som har hand om båten) att stanna på en helt öde ö när det är dags för lunch och lek Robinson för en stund. Sedan kommer kvällarna då barerna rullar ut mattor i sanden med kuddar och små låga bord, restaurangerna ställer ut bord och stolar i sanden och tänder sina grillar, reggaemusiken ligger som en ljudmatta i bakgrunden och eldshowerna startar....
Av Ellle
5 nov. 2014 14:11
Tack för superbra svar! :)
Längtar ännu mer nu!