Koh Lanta/Koh Ngai/koh Kradan

Av Ancano
15 aug. 2015 11:42
Visningar: 3354
Hej!
Behöver lite boende tips på Lanta men framför allt Koh Ngai och Koh Kradan? Tänker börja vår resa på lanta i fyra nätter å sen är tanken Ngai i fyra nättar och nån på Kradan, sen tillbaka till Lanta.

Är det nån som har lite tips på boende på öarna och måsta men boka hemifrån eller kan man göra det på plats.
Har förstått att det är relative enkelt att ta sig mellan öarna eller behöver man boka det innan också?
Hur många nätter tror ni är lagom på de olika öarna?
Är Koh Muuk värt ett besök även det?

Med vänlig hälsning Carina (ancano)
25 aug. 2015 17:44
Hej!
När vi var ute i Thailand och reste kom vi till Koh lanta i mitten av resan. Tanken var bara att vara där några dagar men oj, vi blev verkligen fast. Helt klart favoritstället i Thailand, av alla de vi besökte.

När vi kom dit hade vi ingen aning om ön och hade bokat ett hotell i Old Town men tuk tuk-chauffören avrådde oss från att bo där och istället bo där stränderna var bättre och där turisterna vanligtvs bor. Vi åkte runt och letade hotell klockan 21:00 och hittade oss ett ställe för natten. Vi åkte sedan runt och frågade om det fanns lediga bungalows och det bästa stället var helt, helt klart "Where Else Resort", som låg nära Saladan market.

Väldigt mysigt ställe, med rätt bra pris. Resorten låg några fotsteg från stranden och restaurangen placerad så man kunde äta och se solnedgången samtidigt. Men det bästa med stället var den varma servicen från personalen. Väldigt god mat också!

Vi var där 1,5 vecka men åkte sedan tillbaka för att tillbringa 2 av våra sista veckor där för att det var så bra. Och vi åker självklart tillbaka dit nästa gång!
Av Ancano
30 aug. 2015 10:41
Tack för tipset Emma, vi har nu bokat de fyra första nätterna på Castaway, long beach, koh lanta. Sen fyra nätter på Koh ngai......återstå att se om det blir bra, vi vet inte om vi ska boka något mer eller bara låta dagarna ha sin gilla gång.
Har funderingar på Koh Kradan ett par tre nätter åxå.
6 okt. 2015 16:25
Hej! När ska ni åka? Allt beror på det. Vi har varit på alla öar du nämner och flera gånger. Allt beror förstås på vad man vill ha, men ju längre söderut på Koh Lanta desto mindre känsla av charterresa och mer lite avslappnat. Koh Ngai tar en timme med färja och är fantastiskt vackert. Vi har flera gånger, även med barn bott på en resort som heter Seafood. Där man väldigt enkelt med bara fläkt och havsbrisen som svalka i enkla bungalows mitt på stranden. Drivs av några äldre härliga damer och det är kanonmysigt där på kvällarna och maten bland den godaste jag upplevt i Thailand. Koh Mook åkte vi till men åkte därifrån mindre än ett dygn senare. Inget för oss. Knappt vackert och allt kretsade runt Charlies på stranden. Däremot haffade vi en äldre thailänds man på stranden som vi frågade om skjuts till Kradan och det var inga problem. I långtailbåt i 30 minuter så anlände vi till i mina ögon, den absolut vackraste ön jag sett!! Man får aldrig nog av vyerna och eftermiddagarna när vattnet blir lågt. Vi har tom sett delfiner ute till havs utifrån Kradan. Vi har bott på Kradan Beach resort med fläkt och det går lika bra. Boendet är väl ingen upplevelse men det är inte därför man åker dit. Finns en rolig liten restaurang mitt på ön mitt i djungeln som ägs av en gammal man från Hawaii, som är värt ett besök.... Kan skriva hur mycket som helst om dessa gulpärleöar!!!
11 okt. 2015 01:15
Har rest runt en del i Thailand, Koh Mook, Kradan, Lanta, Lipe, Ao Nang, Samui, PhiPhi, Koh Koh Kao, Bangkok mm

Lanta är trevligt, men inte min favorit för avkoppling längre (det har dock varit för några år sedan). Finns ett trevligt hotell där husen står på bambupålar på höger sida om man åker längs huvudvägen. Väldigt avkopplande ställe med hängmatta under huset, pool och allämnt skön stämning. Priset är helt ok också.

Ngai skall vi till i år första gången. Tar gärna emot tips på rum här. Finns inte så många alternativ till ett vettigt pris k på Agoda och Sawadee (precis som på Kradan).

Kradan blir det återbesök till i år efter att ha varit där en vecka förra året. Blev vår nya favorit för total avkoppling. Bor på Kradan Beach resort i AC-rum i år också då det i princip finns detta eller bambuhyddorna i slutet på stranden i vettigt prisspann. Nackdelar med hotellet, vattnet är brunt och rummen är spartanska samt bäddarna klassiskt hårda (thai style) men så är det i nästan hela Thailand om man inte bor på "stora kedjor". En annan nackdel är att de slår av ACn dagtid men då är man ändå på stranden och snorklar. Frukosten är inte mkt att hänga i granen och man får ibland vara på dem lite för att sätta fram nytt bröd som tar slur innan man hinner blinka. Fördelar - fritt lån av 2-manskanot, simfenor, flytväst och cyklop. Jag kan dock rekomendera att ta med egna fenor då de i fjor hade dåligt med fenor som var hela och eller passade. Cyklop fanns oftast men är inte de bästa så även detta kommer vi ta med i år för är det något man gör på Kradan så är det snorkla - det marina livet bara 30-40m från standen är fantastiskt om man inte skall dra på sig tuberna. Botten går tvärt ner i ett stup och är perfekt för fridykning så se till att tränga upp lungorna innan ni åker :-)

Koh Mook - inte mkt att se på Charlie Beach och hotellet som vi hittade där som hade rum lediga hade mögelskador i taket men tog bra betalt. Om man åker dit så ta er isåfall med en moppetaxi rakt över ön så finns där ett mysigt och förhållandevis prisvärt hotell med pool som heter Koh Mook resort
http://www.sawadee.com/hotel/675913/Koh-Mook-Resort

Kradan bör bokas innan.
Där är få alternativ att bo på och det börjar redan nu bli fullt på de populäraste rummen.
Koh Mook - innan där med, vi fick ta vad vi fick där - 3 nätter tror jag det blev, sedan kom nya gäster.
De flesta öar som har få hotell bör man förboka.
Skall man till Ao Nang, Lanta e.d. så finns det så stort utbud att där brukar vi köra moppe + dörrknackning så man får det man vill ha framförallt när det gäller sängens mjukhet för vår del :) Är man familj så kan man ju lasta av kids o en förälder på bar/strand/rstaurang medans någon förälder puttrar runt några timmar och letar.

Bl.a. Tigerline har färjor o speedboats som går till öarna.
Ett bekvämt alternativ är paketresa med nokair från BKK till Kradan.
https://www.nokair.com

Alternativt så tar man sig till Krabi eller Hat Yai med de andra bolagen och fixar minivan och färja därifrån.
http://amazinglanta.com/buy-thailand-ferry-tickets/
Av Atjima
18 okt. 2015 18:47
"Gullgullan", sitter och funderar på koh mook eller koh kradan, men undrar vad det var som inte "var något för er" på koh mook...
19 okt. 2015 19:08
Atjima! Koh Mook var totalt omysigt. Stranden var inte speciellt fin, inga små mysiga barer el dyl på stranden där man kan sitta/halvligga och sippa på nåt svalkande. Den var ocharmig och Charlies är alldeles för stort o opersonligt. Åk till Koh Kradan!! Nedåtböjda palmer på stranden, vattnet turkost som aldrig förr, små mysiga "hak" och alldeles, alldeles underbart vackert!!!
Av Atjima
19 okt. 2015 20:52
Tack för svar Gullgullan! Det är såna här exempel man vill läsa! Sen kanske man tycker och upplever helt annat än den andra... Men jag tror jag fått min resrutt klar... Lovar att redovisa hur jag gjorde och tyckte o tänkte!! ;-)
tusen tack för svar!
Av Ancano
21 okt. 2015 19:58
Tack snälla ni för alla tips! Längtar så!!!!! :)
Vi har nu bokat de fyra första nätterna på Castaway, long beach, koh lanta. Sen fyra nätter på Koh ngai......återstå att se om det blir bra. Sen ble det tre nätter på Koh kradan å sen får sista vekan vara obokad......se om vi hittar nått paradis:)
23 okt. 2015 07:59
Citerat från Boogieman:
Har rest runt en del i Thailand, Koh Mook, Kradan, Lanta, Lipe, Ao Nang, Samui, PhiPhi, Koh Koh Kao, Bangkok mm

Lanta är trevligt, men inte min favorit för avkoppling längre (det har dock varit för några år sedan). Finns ett trevligt hotell där husen står på bambupålar på höger sida om man åker längs huvudvägen. Väldigt avkopplande ställe med hängmatta under huset, pool och allämnt skön stämning. Priset är helt ok också.

Ngai skall vi till i år första gången. Tar gärna emot tips på rum här. Finns inte så många alternativ till ett vettigt pris k på Agoda och Sawadee (precis som på Kradan).

Kradan blir det återbesök till i år efter att ha varit där en vecka förra året. Blev vår nya favorit för total avkoppling. Bor på Kradan Beach resort i AC-rum i år också då det i princip finns detta eller bambuhyddorna i slutet på stranden i vettigt prisspann. Nackdelar med hotellet, vattnet är brunt och rummen är spartanska samt bäddarna klassiskt hårda (thai style) men så är det i nästan hela Thailand om man inte bor på "stora kedjor". En annan nackdel är att de slår av ACn dagtid men då är man ändå på stranden och snorklar. Frukosten är inte mkt att hänga i granen och man får ibland vara på dem lite för att sätta fram nytt bröd som tar slur innan man hinner blinka. Fördelar - fritt lån av 2-manskanot, simfenor, flytväst och cyklop. Jag kan dock rekomendera att ta med egna fenor då de i fjor hade dåligt med fenor som var hela och eller passade. Cyklop fanns oftast men är inte de bästa så även detta kommer vi ta med i år för är det något man gör på Kradan så är det snorkla - det marina livet bara 30-40m från standen är fantastiskt om man inte skall dra på sig tuberna. Botten går tvärt ner i ett stup och är perfekt för fridykning så se till att tränga upp lungorna innan ni åker :-)

Koh Mook - inte mkt att se på Charlie Beach och hotellet som vi hittade där som hade rum lediga hade mögelskador i taket men tog bra betalt. Om man åker dit så ta er isåfall med en moppetaxi rakt över ön så finns där ett mysigt och förhållandevis prisvärt hotell med pool som heter Koh Mook resort
http://www.sawadee.com/hotel/675913/Koh-Mook-Resort

Kradan bör bokas innan.
Där är få alternativ att bo på och det börjar redan nu bli fullt på de populäraste rummen.
Koh Mook - innan där med, vi fick ta vad vi fick där - 3 nätter tror jag det blev, sedan kom nya gäster.
De flesta öar som har få hotell bör man förboka.
Skall man till Ao Nang, Lanta e.d. så finns det så stort utbud att där brukar vi köra moppe + dörrknackning så man får det man vill ha framförallt när det gäller sängens mjukhet för vår del :) Är man familj så kan man ju lasta av kids o en förälder på bar/strand/rstaurang medans någon förälder puttrar runt några timmar och letar.

Bl.a. Tigerline har färjor o speedboats som går till öarna.
Ett bekvämt alternativ är paketresa med nokair från BKK till Kradan.
https://www.nokair.com

Alternativt så tar man sig till Krabi eller Hat Yai med de andra bolagen och fixar minivan och färja därifrån.
http://amazinglanta.com/buy-thailand-ferry-tickets/
Hej Boogieman!
Du verkar kunna lite om de olika öarna. Tänkte fråga dig lite om vad du kan rek en fam på 5, 2 vuxna & 3 barn. Vi åker ifrån Hat Yai 2/1. Det som är bokat är Bulon 3 nätter, Koh LIpe 6 n i slutet av resan Men innan dess vet jag inte.Jag vet inte vart och vilken ö det skall. Har sökt, letat och läst en hel del. Funderar på Koh Mook, Kradan, vet inte vilket ställe som man skall välja. Langkawi har jag också kollat på men vattnet verkar inte så fint. Du verkar känna till lite :)
En som hoppas på svar.
mvh G
24 okt. 2015 11:39
Citerat från Goingforaneagle:
Citerat från Boogieman:
Har rest runt en del i Thailand, Koh Mook, Kradan, Lanta, Lipe, Ao Nang, Samui, PhiPhi, Koh Koh Kao, Bangkok mm

Lanta är trevligt, men inte min favorit för avkoppling längre (det har dock varit för några år sedan). Finns ett trevligt hotell där husen står på bambupålar på höger sida om man åker längs huvudvägen. Väldigt avkopplande ställe med hängmatta under huset, pool och allämnt skön stämning. Priset är helt ok också.

Ngai skall vi till i år första gången. Tar gärna emot tips på rum här. Finns inte så många alternativ till ett vettigt pris k på Agoda och Sawadee (precis som på Kradan).

Kradan blir det återbesök till i år efter att ha varit där en vecka förra året. Blev vår nya favorit för total avkoppling. Bor på Kradan Beach resort i AC-rum i år också då det i princip finns detta eller bambuhyddorna i slutet på stranden i vettigt prisspann. Nackdelar med hotellet, vattnet är brunt och rummen är spartanska samt bäddarna klassiskt hårda (thai style) men så är det i nästan hela Thailand om man inte bor på "stora kedjor". En annan nackdel är att de slår av ACn dagtid men då är man ändå på stranden och snorklar. Frukosten är inte mkt att hänga i granen och man får ibland vara på dem lite för att sätta fram nytt bröd som tar slur innan man hinner blinka. Fördelar - fritt lån av 2-manskanot, simfenor, flytväst och cyklop. Jag kan dock rekomendera att ta med egna fenor då de i fjor hade dåligt med fenor som var hela och eller passade. Cyklop fanns oftast men är inte de bästa så även detta kommer vi ta med i år för är det något man gör på Kradan så är det snorkla - det marina livet bara 30-40m från standen är fantastiskt om man inte skall dra på sig tuberna. Botten går tvärt ner i ett stup och är perfekt för fridykning så se till att tränga upp lungorna innan ni åker :-)

Koh Mook - inte mkt att se på Charlie Beach och hotellet som vi hittade där som hade rum lediga hade mögelskador i taket men tog bra betalt. Om man åker dit så ta er isåfall med en moppetaxi rakt över ön så finns där ett mysigt och förhållandevis prisvärt hotell med pool som heter Koh Mook resort
http://www.sawadee.com/hotel/675913/Koh-Mook-Resort

Kradan bör bokas innan.
Där är få alternativ att bo på och det börjar redan nu bli fullt på de populäraste rummen.
Koh Mook - innan där med, vi fick ta vad vi fick där - 3 nätter tror jag det blev, sedan kom nya gäster.
De flesta öar som har få hotell bör man förboka.
Skall man till Ao Nang, Lanta e.d. så finns det så stort utbud att där brukar vi köra moppe + dörrknackning så man får det man vill ha framförallt när det gäller sängens mjukhet för vår del :) Är man familj så kan man ju lasta av kids o en förälder på bar/strand/rstaurang medans någon förälder puttrar runt några timmar och letar.

Bl.a. Tigerline har färjor o speedboats som går till öarna.
Ett bekvämt alternativ är paketresa med nokair från BKK till Kradan.
https://www.nokair.com

Alternativt så tar man sig till Krabi eller Hat Yai med de andra bolagen och fixar minivan och färja därifrån.
http://amazinglanta.com/buy-thailand-ferry-tickets/
Hej Boogieman!
Du verkar kunna lite om de olika öarna. Tänkte fråga dig lite om vad du kan rek en fam på 5, 2 vuxna & 3 barn. Vi åker ifrån Hat Yai 2/1. Det som är bokat är Bulon 3 nätter, Koh LIpe 6 n i slutet av resan Men innan dess vet jag inte.Jag vet inte vart och vilken ö det skall. Har sökt, letat och läst en hel del. Funderar på Koh Mook, Kradan, vet inte vilket ställe som man skall välja. Langkawi har jag också kollat på men vattnet verkar inte så fint. Du verkar känna till lite :)
En som hoppas på svar.
mvh G
Hej

Jag trodde det framgick av det jag skrev vad jag föredrog men får väl korta ner det.
Då jag inte vet vad du är ute efter, ålder på barn eller simkunnighet så blir d ett generellt svar.

Kradan, fantastiskt vatten och snorkling (läs mer i förra inlägg). Ingenting att göra på ön så som shopping. Perfekt för.romantik snorkling och sollapande. Inga restauranger direkt på stranden pga tidvattenshöjd. Men precis ovanför finns ett fåtal om man går längs stranden. Inga strandförsäljare. Bara snorkla snorkla och slapp slapp slapp. Extremt litet urval (läsk glass godis kakor solkräm typ) i en extremt liten butik så skall man ha något speciellt (sprit, cyklop mm) köp med det från fastlandet/hemifrån. vårt val. Blir 10 dagar i år..tror inte vi kommer tröttna. Var där 5 dagar i fjor vilket var lite för lite. Maten är inte lika bra som lipe om man gillar autentisk thai (i princip bara hotellresturanger) men får funka då resten är så bra.

Mook, inte mkt att göra heller men mer turister, sämre vatten, mkt lägre mysfaktor. Vi var på andra sidan ön från Charlie Beach sett och hotellets pool räddade vår vistelse. Not for us.

Koh lanta, helt ok om man vill blanda barer, shopping med strand och pool. Massor av strandbarer, marknader längs gatan och i centrum, restauranger. Allroundvalet och många svenskar bor på ön därav smeknamnet svensk-ön

Koh lipe har vi varit på några gånger och är en mycket trevlig ö med fint vatten, mkt resturanger o barer. Tycker dock den blivit för turistig på sistone och alldeles för mkt båtar ligger konstant an vid stranden och tjejen har blivit magsjuk senaste två besöken här. Riktigt magsjuk. Så vi hoppar dem i år åt minstone. Har man inte varit där är den definitivt värd ett besök

Langkawi var jag på för typ 10~12 år sedan. Då var det inget för mig. Inte lika god mat, stora avstånd från vårt hotell men poolen var fin, stranden not so much. Blev mkt poolbar och mat på det mysiga rummet mitt djungeln vilket söker en del om hur dör var i övrigt.vart mkt små söta apor som kom fram till rummet och var nyfikna dock. Men nej jag åker inte tillbaka. Vi

Hotell sökes på sawadee.com och agoda.com hotels.com
Har redan skrivit vårt val i förra inlägg

Mvh
Ola
25 okt. 2015 11:11
Tack så jätte mkt för ditt tips!

Ja ungdomarna som vi har med ... dom får bara lära sig att vara på semestern. Alla behöver lugn och ro ibland :)
9 nov. 2015 13:20
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
9 nov. 2015 17:53
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
Jag har varit på Koh Lanta 6 ggr och jag föredrar den södra delen av ön. Majoriteten av folket är muslimer på Koh lanta. Om det är massa muslimer på Koh Lanta så är svaret ja. Att det ska finnas en "muslimsk" strand har jag aldrig sett eller hört talas om.
10 nov. 2015 09:12
Citerat från Fredrinho:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
Jag har varit på Koh Lanta 6 ggr och jag föredrar den södra delen av ön. Majoriteten av folket är muslimer på Koh lanta. Om det är massa muslimer på Koh Lanta så är svaret ja. Att det ska finnas en "muslimsk" strand har jag aldrig sett eller hört talas om.
Hej, det kanske inte märks av då att det är muslimskt. För han som berättade det hade bott på ett hotell där alla kvinnor hade slöja osv. Men det är kanske ganska normalt på Koh Lanta då.
Hur är skillnaden mellan södra och norra Koh Lanta? Prisskillnad? Finare? Mer att göra mm ?
10 nov. 2015 09:59
Citerat från Backpackerabbe:
Citerat från Fredrinho:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
Jag har varit på Koh Lanta 6 ggr och jag föredrar den södra delen av ön. Majoriteten av folket är muslimer på Koh lanta. Om det är massa muslimer på Koh Lanta så är svaret ja. Att det ska finnas en "muslimsk" strand har jag aldrig sett eller hört talas om.
Hej, det kanske inte märks av då att det är muslimskt. För han som berättade det hade bott på ett hotell där alla kvinnor hade slöja osv. Men det är kanske ganska normalt på Koh Lanta då.
Hur är skillnaden mellan södra och norra Koh Lanta? Prisskillnad? Finare? Mer att göra mm ?
Alla hotell och restauranger drivs inte bara av muslimer men majoriteten av dem som äger eller bor på ön är dock muslimer.

Den norra delen är det mer turister på. Dom flesta turister som kommer till Koh Lanta hamnar just på norra delen. Tycker den södra delen är finare. Jag bor nästan alltid på Klong Nin stranden som även kallas för "backpacker" stranden. Mindre turister och en fin strand med sjysta restauranger och barer. Sen är Ban Kantiang fint ställe också. Tycker att dom finaste stränderna finns i södra delen av ön. Rekommenderar att bo i söder eller att man delar upp dagarna och bor på båda. Det tar inte alls länge att ta sig från söder till norr med moppe eller tuk tuk. Själv så åker jag till Lanta på söndag igen ;) Två år senast. :)
10 nov. 2015 10:21
Citerat från Fredrinho:
Citerat från Backpackerabbe:
Citerat från Fredrinho:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
Jag har varit på Koh Lanta 6 ggr och jag föredrar den södra delen av ön. Majoriteten av folket är muslimer på Koh lanta. Om det är massa muslimer på Koh Lanta så är svaret ja. Att det ska finnas en "muslimsk" strand har jag aldrig sett eller hört talas om.
Hej, det kanske inte märks av då att det är muslimskt. För han som berättade det hade bott på ett hotell där alla kvinnor hade slöja osv. Men det är kanske ganska normalt på Koh Lanta då.
Hur är skillnaden mellan södra och norra Koh Lanta? Prisskillnad? Finare? Mer att göra mm ?
Alla hotell och restauranger drivs inte bara av muslimer men majoriteten av dem som äger eller bor på ön är dock muslimer.

Den norra delen är det mer turister på. Dom flesta turister som kommer till Koh Lanta hamnar just på norra delen. Tycker den södra delen är finare. Jag bor nästan alltid på Klong Nin stranden som även kallas för "backpacker" stranden. Mindre turister och en fin strand med sjysta restauranger och barer. Sen är Ban Kantiang fint ställe också. Tycker att dom finaste stränderna finns i södra delen av ön. Rekommenderar att bo i söder eller att man delar upp dagarna och bor på båda. Det tar inte alls länge att ta sig från söder till norr med moppe eller tuk tuk. Själv så åker jag till Lanta på söndag igen ;) Två år senast. :)
Hej,
jag läste nyss ett riktigt bra inlägg men kanske lite långt:
http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20130306/koh-lanta-blagula-drommar-i-paradiset

Där fick jag svar på mycket frågor och där fanns info om alla stränder och ställen.
Det är muslimskt men det är inget problem verkar det som. Allt påminner om övriga thailand. Dock verkar koh lanta vara lite lugnare och folket mer godhjärtade och rättvisa.
Jag får se vart vi kommer bo. Är öppna för förslag. Men kanske blir några dagar i norr vid Saladan och sedan några mer söderut.
Gamla stan (Ban Koh Lanta) verkar med vara sevärt. Annars kommer vi hyra scooter och själva ta oss runt och utforska
10 nov. 2015 10:29
Citerat från Backpackerabbe:
Citerat från Fredrinho:
Citerat från Backpackerabbe:
Citerat från Fredrinho:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
Jag har varit på Koh Lanta 6 ggr och jag föredrar den södra delen av ön. Majoriteten av folket är muslimer på Koh lanta. Om det är massa muslimer på Koh Lanta så är svaret ja. Att det ska finnas en "muslimsk" strand har jag aldrig sett eller hört talas om.
Hej, det kanske inte märks av då att det är muslimskt. För han som berättade det hade bott på ett hotell där alla kvinnor hade slöja osv. Men det är kanske ganska normalt på Koh Lanta då.
Hur är skillnaden mellan södra och norra Koh Lanta? Prisskillnad? Finare? Mer att göra mm ?
Alla hotell och restauranger drivs inte bara av muslimer men majoriteten av dem som äger eller bor på ön är dock muslimer.

Den norra delen är det mer turister på. Dom flesta turister som kommer till Koh Lanta hamnar just på norra delen. Tycker den södra delen är finare. Jag bor nästan alltid på Klong Nin stranden som även kallas för "backpacker" stranden. Mindre turister och en fin strand med sjysta restauranger och barer. Sen är Ban Kantiang fint ställe också. Tycker att dom finaste stränderna finns i södra delen av ön. Rekommenderar att bo i söder eller att man delar upp dagarna och bor på båda. Det tar inte alls länge att ta sig från söder till norr med moppe eller tuk tuk. Själv så åker jag till Lanta på söndag igen ;) Två år senast. :)
Hej,
jag läste nyss ett riktigt bra inlägg men kanske lite långt:
http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20130306/koh-lanta-blagula-drommar-i-paradiset

Där fick jag svar på mycket frågor och där fanns info om alla stränder och ställen.
Det är muslimskt men det är inget problem verkar det som. Allt påminner om övriga thailand. Dock verkar koh lanta vara lite lugnare och folket mer godhjärtade och rättvisa.
Jag får se vart vi kommer bo. Är öppna för förslag. Men kanske blir några dagar i norr vid Saladan och sedan några mer söderut.
Gamla stan (Ban Koh Lanta) verkar med vara sevärt. Annars kommer vi hyra scooter och själva ta oss runt och utforska
Ja man märker knappt att det är muslimer och folket på lanta är underbara. Att hyra scooter och ta sig runt och utforska ön är väldigt smidigt. Old Town har sin charm det också. Ni kommer få en fantastisk semester :)
11 nov. 2015 09:26
Hej, jag hittade ett hotell " Lanta Bura Beach Resort" 3,5 stjärnor. Ligger i Saladan, är prisvärt , fräscht och bra omdömen.
Någon som bott där eller vet ifall det är schysst?
Av Monk
18 jan. 2016 16:01
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
Du skall inte till södra Thailand om du vill undvika muslimer! ( Nu är det skillnad på muslim i Thailand och muslim i arabstaterna). Ju längre söderut man tar på ön, dessto bättre. Dessutom mindre "turistigt". Koh Lanta har jag varit på i omgångar och ön var bättre för 5-10 år sedan. Nu har det blivit ett riktigt "svenne-ställe".
Inte för inte tuk-tuks målade som svenska flaggan och "kanelbullar" på fiket! Två svenska skolor och en massa flerbarnfamiljer gör sitt till....
18 jan. 2016 16:10
Citerat från Monk:
Citerat från Backpackerabbe:
Hej, frugan talade med en kollega som hade varit på Koh Lanta som hade råkat bo på en muslimsk strand . Jag vet ej vilket år det var. Finns det kvar där och isf vart ligger den för den vill vi undvika då vi skall dit i vinter. Vi tänkte bo på nordvästa delen som är populär. Där är väl inte massa muslimer? Mvh
Du skall inte till södra Thailand om du vill undvika muslimer! ( Nu är det skillnad på muslim i Thailand och muslim i arabstaterna). Ju längre söderut man tar på ön, dessto bättre. Dessutom mindre "turistigt". Koh Lanta har jag varit på i omgångar och ön var bättre för 5-10 år sedan. Nu har det blivit ett riktigt "svenne-ställe".
Inte för inte tuk-tuks målade som svenska flaggan och "kanelbullar" på fiket! Två svenska skolor och en massa flerbarnfamiljer gör sitt till....
Hej jo jag har fått en mer positiv bild nu av Lanta, men visst är det som du skriver. Det är mycket svenskar.
Men muslimerna där är ju inte som i Sverige eller i mellanöstern så det är lugnt, vi bekymrar oss inte för dom. Kommer bli kul och trevligt.
Läst mycket om bra restauranger nu med så har en del tips att gå på