Kinesiska muren

27 juli 2014 22:03
Visningar: 122
Resan till Kina börjar närma sig med stormsteg!!! Jag funderar över delen som kallas simtai, den sägs vara en av de mer spännande delarna att gå upp på ( vill helst undvika Badaling där jag hört de är mängder med turister) men jag har googat lite och sett att den har varit under renovering undrar om någon vart där nyligen och vet hur läget är?
Eller är det någon som har annat tips om plats till muren att åka och hur i sånna fall tar man sig smidigast dit?

Tack på förhand
//Rebecca
Av Evoline
28 juli 2014 00:19
Åkte till Mutianyu för 2 veckor sen, inte så mycket folk där 9-tiden på morgonen vilket var bra för att ta kort osv.
Tog ca 90min från Wangfujing.
Hyrde privat-tour 1200 RMB för 4 personer i en 7-sits van, en förare och en guide som pratade bra engelska.
Finns billigare för ca 800 RMB men tror det är för små personbilar, valde för att det var billigast av de jag hade frågat, vissa ville ha 1500-1700 RMB.
Det kostar nu sen 1a juli att åka buss från parkering upp till muren, förut kunde man åka direkt upp till muren, kostar 60 RMB om jag kommer ihåg rätt.
Åkte cable car upp och tobbogan ner, vilket var kul.
Orkade bara gå igenom 3-4 torn sen räckte det, var där ca 2h.

Googla på Badaling och titta på bilderna, för mycket folk.

Vi åkte till Mutianyu, Ming Tomb, Jade Factory och till en bro för att ta kort på Olympic Stadium.
Från 7 på morgonen och var hemma vid 15.00.
Hade touren till 17.00 men det räckte, kunde stanna när vi ville och äta osv.

Har inte kommit hem från asien-resan än, mer info är nedskrivit nånstans...