Kiruna - se och göra

Av Evoline
27 aug. 2015 22:40
Visningar: 4822
Hej,

Tänker på att åka till Kiruna för att hoppas se norrsken under 2 nätter, fre-sön.
Anländer vid 13.00 och såg att solen redan gick ner vid den tiden i januari.
Planerar att åka i mitten av februari istället, då solen går ner vid 15.30

Vad kan man göra och se under den korta tiden vi är där ??
Ishotellet hoppas jag är kvar i februari.
Norrsken, ber jag till gud att vi får se :-) men vart ska vi gå för att bäst se, om vi tänkt bo på Scandic Hotell ?
Är gruvan något att se, om man redan vart i Sala Silvergruva ?

Tacksam för all svar
27 aug. 2015 23:20
Finns lite tips här: http://www.kirunalapland.se/se/Se-gora/

Och ang. norrsken: http://www.kirunalapland.se/se/Om-Kiruna-Lappland/FAQ/Var-kan-jag-bast-uppleva-norrskenet/

Två nätter är ju lite men men och Ishotellet är mycket sevärt och ska väl inte smälta förrän ev i april http://www.icehotel.se/om-icehotel/
Om möjligt gå in i varenda rum och titta, det gjorde jag när jag var där för många år sedan. Det kostade då 100:- att bara titta men det var det värt. Och ta en drink i isglas i baren. :)

Och ang. gruvan: http://www.swedishlapland.com/se/Resmal/Kiruna/Gora/Sevart/Guidad-tur-till-LKAB-InfoMine-juni-aug/

Mvh
28 aug. 2015 11:34
Citerat från Evoline:
Hej,

Vad kan man göra och se under den korta tiden vi är där ??
Ishotellet hoppas jag är kvar i februari.
Norrsken, ber jag till gud att vi får se :-) men vart ska vi gå för att bäst se, om vi tänkt bo på Scandic Hotell ?
Är gruvan något att se, om man redan vart i Sala Silvergruva ?

Tacksam för all svar
Allra bäst är Abisko en dryg timme västerut med tåg men det är ju mest nattetid man tittar så då är det svårt att ta sig tillbaka utan hyrbil eller liknande. Abisko är bra för att det ligger i skydd av de norska fjällen västerut så all nederbörd hamnar där medan det ofta är klart i Abisko som därför har ett norrskenscenter uppe på berget Nuolja.

Dock ska det ju absolut gå att se i Kiruna också och Camp Ripan som föreslås i länken är ett bra alternativ.

Ishotellet är kvar och är helt fantastiskt - speciellt I soluppgång när himlen är rosa, turkos och orange samtidigt och hundarna ylar. Alla rum har egna teman så det är väl värt pengarna att gå in. Missa inte Jukkasjärvi i allmänhet med hembygdsgård (med fik), renar och vacker kyrka. På väg dit passerar man avtagsvägen till Esrange men dit är det krångligt att komma utan bil och det behöver ju ligga avlägset.

Kiruna kyrka är världsberömd och väldigt vacker den också.

Gruvan här är något annat än Sala. Sala är djup, den här är stor. Världens största tror jag. Du får åka buss i den! Det odlas också champinjoner i en del av den - idealiska förhållanden tydligen.
Av Evoline
28 aug. 2015 13:11
Tack för svaren.

Undrar om vi endå inte borde åka i mitten av januari istället, rekommenderar ni det ?
Mitten av januari eller mitten av februari?

Tack
28 aug. 2015 15:46
Citerat från Evoline:
Tack för svaren.

Undrar om vi endå inte borde åka i mitten av januari istället, rekommenderar ni det ?
Mitten av januari eller mitten av februari?

Tack
Jag har bara varit där i slutet av december men det var fantastiskt med magiskt morgonljus. Det blir inte kolsvart vid lunch under polarnatten utan "bara" skymningsfärger. I februari är det nog mer öppet på olika sevärdheter i och med sportloven. Tidig januari hander det inte så mycket där uppe så hellre nyår i så fall.
Av Evoline
28 aug. 2015 20:43
Tack.
Tror det blir mitten av januari.

Hur tar man sig runt i Kiruna?
Från Scandic till ishotellet, och Scandic till Gruvan, taxi eller ?
Av Ziesta
31 aug. 2015 17:09
När vi var i Kiruna sommaren 2012 tog vi vanlig lokalbuss från stan till Jukkasjärvi. Den gick ganska sällan om jag inte minns fel, men kanske att det har ändrats sedan dess.. och att det är bättre förbindelse på vintern när det är högsäsong för ishotellet.

Även när hotellet har smält på sommaren kan man förresten gå in och kika i islagret och höra mer om kommande hotellbyggnad.