Koh Kho Khao som resemål?

20 sep. 2016 21:55
Visningar: 1866
Någon som har lite färska erfarenheter av ön Koh Kho Khao som resmål att dela med sig av? :) Ris och ros... Hur ser det ut med restaurangutbudet och utflykter? Något hotell ni rekommenderar? Det verkar vara en ö där avkoppling är i fokus och så, men det alltid intressant att läsa andras åsikter/erfarenheter.

Jag och min kille åker i februari nästa år till Thailand och är på Khao Lak första veckan och är på jakt på något fint boende för andra veckan då vi stannar hela två veckor. Vi vill ha fina stränder, god mat och avkoppling varvat med att göra olika utflykter.
Av Me2016
12 dec. 2016 02:08
Hej
Vi var på ön i feb 2009 och då bodde vi på ett hotell nästan vid hamnen som då hette Andaman någonting. Jätte fint lyxigt hotell. Vi åkte då som par och hade en liten med oss. På den tiden var det grymt lugnt där. Fanns en handfull rest vid hamnen. Nu 2016 var vi där igen, då bara på dagvisit, för att titta vad som hänt. Då åkte vi och våra två barn över och vi vart jätte ledsna att se att typ alla rest i hamnen utom två hade slagit igen. Det var grymt öde nu. Vi åkte upp långt norr över och åt på en super mysig rest vid havet, som låg helt själv. Sedan gjorde vi ett stopp på mitten av ön och tog ett dopp och myste lite vid en underbar bar med små hyddor. Jag älskar Thailand och att få uppleva naturen men där på ön så var det typ bara natur. Rätt tråkiga vägar att åka runt på med bara buskage runtom. Allt beror nog på vad man är ute efter. Jag är ute efter lugn men där på ön var det dött. Visst kan man hyra moppe och åka till fastlandet med en liten longtailbåt för en liten penning men ingen jag skulle göra fler ggr i veckan, tar sin tid att ta moppe till khao lak. Nu låter jag mycket negativ så det är nog bra om du får inputs från andra som varit på andra resorter lite längre från hamnen. Verkar som det bara finns 5-10 resorter tot på ön. Allt handlar om vad du vill göra. Nöjer du dig med att bara vara på hotellet och stranden då kan de funka men om du vill se något mer så nja. Och en vecka räcker absolut. Varför inte ta första v där uppe för att sedan dra vidare till khao lak när ni tröttnat? Ni kanske älskar kho kho khao? Lycka till på resan..... Själv letar jag förbrilt efter bra flyg nu i jan-feb för att sedan bo i khao lak.
Av Mlg60
12 dec. 2016 20:24
Vi ska åka dit i februari och har bokat fyra nätter på Ocean Breeze. Vi har tänkt att varva ned och då verkar det ju passa bra:) Sedan har vi bokat några nätter i Khao Lak för att sedan avsluta i Kata Beach.
Av Me2016
12 dec. 2016 21:50
MIg60: Ocean breeze ligger i khao lak, det stod lite konstigt och själv hade jag dålig koll på vart khao lak centrum ligger så jag tänkte bara meddela om du inte visste. Att åka från khao lak till kata är galet. Vi var i khao lak och tyckte det var lagom lugnt och sedan kom vi till kata med massa strand försäljare galet trångt på stranden och man fick inte vara ifred någonstans. Testa kata några dagar i början i stället så drar ni vidare om det är för stojigt. Ha en trevlig resa
Av Mlg60
13 dec. 2016 07:11
Citerat från Me2016:
MIg60: Ocean breeze ligger i khao lak, det stod lite konstigt och själv hade jag dålig koll på vart khao lak centrum ligger så jag tänkte bara meddela om du inte visste. Att åka från khao lak till kata är galet. Vi var i khao lak och tyckte det var lagom lugnt och sedan kom vi till kata med massa strand försäljare galet trångt på stranden och man fick inte vara ifred någonstans. Testa kata några dagar i början i stället så drar ni vidare om det är för stojigt. Ha en trevlig resa
Hmmm...står ju att Ocean Breeze ligger på Ko Kho Khao? Mmmm, Du kanske har rätt, kanske ska boka om till Khao Lak......Tack för att du svarar o ger råd. Vi har varit i Phuket många ggr, men nu är det åtta år sen....Gjort Aussie o NZ emellan. Hann med Kho Chang o Kho Samet också, men det var ingen hit.
Av Me2016
13 dec. 2016 09:13
MIg60: Vi var i Kata nu vår 2016 och då var det typ 10 år sedan vi var där innan. Vi var där precis innan tsunamin. Phuket (kata) har vuxit så in i bängens på dessa år. Vår taxi chaufför sa en % som kata/karon växt med men kommer inte ihåg vad det var men det var MÅNGA % och det märkte vi inte i närheten av hur det var första ggr vi var där.
Vill inte oroa dig men vi bokade Ocean Breeze i våras genom bokningssida och avbokade i god tid (valde Moracea istället) Men hotellt drog pengar från oss även fast vi inte skulle bo där....än i dag håller jag på med ärendet pga att hotellet inte vill ge tillbaka pengarna till mig. Nu håller bokningssidan på för fullt för att få hotellet att betala tillbaka...har strulat för mina pengar sedan i feb 2016. Jag hoppas verkligen det inte är något som hotellet gör systematiskt. Var rens slump jag såg att detta dragits från mitt konto. Detta gör att vi denna resa nu i jan-feb inte kommer att välja verken detta hotel eller denna bokningsida...är ju inte så kul att det dras pengar från kontot när man är på resa....alla pengar behövs då. Tur de bara drog en natts avgift. Hade de dragit hela vistelsen hade vi inte haft pengar till att leva när vi väl var där.

Som sagt kolla igen vart hotellet ligger. Kan ju finnas något mer med liknande namn på Kho kho kao?
Av Mlg60
13 dec. 2016 13:04
81 Moo 4, Takuapa, Phang Nga, 83120, 83120 Ko Kho Khao, Thailand
Den här adressen får jag upp och när jag tittar på karta, ligger det norrut mot det hotell ni hade bott på. Sökte även på "Ocean Breeze Khao Lak", men fick upp detta hotellet iaf. Känns ju "sådär" när det blev så för er.... Vi har bokat genom Booking.com..... Man vill ju att det ska bli så bra:)
Av Me2016
13 dec. 2016 15:31
Citerat från Mlg60:
81 Moo 4, Takuapa, Phang Nga, 83120, 83120 Ko Kho Khao, Thailand
Den här adressen får jag upp och när jag tittar på karta, ligger det norrut mot det hotell ni hade bott på. Sökte även på "Ocean Breeze Khao Lak", men fick upp detta hotellet iaf. Känns ju "sådär" när det blev så för er.... Vi har bokat genom Booking.com..... Man vill ju att det ska bli så bra:)
Bokade inte med booking. Kollade lite nu och det finns två. En ocean breeze resort och en residence. Då ligger det en på båda ställena. Skönt då har det blivit rätt. Ha en lugn resa.