Klimatet på Malta i september/oktober

Av Klara2
1 aug. 2008 17:27
Visningar: 19648
Hur är klimatet på Malta i slutet av september och i början på oktober? Funderar på att åka dit nästa år vid den tiden.

Klara
1 aug. 2008 23:07
Angående klimatet så är det helt ok så sent som oktober, det är normal svensk sommar då och med litet flyt om du gillar värme så kan vindarna ligga på från sahara( scirocco vindarna) och då kan det bli riktigt hett den här årstiden, men det är ju naturligtvis litet mer chansartat vad gäller vädret litet senare under säsongen men normalt brukar det vara helt ok.du kan ju kolla den här länken.

http://www.apollo.se/Travelling+with+apollo/Catalogue/Malta/Malta/Malta+%28Facts%29.htm

Annars så finner du det mesta som rör Malta här. http://www.visitmalta.com/main?l=11

Jag tror inte att ni kommer att bli besvikna på Malta det är väldigt mysigt där.
mvh. Bosse.
Av Klara2
2 aug. 2008 10:21
Min reseplanering är för min 50-årsdag. Jag vet inte varför, men jag fattade lite tycke för just Malta. Jag har varit inne och kollat på Solresors reseprogram. De hade ett fyrstjärnigt spa och resorthotell, som jag blev mycket intresserad av. Vi kommer att i så fall flyga från Malmö och det är bara solresor som flyger därifrån.

Ge mig gärna lite tips angående mat, utflykter, hotell etc.

Klara
2 aug. 2008 16:14
Hej klara!
jag vet inte riktigt vad ni är intresserade av men om ni tycker om att strosa runt i en stad med otroliga gamla hus och katedraler riddarborgar osv. så kan ju en stadsvandring i valletta vara en verklig upplevelse,
till och med jag som normalt tycker att gamla ruckliga hus mest står ivägen för utvecklingen uppskattade dessa pampiga byggnader, okey att en del kadaver efter kriget skulle väl må bra av en grävskopa men i det hela taget så tycker jag det är mysigt där, och att nämna något speciellt mathak eller kafé kanske är överflödigt jag tycker nog att det finns ställen för alla plånböcker men en restaurang som vi upplevde hade extra bra mat i förhållande till priset var nog two keys som ligger i en källarlokal i buggibbas centrum, annars tycker vi nog att maten är helt ok där även om jag läst om en del medlemmar som tycker annat men det får stå för dom,
personligen tycker jag maten är bra och framför allt till hyfsade priser jämfört med många andra medelhavsländers prisbild.

Att köpa ett busskort för veckan kan ju vara en bra investering för det är riktigt lätt att ta sig runt på ön med de gamla charmiga bussarna som går till de flesta delarna av ön,dessutom är det kanonbilligt ca.180-200kr för en vecka eller 120kr för tre dygn om jag inte minns fel och då är det bara att åka så mycket man vill eller orkar för det finns en hel del att se på ön.

Jag tycker väl att en utflykt till Gozo och victoria som "huvudstan" på den ön heter kan vara en fin tripp,
det är verkligen en mysig stad med kafeér och serveringar litet varstanns och en avlappnad och trevlig vardagslunk bland befolkningen.

du kan ju skriva litet om vad ni tycker om att göra så ska jag försöka tipsa efter bästa förmåga.
mvh. Bosse
Av Klara2
2 aug. 2008 17:09
Vi gillar båtturer, gå på mysiga resturanger. Finns där några trevliga nattklubbar?

Klara
Av Sierra
2 aug. 2008 18:53
Dygnets medeltemp i månadsskiftet september/oktober de senaste 20 åren ligger på +23 och lite nederbörd, ca 4 cm räknat på månadsbasis. Alltså fint väder och lagom varmt!
3 aug. 2008 00:10
Garanterat finns det nattklubbar men det är ju inte direkt min bästa egenskap att ragga upp nattklubbar tyvärr, det hade nog varit lättare för mig attt tipsa om vandringsrutter he! he! men en del mysiga pubar och kafeér finns det ju men kan inte nämna några speciella jag och frugan brukar slinka in på första bästa när andan faller på och pubar finns det ganska gott om för det har ju satt sina spår att Malta varit en engelsk kolloni.

Båtturer finns det däremot bla för att utforska en del grottor på norra sidan och även färjan över till Gozo dessutom finns båtturer till gozos systerö comino vilket kan vara en fin utflykt.
resturangar finns det i överflöd i alla prislägen det är bara att välja och vraka, vi tycker personligen inte det är svårt att hitta bra mat till vettiga priser även om de billigaste kanske är väl engelska för att de ska vara riktigt bra men de som är mer Italien influerade var ju riktigt bra och prisbilden human, det var fullt möjligt att äta två trerätters med dryck för 180-250kr på dessa restaurangerna.

I bugibbas centrum låg en restaurang i en källarvåning som hette two keys och där var maten både billig och bra jag har för mig att en tre rätters kostade ca 100kr/ pers.+dryck där och smakade utmärkt.
Citerat från klara2:
Vi gillar båtturer, gå på mysiga resturanger. Finns där några trevliga nattklubbar?

Klara