Koh Lipe

27 okt. 2013 21:29
Visningar: 816
Hej! Vi är två vuxna och två barn 3 och 6 år, som ska åka en vecka till koh Lipe i feb. Vilken strand ska man bo på pattya eller sunrise?. Vilken strand är trevligast? Är det för mycket båttrafik runt pattya? Är sunrise strand smutsigare? Och gärna sen om du har något hotel tips? Jätte tacksam för svar!
28 okt. 2013 13:08
Jätte tack! känns som du har väldigt bra koll. du kanske även har något bra tips om man vill bo på koh lanta, vi har tänkt 4 veckor på klong dao, för barnen ska gå på sanuk. sedan ön koh bulon, då tänkte vi pansand eller det andra? Och sista frågan om du vet något trevligt ställe på koh mook? vi är ju två vuxna och två barn 3,6 år. för länge sen när jag var i thailand var det väldigt hårda sängar, vet du om det har förändrats. jätte tack för all hjälp.
Av Walle
28 okt. 2013 15:39
Hej
Jag kan tipsa lite först ang en av våra favoritställen i Thailand.... väldigt lugnt är det på ön....
På Koh Bulone har vi bott på Pansand Resort, dessa bungalows är ganska enkla men rena och fina.
Stranden är sådär precis vid Resorten men går man iväg ca 100-150 meter så finns det en helt underbar strand :-)
Det funkar också bra att bo på Bulone Resort, där är stranden finare direkt vid resorten men där kan man också knalla iväg till stranden jag nämnde ovan. Tror att Bulone Resort är lite dyrare men upplever att boendet är bättre på Pansand, men tror inte det är jätteskillnad. På BR finns det även familjebungalows.
Maten är godast på BR. Vi brukar altinera med strand/mat mellan Pansand och BR. Ca 5-6 min promenad mellan resorterna.
Ett tips: boka i förväg gärna nu för dessa boenden blir ofta uppbokade.
www.pansand-resort.com och www.bulone-resort.com
Det går att mejla dom direkt och boka, betalar gör man på plats. Mejladresser finns på deras hemsidor.

På Koh Muk har vi bott på Charlies där det också finns pool, vi reser med ett halvstort barn så han gillar ju att bo där det finns sådan. Charlies är ett fint ställe, stranden är OK men inte så vit och mjuk men funkar jättebra ändå.
I år ska vi unna oss att bo på Sivalai Resort på Koh Muk, ett dyrare ställe men där är stranden helt underbar.
Man kan i och för sig ta sig från Charlies någon dag och bada vid stranden vid Sivalai. Maten är god och frukosten bra på Charlies, på kvällarna är det lite mysigt då dom dukar upp borden på stranden.
Här skulle jag nog också tipsa om att boka i god tid före, på Charlies bor många barnfamiljer.
Bokningssidor: Booking, Agoda eller Sawadee funkar....
Kika gärna in på Krabiguiden så kan du läsa en del om Koh Muk

Sen en annan favorit till sist:
Koh Lipe... i år ska vi bo på Sunrisestranden och nyöppnade Wapi Resort :-)
Garden Bungalow med extra säng beställde vi, det funkar ju även om man har 2 små barn där den minsta (3-åringen) bor i föräldrarnas säng och den största i extrasäng.
Jag tycker nog att det är mycket mindre med longtail-båtar vid den stranden och kanske finare strand men egentligen inte så stor skillnad från Pattaya när det gäller strandkvaliteten... att ta sig längst upp mot Mountain Resort vid Sunrise och bada vid den underbara stranden är ett måste och kolla in den jättefina utsikten uppifrån restaurangen ner över stranden.... många trappor upp i och för sig...
Vid Pattayastranden har vi bott på Bundhaya Resort som är ett fint resort med väldigt god mat.... många som går dit och käkar på kvällarna fast dom inte bor där.
Jag har i år bokat Wapi via Agoda. Bra sida att läsa om Koh Lipe: www.thailandresor.se/kohlipe/
På Lipe är det också idé att boka i tid.

Oj detta blev mycket men hoppas nåt ska vara till glädje

/Walle (Eva)
Av Sierra
28 okt. 2013 16:39
De flesta barnfamiljer brukar bo på Bulone Resort på Bulon. Stranden är betydligt bättre där då det i princip inte går att bada vid Pansand då det är lågvatten pga sten och vassa koraller. Där har du restaurangen väldigt när beachen. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/bulone-resort-thailand-296800

På Bulone har du familjebungalows (4 pers) och från i år även möjlighet att boka boende med a/c i de nya bungalowsen. Se länk på Walles inlägg ovan.

När det gäller Lanta så har jag bott 2 nätter på Lanta Villa på Klong Dao. Mycket bra bungalows och frukost.
http://www.agoda.com/sv-se/lanta-villa-resort/hotel/koh-lanta-krabi-th.html

Om kvalitén på sängarna har jag inget generellt att säga då jag har upplevt alla varianter :-)
Av Daddydj
28 okt. 2013 22:59
Vi (3 vuxna och 2 barn) åker till södra Thailand om en månad. Flyger till Krabi och efter lång betänketid valde vi bort Koh Lipe och kör följande rutt.

Från flygplatsen i Krabi minibuss till Koh Lanta för fyra nätter på Lanta Villa Resort. Förhoppningsvis får vi två deluxe bungalows som sitter ihop så man kan öppna en dörr och få en jättestor bungalow.

Efter fyra dagar på Koh Lanta bär det av med speedboat till Koh Bulon. Tar ca 2 timmar och vi ska bo på Koh Bulone i en stor familjebungalow med AC. Nummer 12 på deras karta. 4500 Baht per nätt inklusive frukost. (3 vuxna + 2 barn) Billigare om man är färre. http://bulone-resort.com/index.php/1340439

Sedan blir det speedboat igen en timme upp till Koh Muuk och Charlies Resort. Två deluxe bungalows som återigen ev sitter ihop. Charlies Resort finns i exempelvis Fritidsresors utbud och har pool. Här lär det bli en sväng till den hemliga stranden innanför grottan (Emerald Cave) samt longtailbåt till Koh Kradan för lite snorkling.

Vi avslutar med två dagar i Ao Nang för att vara nära flygplatsen. Då planet går på morgonen känns det bra att inte ha någon båttur som kan strula på slutet. Vi bor på Golden Beach Resort två nätter i två vanliga hotellrum. Golden Beach resort och Aonang Villa Resort ligger på den delen av Ao Nang som inte har någon bilväg längs stranden. Vi har bott på Aonang Villa tidigare och det var bra läge med nära till allt. Här blir det nog efter mycket bad lite shopping och ett besök på Tigertemplet. Kanske även någon liten båttur.
29 okt. 2013 12:41
Stort stort tack för all information, verkligen till glädje. Det är ju så svårt när man sitter hemma och funderar på alla olika val av hotel. Men om jag fattar rätt tycker ni bästa boendet på koh lipe är wapi eller lipe beach resort? ko bulon , kanske ändå bäst är Bulone resort ?
tack ännu en gång.
Av Sierra
29 okt. 2013 13:58
Så är det.

När det gäller Lipe kan jag komplettera med att Wapi Resort ligger närmare Walking Street, bara någon minut, än Lipe Beach Resort. Detta med tanke på barnen om ni vill strosa där på kvällen.
Av Walle
30 okt. 2013 13:58
Kul... Då fick ni alltså tag på boende på Wapi 😄 mycket som är uppbokat där...
När i feb ska ni dit? Vi har bokat 8/2--13/2

/walle (eva)
2 nov. 2013 10:05
Japp, men den lille sover i vår säng. Vi är där slutet av feb. När jag tittar på bulone resort , vilka bungalow är dom nya? Och är ac stängd ca kl 10-16 varje dag, någon som vet? Är fantasy resort det bästa på koh hai eller någon annan som vet något annat bra boende? Tar tacksamt emot svar, jätte tack för svar tidigare
Av Sierra
2 nov. 2013 10:54
Bulone Resorts nya bungalows är Beach Front Bungalow med a/c. Om a/c är stängd 10-16 vet jag inte men å andra sidan spelar det kanske ingen roll om det skulle vara det...
Av Daddydj
2 nov. 2013 19:08
Tillägg: AC:n funkar såklart inte på dagen när elen är avstängd. Men det känns som en bagatell i sammanhanget.
Av Sierra
2 nov. 2013 19:30
Citerat från Solros14:
vilka bungalow är dom nya?
Nr 25 och 26 är alltså de nya.
Av Walle
2 nov. 2013 21:52
När vi bodde på Pansand sist så har jag för mig att elen var avstängd från 7-16.
Om man ville ha rostat bröd till frukost så fick man lägga brödet på en vanlig utegrill...
nyttigt för barnen också att se att det inte alltid är självklart att man har el....

Vi var med om en liten rolig grej när vi bodde där....
Det var OS och Sverige skulle spela en viktig hockeymatch tror det var mot Slovenien....
De svenskar som bodde på resorten lyckades övertala personalen att ha elen på när matchen pågick så att vi fick se denna viktiga match.... sporttokar.... det är nog inte många gånger dom har satt på elen för en sån sak :-) men de svenska turisterna var nöjda och det var rätt många som hängde runt TV:n i den lilla receptionen :-)