Koh Chang eller Koh Lanta - vad ska vi välja ?

22 juni 2015 15:51
Visningar: 1584
Planerar för Thailand-resa i Mars - min man fyller 50. Våra döttrar på 17 och 20 följer med, och vi ska vara borta 2 v. Vi har varit på Phuket ett par ggr tidigare, men det är några år sedan. Nu funderar vi på antingen Koh Chang eller Koh Lanta. Vill gärna veta från Er som varit på dessa platser: Vilka är för- resp. nackdelarna - och vad ska vi välja ?
Av Tittin
22 juni 2015 20:59
Fördelen med kho chang är att ni kan kombinera med bangkok en upplevelse i sig......kho lanta är fint men ska ni åka till den sidan så är mitt tips att åka till railey beach o bo där.....finns många öar runt man kan ta sig till på dagsutflykter o mycket finare än kho lanta .....men smaken är ju som baken
Av Pelle77
22 juni 2015 22:29
Välj Koh Chang och slå till på ett bra hotell. Vi bodde på Panviman på Klong Prao som var fantastiskt. Har ni ingen bil eller moppe blir det ett dåligt alt då det är 1 km i mörk djungel fram till vägen.

Kolla på gaja puri och The Chill

I Bkk rekommenderar jag starkt Millennium Bangkok
23 juni 2015 05:27
Tack för era svar. Skulle dock gärna veta lite mer för/emot för respektive ställe
23 juni 2015 06:04
Koh lanta är underbart, finns hotell längst hela stranden.
Av Tittin
23 juni 2015 08:55
Jag tycker inte kho chang är lika sönder turistat känndes som de va billigare att leva där också.....vill ni kan ni sticka över till cambodja inte alls långt......har varit mycket på lanta också men de känns som de har blivit föratört massa svenskar överallt .......ja håller på kho chang eftersom ni kan flyga med norweigien billigt till bangkok.....och där är de mäktigt
Av Sayang
27 juni 2015 13:24
Vi gillar båda ställena men våra ungdomar som är ungefär som era i ålder
föredrar Chang alla dagar i veckan.
Finns nog mer att göra för dom där än på Lanta.
Vi brukar bo på white sand beach som vi gillar bäst,ungdomarna brukar
dra ner på dagsutflykter till lonley beach som dom gillar mycket.
Sen brukar vi åka ner några dagar till Koh Kood en ö vi alla gillar.
Av Sayang
27 juni 2015 13:30
Citerat från Tittin:
Jag tycker inte kho chang är lika sönder turistat känndes som de va billigare att leva där också.....vill ni kan ni sticka över till cambodja inte alls långt......har varit mycket på lanta också men de känns som de har blivit föratört massa svenskar överallt .......ja håller på kho chang eftersom ni kan flyga med norweigien billigt till bangkok.....och där är de mäktigt
Tycker det går utmärkt att flyga billigt med norwegian till Bangkok,även om man ska till Lanta... :))
Av Tubbe
29 juni 2015 15:39
Jag håller på Chang och en tur till Kambodja. Däremot så skulle inte jag välja Norwegian.
Ett plus är iof att de har nya plan, ( latelineplan :O) ) men om de inte får tillräckligt med passagerare ersätt de till annan modell. ( beror på vilken sträcka ) men utan att informera dig som passagerare.Och då försvinner även platserna som du har reserverat via nätet,även det utan att informera dig som resenär. Har iof för mig att det det måste informera om resan går från Norge.

Eller så är de defekta, eller så håller de inte tiden.I vilket fall som helst så är det i stort sätt omöjligt att få ut ersättning av trots trots att tex ARN rekommenderar, vilket Norwegian ofta inte vill följa.

Möjligt att det går att spara 100-200 kr men oftast blir det inte billager när man tittar på den understa raden.

/ R
3 juli 2015 16:06
Stort tack för Era kommentarer. Nu har vi precis bokat resan och det blir Koh Chang !! Lång tid kvar - men vi tänkte att det är lika bra att vara ute i god tid med tanke på att det blir över påsklovet. Så - nu tar jag gärna emot alla tips när det gäller Koh Chang :-)
Av Yoppe
18 juli 2015 09:54
Ni gjorde rätt val. Jag har varit på Lanta 4 ggr och gillar ön men Ko chang är bättre på alla sätt i mina ögon,förutom vägarna då kanske :)