Kalifornien och Hawaii i februari

Av Ales
27 nov. 2013 21:58
Visningar: 3071
Hej,
Min man fyller 40 i febr 2015 och vi kollar nu vart vi skulle kunna åka.
Funderar på Los Angeles, San Francisco sedan flyg vidare till Hawaii..
Men är rätt fundersamma om man kan åka dit i februari... Vill ju ändå ha lite värme...
Hur är vädret i L.A, S.F i februari? Jag vet om att man inte kan bada i havet men finns det folk på stränderna?

Hur dyrt är det att flyga till Hawaii?
Hoppas på svar!;)
Av Hawaii
29 nov. 2013 20:07
I LA och SF i februari kan du räkna med svalt väder, rentav kallt i SF (kanske +10-12 eller så). Något varmare i LA.. Beror mycket på om det är soligt eller om det regnar eller är molnigt. Vintern är när det regnar i Kalifornien. Definitivt ingen som badar, om du bortser från surfare i "wetsuits". Hawaii kan du räkna med behagligt väder, typ behaglig svensk sommar och du kan definitivt bada. En retur biljett LA/SF till Honolulu kan du få för runt $400-$500, men kan variera en hel del. Troligtvis billigast att köpa en "multi city" biljett från Skandinavien som inkluderar Hawaii trippen.
Av Ales
29 nov. 2013 21:47
Tack snälla för ditt svar!!
Vi funderar för fullt om det är lönt att åka till Kalifornien en så kall månad!?
Vill ju även till Australien men min man var mer sugen på USA;)
Vad göra??!
Av Hawaii
29 nov. 2013 23:12
Väldigt personligt. Kanske bäst att undvika SF som kan vara kallt även mitt i sommaren. LA och San Diego kan vara mycket behagliga under vintern, förutsatt att det inte regnar! Ofta kalla nätter (kan vara ner mot nollpunkten men +5C till +8C mera typiskt) och om det är soliga dagar värmer det snabbt upp till omkring +20C eller så. Men om ni är bekymrade om vädret, varför inte sikta helt på Hawaii i stället?
Av Ales
23 mars 2014 10:57
Återupptar frågan;)
Många funderingar fortfarande .. Rutten är den samma SF,LA och Hawaii ..
Hawaii; vart ska vi åka vad gäller Hawaii? Vilken ö är bäst att ta sig till? Vi tänker oss en vecka.. Vart ska vi flyga ifrån? SF eller LA? Vad är smidigast?? Vi åker med två barn,8,10 och vill gärna ha lite sol och bad!!
Alla tips emottages tacksamt!
Hälsningar,
Leila
Av Hawaii
23 mars 2014 16:59
Det blir ett helt personligt beslut beroende på egna intressen etc. Det finns nonstop flyg från både SF och LA till Honolulu (givetvis, och många dagliga flyg), Kahului på Maui, Kona på väst-sidan av Big Island. United har också en nonstop LA-Hilo men den går visst bara c:a 4 dagar i veckan. Min egen uppfattning om de fyra stora öarna:

Oahu (med Waikiki): massor med folk och Waikiki är i princip 100% turister, men kan var kul ett par dagar. Trafiken i Honolulu är INTE kul vid rusnings-tid.

Maui: har blivit lite av en Waikiki kopia de senaste 15 åren med stora hotell och mycket turister (speciellt Lahaina/Ka'anapali), men fortfarande inte lika mycket som Oahu.

Kauai: den minsta av de 4 största öarna och nog också den vackraste (även om de samtliga är vackra med imponerande natur)

Hawaii (Big Island) - den allra största och också den med mest variation. Den enda aktiva vulkanen i Hawaii (sedan 1983).

Om ni vill ha en "traditionell" Hawaii semester: Oahu eller Maui. Om ni vill uppleva lite mera av det s.k. "riktiga" Hawaii, så är Kauai eller Big Island lämpligare.
Av Ales
23 mars 2014 21:36
Tackar (återigen) för ditt svar...
Nu åtestår "hardwork" med planering, sökverksamhet och beslutsångest:)
Men vi ska nog få ihopa det!
Kommer du fram till något mer, hör av dig!!
25 mars 2014 11:51
Jag slår (igen) ett slag för Kauai. Precis som jag har skrivit i de övriga trådarna om Hawaii så håller jag med "Hawaii" i hans synpunkter och även jag rekommenderar Kauai.
Fantastisk natur och snorkling/dykning som är helt grym. Tempot är helt annorlunda än Oahu och Maui och här är de flesta man träffar faktiskt boende på ön till skillnad från de andra öarna där de flesta är turister eller inflyttade från fastlandet.

Missa inte Waimea Canyon eller Na Pali om du åker till Kauai!

För mer bilder och mina tips på Kauai läs mer här: http://runtklotet.com/2014/03/25/hawaii-kauai-den-grona-skona-on/
Av Ales
29 mars 2014 16:45
Runtklotet, vilka härliga bilder;) ser nästan overkligt ut!!!
Vi får se hur vi gör, nu är i alla fall flygbiljetter köpta till LA..
12-25/2 ;)
Av Best_en
19 nov. 2014 13:55
Hej Ales

Såg denna tråd som enligt din beskrivning är på pricken som vi ska göra över nyår 27/12-15/1.

Vi reser med två barn som är 9 och 12år. Vi kommer ha stopover i San Francisco 2 dagar innan vi reser vidare till Oahu Hawaii där vi spender 5 dagar. Vi bestämde oss för att även besöka Maui där vi också kommer att ha hyrbil. Totalt 6 nätter på Maui. Hemresan går via LA och med hyrbil även där så tänke vi utforska området. Disneyland står med på schemat.

Har ni bokat resten av resan ännu? Vi fick hjälp av resebolagett Myplanet med flyg, boende och hyrbil. Fick väldigt bra hjälp därigenom.

Mvh Anders
Av Faalk
15 dec. 2014 21:09
Var i californien förra jul/nyår och det var mycket bra väder, som en skön svensk sommar.. Ska tillbaka på torsdag och denna vinterrn är tydligen ännu varmare. På kvällen/natten ligger det på runt 14 grader (santa barbara/los angeles)
Av Ales
15 dec. 2014 21:11
Citerat från Faalk:
Var i californien förra jul/nyår och det var mycket bra väder, som en skön svensk sommar.. Ska tillbaka på torsdag och denna vinterrn är tydligen ännu varmare. På kvällen/natten ligger det på runt 14 grader (santa barbara/los angeles)
Vad härligt det låter!
Hoppas innerligt att det förblir varmt;)
Ha en härlig resa!!
Leila
Av Best_en
15 dec. 2014 23:14
Det låter ju lovande med väderprognosen. Hoppashoppas att vädergudarna är med oss.

@Ales - Kul att resan är bokad. Tråkigt att inte tiden räcker till även för Hawaii. Men då har ni en anledning att åka västerut igen ;-) Jag återkopplar till dig med hur resan gick när vi kommit hem igen.

Det börjar dra ihop sig. Eftersom vi har två nätter i SFO så har jag bokat restaurang i fishermans warf. Kommer inte ihåg nu vad stället hette, men det är iaf skaldjur och fisk på menyn. I övrigt har vi inget spikat. Vi hoppar nog Alcatraz då det är mkt folk och jag tror inte grabbarna tycker att det är så roligt.

Jag ringde faktiskt till Waikiki och beställde bord på Dukes cannoeclub för nyårsfirande efter rekommendation från en vän. Ska bli väldigt spännande. Har även uppgraderat hyrbilen på Maui till en Cab så vi kan njuta rejält på "road to hana". Hoppas också på att få se valar då dom är i närheten av ögruppen.

På hemresan så stannar vi som sagt i LA (5nätter). Det vi tänkte göra är att besöka Disneyland samt Universal, en dag per ställe. Jag var sugen på att även besöka Vegas. Men frun har varit där och vill inte gärna dit igen. Sen har jag fått rådet att hålla mig till kusten då Vegas inte är så kul för barnen pga åldersgräns och inte kommer in på flertalet ställen. Jag kan ändå tycka att det hade varit roligt med en utflykt och övernattning där. Vi får se. Vi har ju hyrbil i LA, och Vegas ligger bara några timmar bort.

Aloha!
Av Faalk
16 dec. 2014 16:38
Ja, förra året var det som sagt väldigt skönt iallafall..
Det har vart lite regn nu det senaste men ska bli fint nu igen :)
Tack detsamma! Trevlig resa