Kalifornien i april maj, är det någon skillnad på väder?

Av Rebnov
10 feb. 2016 18:45
Visningar: 1284
Hej!
Jag och en kompis är på gång att boka en resa till Kalifornien nu här i vår.
Det står mellan månaderna mars, april eller maj.
Är det någon större skillnad på vädret?
Har hört att man kanske inte kan bada i havet, men sola lite vore inte fel ;)

Har aldrig varit där. Har frågat runt lite och förstår att mars kanske är uteslutet?
Men april eller maj då?

Vad säger ni som varit där?? :)
10 feb. 2016 18:49
Hej

Vi var faktiskt i Kalifornien i slutet av Februari förra året, och måste säga att det då
var riktigt behagligt....20-25 grader, vi badade såklart inte.... Mvh Tessan
Av Rebnov
10 feb. 2016 18:56
Ok det låter ju inte helt fel :)
Man hör så många olika does and dont`s om när man ska åka, så det är svårt att veta. Det verkar ju vara behagligt mest hela året runt?
Av Hawaii
10 feb. 2016 19:01
I maj månad är det större risk för dagar (speciellt morgonen) med helt kompakt grått molntäcke, som typiskt spricker upp under dagens lopp. Maj kallas "May gray" av de som bor i södra Californien. Mindre risk för det i april.

PS. och man kan ju ha tur eller otur oavsett när. Var själv i San Diego i 2 veckor slutet januari/början feb. Svala nätter (c:a +8C) men soliga och behagliga dagar. Runt +20C. Nu i dagarna har det blivit lite varmare.
Av Rebnov
10 feb. 2016 19:09
Ok, men då blir det nog till att rikta in sig på april ändå :)
Och hoppas att vädret blir det bästa :)
Tack!

Bor du därnere Hawaii?
Av Hawaii
10 feb. 2016 20:10
Citerat från Rebnov:
Ok, men då blir det nog till att rikta in sig på april ändå :)
Och hoppas att vädret blir det bästa :)
Tack!

Bor du därnere Hawaii?
Jag bor på ön Hawaii (sedan 20 år) men bodde i San Diego i tio år innan dess. Men besöker ofta SD eftersom min flickvän bor där. Var där i aug, okt, dec, jan, feb... Och april bör vara en bra månad.
Av Rebnov
11 feb. 2016 23:09
Citerat från Hawaii:
Citerat från Rebnov:
Ok, men då blir det nog till att rikta in sig på april ändå :)
Och hoppas att vädret blir det bästa :)
Tack!

Bor du därnere Hawaii?
Jag bor på ön Hawaii (sedan 20 år) men bodde i San Diego i tio år innan dess. Men besöker ofta SD eftersom min flickvän bor där. Var där i aug, okt, dec, jan, feb... Och april bör vara en bra månad.
Vad är det bästa sättet att ta sig från LA till Hawaii?
11 feb. 2016 23:18
Citerat från Rebnov:
Citerat från Hawaii:
Citerat från Rebnov:
Ok, men då blir det nog till att rikta in sig på april ändå :)
Och hoppas att vädret blir det bästa :)
Tack!

Bor du därnere Hawaii?
Jag bor på ön Hawaii (sedan 20 år) men bodde i San Diego i tio år innan dess. Men besöker ofta SD eftersom min flickvän bor där. Var där i aug, okt, dec, jan, feb... Och april bör vara en bra månad.
Vad är det bästa sättet att ta sig från LA till Hawaii?
Åka båt alt. vattenskoter.
Av Hawaii
12 feb. 2016 00:22
Citerat från Rebnov:

Vad är det bästa sättet att ta sig från LA till Hawaii?
Finns massor med nonstop flyg LAX till Honolulu, Kahului (Maui), Kona och jag tror också Lihue (Kauai). United har också den enda nonstop flighten LAX till Hilo, normalt fem dagar i veckan, vid 17 tiden från LAX.
Av Rebnov
12 feb. 2016 10:26
Citerat från Hawaii:
Citerat från Rebnov:

Vad är det bästa sättet att ta sig från LA till Hawaii?
Finns massor med nonstop flyg LAX till Honolulu, Kahului (Maui), Kona och jag tror också Lihue (Kauai). United har också den enda nonstop flighten LAX till Hilo, normalt fem dagar i veckan, vid 17 tiden från LAX.
Ok, tack!
Jag tänkte på det, är det kanske t o m bättre att vänta och åka till CA i höst, i september oktober?
Känns som våren är osäker?
Eller så är det jag som läst runt för mycket?
Jag vill ha värme, frysa gör man så stor del av året här hemma ändå ;)
Av Hawaii
12 feb. 2016 16:27
Du kommer garanterat inte att frysa i Hawaii, oavsett om det är vår eller höst. Lite större risk för regniga dagar i september. Maj (och juni) statistiskt de torraste månaderna, men det beror också mycket på vilken sida av ön du befinner dig. Kona, på västra sidan av ön Hawaii, får i genomsnitt drygt 200 mm regn per år, medan Hilo på östra sidan (och bara c:a 15 svenska mil mellan dem) får drygt 3.000 mm per år.

PS. Insåg just att jag missförstod din kommentar/fråga (tänkte att du kanske funderade på en avstickare till Hawaii under tiden i Californien). September är enl. min mening den bästa månaden i SoCal. Typiskt varmt och skönt och definitivt acceptabla temperaturer i vattnet, åtminstone från svensk synpunkt sett. Och oktober kommer inte långt efter. Ofta mycket fina dagar. Du har definitivt bättre chans för bra väder och varma dagar på hösten jämfört med våren i SoCal.