Koh Hai eller Koh Mook

15 nov. 2014 22:56
Visningar: 3292
Vilken ö är finast och mest värd att resa till. Hinner inte med båda.
Vi ska också besöka Koh Bulon och Koh Lipe.
På Koh Lipa har vi varit förut men vill verkligen tillbaka.

Hälsn Camilla
Av 510612
15 nov. 2014 23:23
Har bott på både Ko Hai o Koh Bulon. Bokat Ko Mook igår så den kan jag inte uttala mig om. Ko Bulon är fantastiskt. Bott på Bulon resort 4 ggr o den ön tar nog priset i Sydostasien. Helt OK Bungalows o god mat o trevlig familj som äger stället. Ko Hai är fint men stranden bättre på Bulon.
16 nov. 2014 21:18
Koh Mook är en mer levande ö med fler stränder och thailändare.
Jag väljer Koh Mook!
Av 510612
16 nov. 2014 22:21
Åker dit den 25/1. 5 dagar bokade på Had Farang Resort. Vet inte så mycket om resorten men det är ganska svårt med boende på en liten ö som kan bokas från Sverige. Därefter blir det nog Phi Phi Islands.
Av Walle
16 nov. 2014 23:19
Hej
Vore jag er skulle jag välja Koh Mok... och stranden vid Sivalai beach är helt fantastisk.... :-)
Håller med, Bulon är en paradisö :-)

/Walle (Eva)
17 nov. 2014 00:08
Tack för alla svar. Det får bli Koh Mook. Vi avslutar våran resa där för att sedan ta oss till Bangkok igen. Är det smartast att ta en speedboat till Lanta och sedan flyg från Krabi. Eller andra förslag vad som är smidigast.
Är det för kort tid att vara på Bulon 4 nätter? Tanken är sen att det blir 7 nätter på Lipe och sen 5 nätter på Koh Mook.
Vi åker i mars, ska bli underbart. Nu blir det till att boka hotell.
Har funderat på bulon resort, Mountain resort ( vi har bott där tidigare) och Sivalai beach resort.

Finns det andra bra förslag .

Hälsn Camilla
Av Monki66
25 nov. 2014 14:14
Hej!

Mitt förslag är att ni tar en båt från Mook till Kuan Thung Pier och därifrån taxi till Krabi Airport.
Snabbast, smidigast och säkert billigast. Känns onödigt att ta sig till Lanta.

Boka med hotellet, det kanske till och med går att boka "jointticket" vilket innebär båt och taxi/minibussi på samma biljett.

Vi har ö-luffat där nere tre år i rad och åker igen februari. Vi börjar på Lanta - Mook - Lipe - AoNang.
Mook besöker vi för första ggn....längtar :)

Ha en underbar resa!!!
Av Walle
25 nov. 2014 19:50
Hejsan Camilla
Den rutten ni planerat blir garanterat bra :-)
Vi gjorde samma resa nu i februari....
Bulon är en av våra bästa öar... antingen kan man bo på som du säger Bulone Resort men Pansand Resort är också bra! Dom är lite billigare men jag tycker inte att det är sämre än Bulone Resort. Bästa maten har Bulone men bor man på Pansand tar det inte mer än ca 7-8 minuter att knalla över till Bulone om man vill äta där på kvällen...
Bästa stranden på ön ligger mitt emellan Bulone och Pansand så för den delen spelar det ingen roll vilket av resorterna man väljer. Gå in på Pansands hemsida så kan du jämföra lite. Man bokar via e-post på Pansand och man behöver inte betala något i förskott som man måste göra på Bulone.

Sivalai är ju bästa boendet men lite dyrt men absolut värt de pengarna :-) Glöm inte bort att ta en utflykt till Emerald Cave (grotta som man simmar in i.... ca 80 meters simning i mörker :-) även att hyra cykel på Sivalai och cykla över till andra sidan ön och även besöka den härliga och billiga restaurangen med kanonmat som heter Hill Top, dit kan ni ta moppetaxi från Sivalai på kvällen.

Mountain har vi inte bott på men varit där på besökt en dag för att bada.... så fin utsikt över stranden när man sitter uppe vid restaurangen, lite jobbigt med alla trappor men är man rapp i benen är det ingen fara... :-) Vi bodde på ett mindre bra ställe vid samma strand fast längre ner på stranden som heter Wapi resort.

När det gäller uppdelningen av dagar så blir det väl bra.... vill man ha lite lugn och ro (vilket vi gillar) så hade jag nog tagit en dag från Lipe och lagt den på Koh Bulon :-)

Ang hur ni reser hem behöver du nog inte vara så oroliga över... Du kan boka hela resan till Krabis flygplats på Sivalai så då har nog dom ett bra förslag hur bästa rutten är....

Vi själva åker nu i februari igen och några nya öar ska besökas..... Vår rutt blir Koh Jum 4 nätter (ny), Lanta 4 nätter, Koh Bulone 5 nätter, Koh Kradan 5 nätter (ny) och avsluta 3 nätter på Lanta igen innan vi åker hemåt.

Lycka till med planeringen och kom ihåg... boka i tid hemifrån....

/Walle (Eva)
Av Marhed
26 nov. 2014 15:12
Nu blev jag nyfiken, vi åker också i mars och hade tänkt åka till Koh Ngai i fyra nätter. Vi har varit på Koh Mook innan och det var jätte fint. Blir nu då lite nyfiken på Bulon, hur tar man sig dit från Koh Lanta, kanske vi skulle testa detta istället för Koh Ngai??
Av 510612
26 nov. 2014 15:53
Bulon Resort är mysiga enkla bungalows (4 ggr har vi bott där). Stranden försvinner inte vid lågvatten som den gör vid Pansand. Underbar familj som äger stället ca 8-10 syskon är de. Man kan skriva på svenska för en av bröderna är gift med en svenska och bor i Sundsvall och översätter nog åt dem. God mat, kanske lite dyr men allt måste ju transporteras från fastlandet. Det är ju sol o bad o total avkoppling som gäller så 4 dagar är väl lagom. Första ggn. vi var där bara förlängde o förlängde vi tiden. Vi har bott på många öar och den ligger nog på första plats för oss.
Mountain Resort på Ko Lipe har vi bott på på 2 ggr och hade bungalows uppe vid restaurangen med underbar utsikt ut över den speciella strand remsan. Snorkling precis vid strandkanten och vi tog en dag en longtailbåt till Ko Adang.

Nu blir det som sagt Ko Mooke i slutet av januari. Är det någon som har att berätta om den ön så är jag tacksam. Hur lång och bred är den t.ex. i kilometer?
Av 510612
26 nov. 2014 15:57
Från Ko Lanta till Ko Bulon tar man en speedbåt som går ungefär 13.00 från Lanta. Framme vid ca 16.00 Den fortsätter sen till Ko Lipe.
Av Sierra
26 nov. 2014 22:33
Citerat från Marhed:
Nu blev jag nyfiken, vi åker också i mars och hade tänkt åka till Koh Ngai i fyra nätter. Vi har varit på Koh Mook innan och det var jätte fint. Blir nu då lite nyfiken på Bulon, hur tar man sig dit från Koh Lanta, kanske vi skulle testa detta istället för Koh Ngai??
Från Lanta avgår speedboaten 11:00 med ankomst Bulon 13:00. Närmaste veckan tillkommer en speedboat transfer till med avgång 10:30 och ankomst 12:30.

Bulone Resort har numera 32 fina bungalows där du väljer fan eller a/c. http://www.bulone-resort.com

Lipe ligger en tim med speedboat söder om Bulon.
Av Monki66
4 dec. 2014 15:10
Blev också nyfiken och måste fråga om Bulon Resort!

Hej 510612.
Vi har bokat några nätter på Bulon nu i Februari på Bulon Resort. Vi har fått besked att dom har
Beach front Bungalow, en av dom två stora som på bild ser rätt nya ut.

Är det nåt du kan rekommendera ? Ligger dom bra till ? Eller är det bättre att bo i dom vanliga AC bungerna ?

Hoppas du ser det här 510612.

//Monica
Av 510612
12 dec. 2014 20:38
De 2 nya bungalowen är betydligt dyrare men givetvis mycket finare. Var inne i en för 2 år sen då vi träffade en svensk familj som bodde i en. Vi brukar betala ca 1400 baht och då är det ca 25 meter till stranden. Flera bungalows har havet tagit för dem de senaste åren och restaurangen fick de också flytta en bit bort från havet men inte tillräckligt enligt deras önskan men tomten de har begränsade flytten. De nya bungalowerna ligger längst bort från stranden ca 75 m. Tror de kostade drygt 3500 Baht. Stället är helt fantastiskt och ön bara ca 1,5 km lång. Ett besök på denna ö är en upplevelse man aldrig glömmer. Vi vill nån gång visa detta paradis för våra vuxna barn och barnbarn. Vi längtar nu till semestern i Thailand 17 dagar i slutet av jan Och februari. Ingela
14 dec. 2014 10:30
Koh Ngai och Koh Mook är ganska lika.
På Koh Mook kan du gå eller åka moped tuk-tuk över till andra sidan ön.
Koh Ngai går man på stranden till dom andra resorterna.

Bodde 1 vecka på Thapwarin på Koh Ngai i år och det var lugnt och skönt.
Tidvattnet gjorde dock att det blev sämre botten och att man fick gå långt ut för att doppa sig.

Förra året bodde vi Charlie Beach Resort på Koh Mook.
Har för mig att det var bättre att bada här.

Med vänlig hälsning Martin
Av Hbanke
18 dec. 2014 07:09
Jag måste slänga in en ö till i diskussionen. Koh Kradan! Helt magisk ö med en strand som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva. Den ligger väster om Koh Mook och är en ö som det bara finns resorts, bungalows och en strand på. Inga fordon, inga affärer. Bara lugn. Om man är ute efter det så är den helt otrolig. Vi har bott här nu i 10 dagar och trivts super. Hade en utflykt till Koh Mook och visst var det trevligt med ett par affärer men det var inte lika mysigt. Sivalai ser superfint ut när man kom in med longtail dock. Emerald Cave tyckte vi också var värt ett besök.
Lycka till med resan!
Av Marhed
4 jan. 2015 18:30
Hbanke, var på ön ska man bo tycker du??
Av Walle
4 jan. 2015 19:12
Det du skriver om Koh Kradan låter helt underbart Och förväntansfullt 😀 👍
Det är nog bara Kradan och koh jum som vi inte har varit på i krabi/lipe-området.
Vi åker om en månad och har bokat bla 5 nätter på Reef resort.
Citerat från Hbanke:
Jag måste slänga in en ö till i diskussionen. Koh Kradan! Helt magisk ö med en strand som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva. Den ligger väster om Koh Mook och är en ö som det bara finns resorts, bungalows och en strand på. Inga fordon, inga affärer. Bara lugn. Om man är ute efter det så är den helt otrolig. Vi har bott här nu i 10 dagar och trivts super. Hade en utflykt till Koh Mook och visst var det trevligt med ett par affärer men det var inte lika mysigt. Sivalai ser superfint ut när man kom in med longtail dock. Emerald Cave tyckte vi också var värt ett besök.
Lycka till med resan!
4 jan. 2015 23:40
Bodde på Moutain resort för 2 år sedan cirka 10 dagar och var jättenöjda. Inget överdåd standardmässigt men väldigt fint. Maten i restaurangen var kanon! Bäst på ön enligt mig. Min thaivänner i BKK brukar också åka dit. Maten är välkänd!
Av Hbanke
26 feb. 2015 08:12
Citerat från Marhed:
Hbanke, var på ön ska man bo tycker du??
Sent svar men vi bodde på Reef Resort. De var otroligt trevliga och hjälpsamma. Jag skulle valt det igen. Rent och fint. Inget överflöd men otroligt vackert! Man måste komma ihåg att när man är på Koh Kradan så är det rätt öde och infrastrukturen är inte utbyggd (vilket är bra) men det medför att vatten, el, internet mm inte är i toppskick alla gånger.
Av Hbanke
26 feb. 2015 08:13
Citerat från Walle:
Det du skriver om Koh Kradan låter helt underbart Och förväntansfullt 😀 👍
Det är nog bara Kradan och koh jum som vi inte har varit på i krabi/lipe-området.
Vi åker om en månad och har bokat bla 5 nätter på Reef resort.
Citerat från Hbanke:
Jag måste slänga in en ö till i diskussionen. Koh Kradan! Helt magisk ö med en strand som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva. Den ligger väster om Koh Mook och är en ö som det bara finns resorts, bungalows och en strand på. Inga fordon, inga affärer. Bara lugn. Om man är ute efter det så är den helt otrolig. Vi har bott här nu i 10 dagar och trivts super. Hade en utflykt till Koh Mook och visst var det trevligt med ett par affärer men det var inte lika mysigt. Sivalai ser superfint ut när man kom in med longtail dock. Emerald Cave tyckte vi också var värt ett besök.
Lycka till med resan!
Härligt! Hur gillade ni Reef Resort?
Av Walle
28 mars 2015 22:37
Hejsan
Vi har nu en ö till som ligger högt upp på vår favoritö-lista.... Koh Kradan och Reef Resort. Så trivsamt och bra på alla vis. Vi blev supernöjda med vår 5 dagars vistelse där.

/Walle (Eva)
28 mars 2015 23:06
Ja nu är man åter hemkommen från Thailand.
Tack för rekommendationerna om att besöka Koh Bulon. Fantastiskt ö och även boendet på bulon.
Däremot så var vi på Lipe för ca 1 år sedan och besökte det nu igen. Så tråkigt att se förändringen som skett där. Mycket nya byggen, skitigt och framför allt skitigt på stränderna. Inte ställe som jag rekommenderar om man inte är intresserad av. Mycket folk, stökigt och mest en kommers..
Koh Mukk och Sivalai var ju helt fantastiskt. Finna bungalows, fin strand och trevlig personal, städat och fint.
Restaurangen på Top Hill var ju så bra och trevlig.

Hälsn Camilla