Kinaresenärer kolla detta !

Av Zappe50
2 juli 2008 00:25
Visningar: 779
2 juli 2008 07:33
Ja du Zappe det är fär dj.......gt att sådant förekommer, klarar inte av att se filmen när jag vet vad det handlar om. Jag tror inte att man måste vara djurvän för att tycka detta är fel. Har tyvärr sett en liknande film från kina tidigare där de flår djuren levande. Otroligt att det får förekomma idag. Jag tycker förresten att det är samma elände med tjurfäktningen i Spanien, fattar inte att EU accepterar detta djurplågeri när de för övrigt har satt upp ganska stränga regler för hur djur ska skötas och får fraktas.
Undrar bara hur man skall kunna komma åt problemet, flå en levande kines och sticka en spanjor i nacken kanske.
Av Bengtar
2 juli 2008 08:19
Det där klarar jag inte.
Fullständigt vidrigt. Och allt för att modehusen ska ha tjusiga mössor av sjubb.
Bengt
2 juli 2008 08:39
Så fruktansvärt, det finns som sagt inga ord för det
Av Cickie
2 juli 2008 14:21
Vidrigt, jag mår illa, hur kan människor bli så känslokalla?
Av Sierra
2 juli 2008 14:50
Fruktansvärt. Det räcker att läsa texten. Filmen vill jag inte kolla på!
Väck opinion mot detta!
Många länder har jag varit i men inte i Kina, och jag har inga tankar på att åka dit heller!!
Av 368577
2 juli 2008 15:31
Bland det värsta jag sett. Så fruktansvärt vidrigt att göra så mot stackars små oskyldiga och försvarslösa djur. Min största protest mot detta djurplågeri.
2 juli 2008 16:25
Jag läste föregåendes reaktioner på filmen. Men dum som jag är gick jag in på linan och tryckte på spelaknappen innan jag läste om, vad som skulle hända. Så började jag läsa, medan filmen pågick. Efter ett tag, när jag läst mera, stängde jag av filmen, innan den var slut. Jag såg bara lite i början, innan jag började läsa. Usch och fy. Bara idioterna, som vill ha sådana tillbehör kunde se det här. Då kanske handeln med dessa pälsar skulle ta slut.

Gilla
Av Merlin
2 juli 2008 18:37
Ja, det är fruktansvärt, att man kan vara så grym. Jag klarar nog inte av att se filmen.
Av Amerita
2 juli 2008 18:45
Jag var dum nog att inte läsa...HERREGUD!!!! stängde av rätt snabbt.....Nä, finns inga ord....bara förtvivlan
2 juli 2008 18:56
Jag såg i knappt 10 sekunder sen stängde jag av. Att det finns så vidriga människor! Hittar inga ord...
Av Thorgu
2 juli 2008 20:17
Detta djurplågeri var ingen nyhet för mig. Svensk TV har visat bilder på hur hundar förs till norra Thailand där de flås levande och säljs till pälsuppköpare. Man mår illa av detta djurplågeri varhälst det är i världen.
Av Zappe50
2 juli 2008 20:32
Ok Thorgu !
Så då blir även Thailand ett land på "svarta listan" för mig !
Av Thorgu
2 juli 2008 21:19
Du kan lägga flera land till din "svarta lista". Även från Grönland har bilder visats på Svensk TV där hundar flås levande. Detta för att få högsta kvalitet på skinnet. Världen är grym!
Av Zappe50
2 juli 2008 21:27
Jo det kan väl vara så. Men både Kina och Thailand är ju mycket välbesökta "turistländer" vilket ju knappast kan sägas om Grönland.
Sälpälsjägarna utanför New Foundland är inte så dåliga djurplågare heller !
Men som sagt !
Kina och Thailand är numera länder där jag aldrig kommer att sätta min fot !
Sedan må dom ha hur mycket fint att erbjuda som helst. Det hjälper inte !
Av Bengtar
2 juli 2008 22:05
Jag minns en film i en för den tiden ny genre.
Den heter Mondo Cane eller på svenska "Det grymma livet".
Den var den första i sitt slag; dokumentärrealism var helt nytt 1962. Den Oscarsnominerades.
Gualtiero Jacopetti var en av upphovsmännen.
Filmen varvar dokumentära bilder med skådespeleri mycket skickligt.
Om filmen i dag skulle visas i TV tror jag det skulle bli ett ramaskri, och en hel del resediskussioner.
Den filmen skildrar just sånt som är upphovet till den här omgången, fast från ett stort antal platser.
46 år har gått sen dess, men ingenting har förändrats.
Absolut ingenting!
Människan är bedrövlig i sin omänsklighet.
B
Av Ronnyk
2 juli 2008 22:30
Fy fan va vidrigt, det var det värsta jag har sett tror jag,ångrar att jag såg hela filmen, har sett liknande i någon doku på tv men det här va 100 ggr värre,
Av Mariana
3 juli 2008 00:54
Instämmer med tidigare inlägg! Kollade inte filmen, men det är förfärande ruskigt. Var finns alla granskande instanser i omvärlden? Förstärker mitt ointresse av att resa till Kina - liksom till andra diktaturländer som ej respekterar mänskliga (och djurs) rättigheter! / Mariana >Citerat från zappe50:
3 juli 2008 09:45
Tänker inte ens titta på filen då jag tycker sånt är så hemskt så man börjar gråta. betyder däremot inte att jag blundar för det som sker.
Sånt här förekommer lite varstans i världen.

I Korea äter man hundar, katter m.m. De flås levade på gator och torg.
I Afrika pågår en svart marknad gällande BushMeat, de äter fridlysta gorillor m.m. De fångas och styckas upp. Hanteringer är vidrig.
I Spanien har de tjurfäktning, bara det är djrplågeri.
Japan överfiskar sina hav på tonfisk, delfiner fastnar i näten och drunknar...

Säljakten...det jagas ju knappast för sitt kött om det nu inte är inuiter som faktiskt äter säl.

Har vi inte minkfarmer här i Sverige?

Listan är lång. Många länder att bojkotta...men hjälper det? Att inte resa till just de länderna? Gör det verkligen det? Vad tror ni?

Jag stödjer organisationer som WWF m.m i sitt arbete att bekämpa sånt här.

S*
3 juli 2008 10:52
It makes me sick. Fy faaaaaan for det som sker..
Av Veiken
3 juli 2008 17:55
Fyy! Hur kan mänskliga varelser hitta på såna här grejor! Skyll inte på kultur och tradition!!
Hur ska man kunna få dom att inse vad dom håller på med????
Av Lucas2-
3 juli 2008 21:45
Såg filmen med min lilla hund tryggt sovande mellan mina fötter. Språket saknar ord när det gäller att uttrycka vad man känner. Det finns bara i hjärtat. Inte ens när skinnet dragits av visades någon form av empati, utan det stackars djuret fick ligga och självdö. Hur ska vi kunna avslöja sådant här och påverka beslutsfattare om vi avstår från att åka till berörda länder. Visst blir resan förstörd av sådant, men har vi inte den skyldigheten mot det vi kallar "våra fyrbenta vänner"? Liknande ting sker i en lång rad länder ofta med koppling till religiösa riter. Länken till protestlistan bör utnyttjas flitigt.
Av Orjan
4 juli 2008 20:45
Det finns inga ord vi har nyligen varit i Kina och tänkt oss dit igen men efter att jag sett en liten bit av filmen så NIX inget mer Kina för oss.
Jag vågar inte visa frun detta då kräks hon jag var nära också.
Bojkotta KINA.
Av Lucas2-
4 juli 2008 23:57
För knappt tre veckor sedan visade SVT en dokumentär byggd på en PETA-film. Tyvärr verkar den ha gått spårlöst förbi. I den får man bl.a. se hur en apa, i vetenskapens namn,. flås levande. En apa med intelligens som ett treårigt barns! Vi ska inte glömma de hemskheter som sker för "mänsklighetens bästa". Ska vi bojkotta USA också (filmen var därifrån)?
Av Zappe50
5 juli 2008 00:18
Det får bli upp till var och en att bestämma !
En skillnad är ju att befolkningen i USA reagerar mycket starkt och det finns en oppinion mot denna typ av grymheter mot djur, medans denna folkoppinion mig veterligt saknas i Kina och Thailand !
Att det kan komma till en ändring beträffande denna typ av djurplågeri kan ju bara vara möjligt om folk reagerar.
I dessa Asiatiska länder sker ju inget ! Dom kanske inte vågar, eller har lust eller ork ? Vad vet jag ?
Bedöm själva som sagt !
Från min sida bojkottas numer även produkter från dessa länder. I den mån jag kan bedömma att dom kommer därifrån.
Jag kan berätta att jag fortfarande bojkottar franska produkter och även alltså viner och ostar därifrån !
Varför ? Jo för att "Hiroshirac" fortsatte med kärnsprängningarna i söderhavet trots att hela världen reagerade och protesterade mot dessa !
Enligt min mening är frankrikes regering mer eller mindre fortfarande densamma !
Av Lora
5 juli 2008 17:19
Filmen fick mig att må illa…
Håller med undertecknande - vidrigt!

Att bojkotta Kina i detta fall genom att inte åka dit ger ingen påverkan alls då budskapet inte kommer fram till vederböranden.
Att bojkotta produkter är ett bra sätt till aktiv protest; enligt mig pågår djurplågeri fram för allt för produktens skull
och ekonomiska vinsten produkten ger!

Bra, Zappe50, att du länkar till var man kan skriva på protesten.
På PETA organisationens webbsida finns det möjligheten att donera pengar
med förhoppningen att de kommer att kunna påverka situationen till det bättre på något sätt.
Citerat från bengtar:
Jag minns en film i en för den tiden ny genre.
Den heter Mondo Cane eller på svenska "Det grymma livet".
Den var den första i sitt slag; dokumentärrealism var helt nytt 1962. Den Oscarsnominerades............
Den filmen skildrar just sånt som är upphovet till den här omgången, fast från ett stort antal platser.
46 år har gått sen dess, men ingenting har förändrats.
Absolut ingenting!
Människan är bedrövlig i sin omänsklighet.
B
Det är många som tycker att det är bedrövligt men det är fortfarande inte tillräckligt många
som aktivt försöker stoppa det – den främsta anledning enligt mig att djurplågeri fortfarande
finns i så stor utsträckning över hela världen.

Kanske ska man ta en resa till Kina och ställa sig utanför en sådan farm och protestera öppet.
Väcka uppmärksamhet mot dem som skapar efterfråga för produkterna.
Helst skulle man dokumentera protesten och sprida filmen/bilder vidare t.ex. via nätet.
Ju fler som skulle våga göra det desto större förändring skulle man kunna uppnå.

//L
Av Lillen
6 juli 2008 22:53
Så överjävla vidrigt så det inte finns ord !

Hur är dessa människor funtade som har sinnesfrid att bete sig så mot en levande varelse? Och sedan gå tillbaka dag efter dag och göra samma sak ?
Men å andra sidan, genom historien har vi ju fått bevis på människans samvetslösa beteende så varför bli förvånad ?

Helt plötsligt pockar verkligheten på uppmärksamhet i våra trygga välmående liv. Alla vackra minnen och bilder vi delar med oss till varandra på den här sajten behöver få den här påminnelsen ! ! !

Tack Zappe för att du tar ställning. Vi behöver en käftsmäll då o då för att nyktra till. Tyvärr.