Khao lak, koh lanta eller koh lipe

Av Jaah
4 sep. 2015 13:50
Visningar: 1297
Hej på er,
Sitter här hemma och planerar för fullt. Jag och pojkvännen åker i december till Thailand i ca 2,5 vecka.
Vi ska kombinera två ställen, med en vecka på vardera ställen. Vi kommer avsluta med Ao nang en vecka och ta oss ut på båtresor under den veckan för att undersöka och uppleva alla de fantastiska öarna runt omkring.

Men innan det vill vi ha en typisk lat-semester. Under denna vistelse vill vi gärna ha en fin strand som vi bor nära, lite shopping (då pratar jag inte Phuket eller Bangkok shopping utan mer lite småaffärer på en gågata nära stranden och hotellen. Jag har läst på mycket om Khao Lak, Koh lanta och Koh lipe. En av dessa ställen känns det som att det kommer bli.

Khao lak låter väldigt fint med stränder osv, men hittar inte så mycket om hur mycket restauranger det finns och om det är något på stränderna kvällstid som det kanske är i koh lipe.

Koh lipe låter väldigt bra (plus att turen ut till Malaysia låter underbart!!) Där verkar det finns det vi letar efter angående bad, sol, små-shopping osv. Men hur lätt är det att ta sig mellan Koh Lipe och Ao nang? Vi kommer landa i Phuket för att sedan ta oss vidare. Därför tyckte vi det lät så himla bra med Khao Lak då man enkelt kunde ta en buss från Phuket till Khao lak.

Koh Lanta, är det så turistigt av svenskar som alla säger? Vi har inga problem med mycket turister, men endast svenska barnfamiljer känns inte så lockande, hur är det med shopping och restauranger där kvällstid?
Av Bitt
6 sep. 2015 22:25
Hej! För snart 4 år sedan var jag 3 veckor i Khao Lak i Thailand. Kan inte svara på "hålligång" men det finns väldigt många restauranger där med otroligt god mat. Behövde inte äta på samma restaurang (hade bara frukost på hotellet) två dagar i följd (eller inte i följd alls) om jag inte ville.

Stranden var inte den bästa jag besökt, men ok antar jag.

Snorklingsutflykter från Khao Lak var WOOW.
Av Sierra
7 sep. 2015 10:07
Citerat från Jaah:
Koh lipe låter väldigt bra (plus att turen ut till Malaysia låter underbart!!) Där verkar det finns det vi letar efter angående bad, sol, små-shopping osv. Men hur lätt är det att ta sig mellan Koh Lipe och Ao nang?
Enklast och billigast är att boka en Joint Ticket med Tigerline. Det innebär färja från Lipe 10:00 till Hat Yao Pier (ank 12:00) och buss 13:00 därifrån till Ao Nang med ankomst 15:30.
Av Ch72
26 jan. 2016 16:02
Hej

Vi ska själv åka runt i 3 veckor och har bokat Koh Lipe och Koh Mook. Vi flyger från Bangkok och sen tar vi flyg till Hat Yai och sen båt ut till Koh Lipe. Vår sista vecka är inte helt klar än. Vi funderade på Koh Samui, men det är väl tyvärr väldigt mycket turister där. Efter två veckor på två lugna öar finns där lite som lockar.
Linbana i djungeln och sen matlagningskur...

Khao Lak stan är mycket butiker med krims krams, massor av restauranger och en rolig och spännande matmarknad ( vid båten som finns kvar långt upp på land efter tsunamin).
Vi bodde utanför stan vid en strand som heter White Sand Beach. Ving har ett hotell där som är från 16 år. Lugn strand med få besökare. Rekommenderas varmt. Små sköna restauranger längs med stranden och transport från hotellet för en billig peng.

Nu när jag skriver detta har du redan varit iväg men du får gärna skriva vart ni bestämde er för att åka