Koh lanta long beach el klong khong stranden

Av Lena26
22 nov. 2015 02:54
Visningar: 2424
Åker till aonang o stannar 2v där sen ska jag vidare en vecka till koh lanta. Ska antingen bo på lanta casuania beach som ligger vid lång beach eller på hotell sea sand and sun i bungalow som ligger vid klong khong stranden.

Någon som bott på någon av dessa? Hur är dessa stränder vilken är finast? Har hört att klong khong stranden inte är så fin o grusigt? Hur är long beach?
Var finns mest matställen/barer inom nära räckhåll?
Av Lena26
22 nov. 2015 15:56
Någon som har bott på hotell lanta beach hotell?

Ska ligga mellan long beach o klong dao stranden..hur är dessa stränder o jämförelse med klong khong stranden??värt att betala mer för att bo nära long beach o klong dao istället?kostar 2000kr mer nämligen
28 nov. 2015 16:02
Jag gillar Long Beach och Klong Dao.
Har mindre erfarenhet av Klong Khong. Som ni skriver så är Klong Khong ganska stenig. Det är en mindre och lugnare strand.
Det är större utbud av restauranger mm vid Long Beach och Klong Dao, men ni kommer inte ha några problem att hitta bra ställen vid Klong Khong heller.
Om ni väljer att bo mellan Long Beach och Klong Dao så kan stranden vara ganska stenig där också.
Man kan ju annars ta en moppetaxi för 100B och förflytta sig en bit om man vill prova en annan strand.
Klong Dao är mycket barnvänlig och väldigt långgrund. Long Beach är fin men inte långgrund.
För att röra till det ytterligare så är ju Klong Nin fint också..
Av Lena26
28 nov. 2015 18:07
Tack för svar! Hört om klong niin att det ska vara fint men verkar vara längre in till centrum saladan o har inte hittat så mkt hotell där heller som finns ledigt via Fritidsresor som jag åker med
1 dec. 2015 22:41
Om du har möjlighet så boka hotell tex via Agoda.com eller booking.com istället för fritidsresor.
Vi brukar besöka Saladan en eller ett par gånger, men det är ingen stad man hänger i varje dag. Du har allt du behöver nära där du bor, nästan oavsett vad du väljer.
Vill man in till stan så kan man ta en tuktuk för en billig peng.
Berätta gärna lite sen efter resan.
Av Lena26
2 dec. 2015 00:22
Jag åker ju en sån kombinationsresa via Fritidsresor där flyg o hotell ingår så tyvärr har jag nog inte möjlighet att boka eget hotell..då måste jag isåf ta en flygstol bara o det vill jag inte.
Av Lena26
2 dec. 2015 00:24
Jag skulle vilja till de stränder/ställen där de dukar ut bord osv i sanden på kvällen så man kan sitta o äta ta nåt o dricka bara ta det lungt :) var finns det på koh lanta?
Av Sayang
2 dec. 2015 19:54
Har bott på Casaurina och det är ett större charterhotell om man nu gillar det.
Helt ok frukost. Bra strand.
Finns gott om mat ställen på long beach,både på stranden och vid vägen.
Föredrar själv norra long beach när jag är på Lanta.
En av Lantas bästa resturanger enligt mig,Thai Cat ligger nästan längst upp på
Long beach.
16 dec. 2015 11:24
Hej , jag tänkte kolla ifall någon vet något om " Pilanta Spa Resort " ?
Bott där ? Såg att man kunde få privat jacuzzi och pool för 6-700 kr/natt inkl frukost.
Verkar vara schysst där. Men flera skriver att det är slitet och sådant :/ Vilket gör mig tveksam
16 dec. 2015 13:00
Jag läste att du vill till en strand där restaurangerna sätter ut bord på stranden på kvällarna.
Förr dukade alla restauranger ut bord på stranden när det blev kväll, men efter revolutionen för ett par år sedan är det inte på det viset längre. Militären har numera makten i landet, och de tillåter varken bord eller uthyrning av solstolar på själva stranden längre.
Det finns givetvis kvar restauranger längst stränderna, men de dukar inte ut något på kvällarna längre, tyvärr.
Väldigt stor skillnad mot ett par år sedan....
16 dec. 2015 13:48
Citerat från Sept1974:
Jag läste att du vill till en strand där restaurangerna sätter ut bord på stranden på kvällarna.
Förr dukade alla restauranger ut bord på stranden när det blev kväll, men efter revolutionen för ett par år sedan är det inte på det viset längre. Militären har numera makten i landet, och de tillåter varken bord eller uthyrning av solstolar på själva stranden längre.
Det finns givetvis kvar restauranger längst stränderna, men de dukar inte ut något på kvällarna längre, tyvärr.
Väldigt stor skillnad mot ett par år sedan....
Hej, 2013 var jag på Koh Samet, där dukade de upp på stranden varje kväll. Även 2014 till viss del på Koh Tao. Någon med tips på prisvärda men bra restauranger på koh Lanta ? Skall dit ca 10 dagar .
16 dec. 2015 14:12
Citerat från Backpackerabbe:
Citerat från Sept1974:
Jag läste att du vill till en strand där restaurangerna sätter ut bord på stranden på kvällarna.
Förr dukade alla restauranger ut bord på stranden när det blev kväll, men efter revolutionen för ett par år sedan är det inte på det viset längre. Militären har numera makten i landet, och de tillåter varken bord eller uthyrning av solstolar på själva stranden längre.
Det finns givetvis kvar restauranger längst stränderna, men de dukar inte ut något på kvällarna längre, tyvärr.
Väldigt stor skillnad mot ett par år sedan....
Hej, 2013 var jag på Koh Samet, där dukade de upp på stranden varje kväll. Även 2014 till viss del på Koh Tao. Någon med tips på prisvärda men bra restauranger på koh Lanta ? Skall dit ca 10 dagar .
Förändringen gjordes mitten av 2014.
Var på bla Koh Lipe i januari 2015 och där är allt borta. Militären går och kontrollerar med jämna mellanrum så att ingen gör övertramp. Hotellet vi bodde på hade solstolar uppe vid poolen, med en klar avgränsning mot stranden. Några turister hade dragit ner två stolar på stranden vilket resulterade i att hotellet fick böter och en mycket skarp varning. Hände det igen skulle de tvingas stänga hotellet.
Samma sak med restaurangerna. Tidigare år har stranden varit full av bord och utrullade mattor från barerna. Allt är borta. Längst uppe vid restaurangerna kan de ha en rad med bord, men det är så benhårt att du får inte sätta samman två bord till ett långt ner mot stranden.
Googla på det så ser du att det hänt massor, till och med de stora stränderna i Phuket är rensade.
11 jan. 2016 10:58
Nu har vi bokat våra hotell och det blev följande: ( någon som bott på något av dessa?)

2 nätter, 534 kr natten PP Charlie Beach Resort 3 stjärnigt, standard rum inkl frukost, 3-5 feb
6 nätter, 965 kr natten Pilanta Spa Resort 4 stjärnigt, Spa Villa 60 kvadrat inkl frukost, 5-11 feb
4 nätter, 450 kr natten Lanta Pura Beach Resort 3,5 stjärnigt , superior rum inkl frukost, 11-15 feb
2 nätter, 887 kr natten Nantra de Deluxe Hotel 4 stjärnigt, Poolvilla 180 kvadrat inkl frukost, 15-17 feb