Kanarieöarna och Iberiska halvön

7 okt. 2012 15:08
Visningar: 1044
Vi har rest i mer än sextio länder och råkade semestra på Teneriffa där jag filmade litet:

http://www.youtube.com/watch?v=s0CFC3EJrnQ

Redan på flygresan hem stod det klart att det var på Teneriffa skulle vi bosätta oss. Efter tretton år har vi fått spanskt medborgarskap. Om vi åter fick chansen att välja en plats att bo på skulle svaret förbli Teneriffa. Att resa till spanska fastlandet eller besöka de andra öarna förgyller vardagen:

http://www.youtube.com/user/hermanwahsletn?feature=mhee
8 okt. 2012 14:08
Kan nog förstå dig,Teneriffa har en lagom mix av det mesta plus att den inte upplevs som nån lilleputtö med för mycket turister, att det är en fantastisk natur på ön för dom som oss som älskar vandring o friluftsliv och att det är ordning o reda på det mesta gör ju inte saken sämre direkt.

Jag o frugan har nog så smått börjat drömma om att övervintra på Teneriffa eller lagomera när barnen är utflugna, blir längtan efter dom för stor är dom ju bara några timmar bort med flyg o det är väl några år dit ännu men planera o drömma kan man ju alltid.

Som det är nu försöker vi lägga någon vecka på kanarieöarna mellan de andra resorna vi gör höst o vinter och vi börjar nog så smått känna att vi reser hem när vi åker till de spanska öarna..
Bosse.
Av Isbjrn
8 okt. 2012 17:09
Laplander, de som bor här halvårsvis börjar droppa in så smått. De flesta är pensionärer som likt flyttfåglarna dyker upp varje år. En trevlig tillvaro för dem som barn och barnbarn i Sverige.
9 okt. 2012 09:08
Citerat från isbjrn:
Laplander, de som bor här halvårsvis börjar droppa in så smått. De flesta är pensionärer som likt flyttfåglarna dyker upp varje år. En trevlig tillvaro för dem som barn och barnbarn i Sverige.
Jo jag förstår att det börjar droppa in många "övervintrare" nu när senhösten tar vid här hemma, dagarna börjar bli korta o frosten kommer ju om nätterna nu så visst börjar man längta ner till värmen och solen.

Vi far ner till Gran canaria om nån vecka vi också fast för oss handlar det bara om ett par veckor nu i höst och kanske nån vecka till Madeira eller Teneriffa o Lagomera i vinter för barnen har ju sin skolgång och det är ju så mycket annat man vill göra också,jag tycker om att fiska och det blir mycket vinterfiske eftersom jag jobbar skift .

Riktig vinter kan vara härligt om man är rätt klädd o med nåt kul att göra men jag ogillar de korta dagarna och senhöstens regnrusk så november tillbringar jag gärna på varmare breddgrader.
mvh. Bosse/laplander
Av Isbjrn
9 okt. 2012 09:32
Armas har upprätthållit färjetrafik mellan Gran Canaria - Funchal, men just nu ligger trafiken nere. Hoppas de återupptar den då sjöresan är upplagd så att båten ligger en hel dag för ankar i hamnen på Madera.
Om man gillar forell, kan han köpa färsk sådan i Aguamansa på Teneriffa. Det är kommunen som har fiskodlingen så priset är bara 3 Euro/kg. Forellen tillagas annars på kringliggande restauranger. Det finns bussförbindelse till Puerto de la Cruz.
9 okt. 2012 10:02
Otroligt att de tar 27kr kilot för forell/regnbåge det är mindre än man betalar för falukorv här hemma Ha ha!