Kalifornien.. Hyra bil eller klarar man sig utan??

Av Rebnov
2 apr. 2016 04:27
Visningar: 813
Hej!

Jag åker till Kalifornien nästa vecka och funderar över det här med att hyra bil när vi är där.
Har hört att det är lättast att ta sig runt med bil.
Är där verkligen så dålig kollektivtrafik?

Saken är den att vi ska åka rutten L.A, San Diego, Las Vegas och sedan ta flyget till San Francisco för att spara tid.

Hur gör man då?
Om vi tex vill lämna bilen i Las Vegas.
Ska man köra S.F till L.A eller kan man ta buss?
Eller då hyra bil där igen och lämna den i L.A..

Har läst och fått rekommendationen att hyra bil direkt på flygplatsen och sedan ha den under hela resan.
Men eftersom vi funderar på att flyga mellan Vegas och S.F så blir det krångligt.

Är nämligen så att det bara är jag som har körkort och det blir tufft att köra den sträckan (Vegas till S.F) som verkar ganska lång själv. Tror jag i alla fall.

Är det så mycket dyrare att hyra bil på plats i L.A??
Vi ska först bo i Venice Beach och sedan West Hollywood.

Är det dyrt med parkeringar?
Ska bo på hostels som inte alltid har parkering ansluten.

Alla tips är välkomna! =)
Av Jfs
2 apr. 2016 06:03
1. Det finns kollektivtrafik men är den är sådär. Utan bil missar man mycket í bilåkningens mecka.

2. Det går att köra sträckan Vegas-SF på 8-10 timmar men jag rekommenderar starkt ett stopp i Yosemite National på vägen. Själv har jag kört den sträckan ett par gånger och det gick bra bara man går upp tidigt :)

3. Det är ju fullt möjligt att hyra bil på ett ställe och lämna den på ett annat men det blir ju givetvis dyrare. Man kan med fördel fixa hyran innan resan för bästa pris. Så hyr direkt på flygplatsen, det är smidigast.

4. Vad beträffar parkering så varierar det ju beroende på vart man är. Bodde själv i Venice vid ett tillfälle en gång men har inget minne av att det var speciellt dyrt att parkera.
Av Hawaii
2 apr. 2016 06:08
Blir inte riktigt klok på hur hela den planerade resrutten ser ut. Ni börjar tydligen i LA men var ska ni avsluta? LA eller SF? Om ni börjar och slutar i LA, så hyr bil på flygplatsen där (LAX) och kör till SD och sedan LV och lämna bilen där. Flyg sedan till SF och därefter flyg till LA. Men kan inte låta bli att undra varför du i så fall inte flyger hem från SF, men antar att biljetterna redan är köpta.
LA - bil definitivt en stor fördel. Stora avstånd och mycket tid går till spillo om man anlitar buss etc.
SD - ganska bra buss och "trolley" system, men bil underlättar definitivt.
LV - håller ni er centralt behövs ingen bil.
SF - bil är en nackdel. Svårt och dyrt att hitta parkering.
Pris för parkering - omöjligt att svara på. Beror helt på läget.
2 apr. 2016 07:20
Det går bra att ta sig runt med Greyhound-buss, men vill ni åka längs Highway 1 behövs en bil. I städerna går det också bussar. Men det är såklart snabbare och mer flexibelt att köra bil.
Av Marulk
2 apr. 2016 08:43
En första reflektion - ni åker i nästa vecka....tänkta rutten från LV till SF om inte flyg, Ni lär inte kunna köra via Yosemite eftersom övergången/passagen Tioga Pass är stängd för vintern. Tioga Pass är 3000möh och Yosemite med Sierra Nevada har fått mycket snö denna vinter (tack o lov för odlarna i central Valley)
Ska ni köra bil från LV får ni alltså köra söder om Sierra Nevada via Bakersfield.
Att åka kollektivt i Californien kräver nog lite mer planering o ni verkar få lite knapert med tid om ni reser i nästa vecka.
Lycka till
Av Birgere
2 apr. 2016 08:57
Beskriv resan i begrepp som antal dagar per plats och vad ni vill uppleva så är det enklare att ge tips.
Ang hyrbil så tror jag inte det är envägshyra i Nevada/Kalifornien.
Vad menar du med att hyra på plats? Om du menar att bara gå fram till en hyrbilsfirma o boka en bil så är det ett dumt alternativ, boka innan via Europeiska sidor så är du säker på att få ett bra pris och rätt försäkring.
Av Evoline
2 apr. 2016 11:16
Hyr bil om du vill spara massa tid.
Rentalcars.com jämför från olika sajter.
Eller använder du Uber, inte i Las Vegas dock.
Av Rebnov
3 apr. 2016 08:48
Citerat från Hawaii:
Blir inte riktigt klok på hur hela den planerade resrutten ser ut. Ni börjar tydligen i LA men var ska ni avsluta? LA eller SF? Om ni börjar och slutar i LA, så hyr bil på flygplatsen där (LAX) och kör till SD och sedan LV och lämna bilen där. Flyg sedan till SF och därefter flyg till LA. Men kan inte låta bli att undra varför du i så fall inte flyger hem från SF, men antar att biljetterna redan är köpta.
LA - bil definitivt en stor fördel. Stora avstånd och mycket tid går till spillo om man anlitar buss etc.
SD - ganska bra buss och "trolley" system, men bil underlättar definitivt.
LV - håller ni er centralt behövs ingen bil.
SF - bil är en nackdel. Svårt och dyrt att hitta parkering.
Pris för parkering - omöjligt att svara på. Beror helt på läget.
Tack för bra tips!
Var lite otydlig med rutten där kanske.. ;)
Vi börjar och avslutar i Los Angeles.
Vi åker alltså L.A till San Diego.
S.D till Vegas.
Vegas till S.F
S.F tillbaks till L.A sedan hem därifrån.
Av Rebnov
3 apr. 2016 09:00
Citerat från Marulk:
En första reflektion - ni åker i nästa vecka....tänkta rutten från LV till SF om inte flyg, Ni lär inte kunna köra via Yosemite eftersom övergången/passagen Tioga Pass är stängd för vintern. Tioga Pass är 3000möh och Yosemite med Sierra Nevada har fått mycket snö denna vinter (tack o lov för odlarna i central Valley)
Ska ni köra bil från LV får ni alltså köra söder om Sierra Nevada via Bakersfield.
Att åka kollektivt i Californien kräver nog lite mer planering o ni verkar få lite knapert med tid om ni reser i nästa vecka.
Lycka till
Varför knapert med tid?
Vi reser nästa vecka och stannar i tre.
Tanken var att flyga mellan Vegas å SF eftersom dem sträckan är så lång. Vi kanske får lägga om vår rutt.
Tack för tipsen!
Av Rebnov
3 apr. 2016 09:22
Citerat från Birgere:
Beskriv resan i begrepp som antal dagar per plats och vad ni vill uppleva så är det enklare att ge tips.
Ang hyrbil så tror jag inte det är envägshyra i Nevada/Kalifornien.
Vad menar du med att hyra på plats? Om du menar att bara gå fram till en hyrbilsfirma o boka en bil så är det ett dumt alternativ, boka innan via Europeiska sidor så är du säker på att få ett bra pris och rätt försäkring.
Hej!
Vi ska vara borta i tre veckor. Vi flyger t o r LA.

Vi ska bo först 3 nätter i Venice Beach. Där blir mest att ta det lugnt å insupa atmosfären. Se Santa Monica å ev Malibu.

Sedan San Diego i 4 nätter. Bor vid havet. Vill se stan, inga speciella mål inriktade.

Därefter till Las Vegas. Stanna en natt i Palm Springs på vägen. I Vegas (2 nätter) vill vi se stripen, njuta av tillvaron åka till Grand Canyon ungefär.

Nästa destination S.F i 4 nätter.

Är där vi vill ta flyget mellan Vegas å SF för att spara tid.

Har bokat in Alcatraz. Vill se GoldenGate bron, åka spårvagn å se stan allmänt, de kända områdena osv.
Har allt nedskrivet :)

Kör sedan till LA med ev stopp där vi känner passar på vägen.

Avslutar med 3 dagar i LA då vi bor i West Hollywood å vill se det typiska; Hollywoodskylten, Universal Studios osv

Låter rutten orimlig?

Kanske ska lägga om den? Det enda som är inbokat till 100% är Alcatrazturen då jag köpt biljetter dit och boendet i Venice Beach och San Diego.
San Diego dagarna går att omboka.

Å ja jag menade att boka på plats i LA men förstår att det är ett mindre smart val.
Blir till att boka innan.
Tack!
Av Rebnov
3 apr. 2016 09:26
Citerat från Jfs:
1. Det finns kollektivtrafik men är den är sådär. Utan bil missar man mycket í bilåkningens mecka.

2. Det går att köra sträckan Vegas-SF på 8-10 timmar men jag rekommenderar starkt ett stopp i Yosemite National på vägen. Själv har jag kört den sträckan ett par gånger och det gick bra bara man går upp tidigt :)

3. Det är ju fullt möjligt att hyra bil på ett ställe och lämna den på ett annat men det blir ju givetvis dyrare. Man kan med fördel fixa hyran innan resan för bästa pris. Så hyr direkt på flygplatsen, det är smidigast.

4. Vad beträffar parkering så varierar det ju beroende på vart man är. Bodde själv i Venice vid ett tillfälle en gång men har inget minne av att det var speciellt dyrt att parkera.
Tack för tipsen!
Blir till att boka bil innan vi åker :)
Av Rebnov
3 apr. 2016 09:26
Citerat från Worldofmarie:
Det går bra att ta sig runt med Greyhound-buss, men vill ni åka längs Highway 1 behövs en bil. I städerna går det också bussar. Men det är såklart snabbare och mer flexibelt att köra bil.
Tack!
:)
Av Rebnov
3 apr. 2016 09:28
Citerat från Evoline:
Hyr bil om du vill spara massa tid.
Rentalcars.com jämför från olika sajter.
Eller använder du Uber, inte i Las Vegas dock.
Har med tänkt på det här med Uber.. är ju ganska smidigt ändå.
Ska kolla Rentalcars.
Tack =)
Av Rebnov
3 apr. 2016 09:31
Citerat från Hawaii:
Blir inte riktigt klok på hur hela den planerade resrutten ser ut. Ni börjar tydligen i LA men var ska ni avsluta? LA eller SF? Om ni börjar och slutar i LA, så hyr bil på flygplatsen där (LAX) och kör till SD och sedan LV och lämna bilen där. Flyg sedan till SF och därefter flyg till LA. Men kan inte låta bli att undra varför du i så fall inte flyger hem från SF, men antar att biljetterna redan är köpta.
LA - bil definitivt en stor fördel. Stora avstånd och mycket tid går till spillo om man anlitar buss etc.
SD - ganska bra buss och "trolley" system, men bil underlättar definitivt.
LV - håller ni er centralt behövs ingen bil.
SF - bil är en nackdel. Svårt och dyrt att hitta parkering.
Pris för parkering - omöjligt att svara på. Beror helt på läget.
En fråga till :)

Dår det alltså möjligt att hyra bil på LAX för att sedan lämna den i Vegas?
Skulle vara super.
Av Jfs
3 apr. 2016 09:49
Det går att hyra bil på LAX och sedan lämna den på annat ställe, har själv gjort det. Man får dock betala lite extra för det. Eftersom du frågade om att köra LV.SF så går nog den snabbaste vägen via Barstow, Bakersfield och Central Valley. Inte lika scenic men mindre snö på vägarna, I Tioga Pass kan det vara 5-6 m :)
Av Jfs
3 apr. 2016 09:54
Det går att hyra bil på LAX och sedan lämna den på annat ställe, har själv gjort det. Man får dock betala lite extra för det. Eftersom du frågade om att köra LV.SF så går nog den snabbaste vägen via Barstow, Bakersfield och Central Valley som Marulk skrev. Inte lika scenic men mindre snö på vägarna, I Tioga Pass kan det vara 5-6 m snö :) Senast jag åkte där var i mitten av Juni något år och då var passet precis nyöppnat.
Av Marulk
4 apr. 2016 08:51
Citerat från Rebnov:
Citerat från Marulk:
En första reflektion - ni åker i nästa vecka....tänkta rutten från LV till SF om inte flyg, Ni lär inte kunna köra via Yosemite eftersom övergången/passagen Tioga Pass är stängd för vintern. Tioga Pass är 3000möh och Yosemite med Sierra Nevada har fått mycket snö denna vinter (tack o lov för odlarna i central Valley)
Ska ni köra bil från LV får ni alltså köra söder om Sierra Nevada via Bakersfield.
Att åka kollektivt i Californien kräver nog lite mer planering o ni verkar få lite knapert med tid om ni reser i nästa vecka.
Lycka till
Varför knapert med tid?
Vi reser nästa vecka och stannar i tre.
Tanken var att flyga mellan Vegas å SF eftersom dem sträckan är så lång. Vi kanske får lägga om vår rutt.
Tack för tipsen!
Knapert med tid före resan ;) dvs inte mycket tid för planering innan. Ditt senaste inlägg med resrutt visar att ni verkar ha bra koll.
Som jag skrev ovan, vägen igenom Yosemite via Tioga Pass är vinterstängd o beräknas öppnas tidigast slutet av maj
4 apr. 2016 09:26
Citerat från Rebnov:
Citerat från Hawaii:
Blir inte riktigt klok på hur hela den planerade resrutten ser ut. Ni börjar tydligen i LA men var ska ni avsluta? LA eller SF? Om ni börjar och slutar i LA, så hyr bil på flygplatsen där (LAX) och kör till SD och sedan LV och lämna bilen där. Flyg sedan till SF och därefter flyg till LA. Men kan inte låta bli att undra varför du i så fall inte flyger hem från SF, men antar att biljetterna redan är köpta.
LA - bil definitivt en stor fördel. Stora avstånd och mycket tid går till spillo om man anlitar buss etc.
SD - ganska bra buss och "trolley" system, men bil underlättar definitivt.
LV - håller ni er centralt behövs ingen bil.
SF - bil är en nackdel. Svårt och dyrt att hitta parkering.
Pris för parkering - omöjligt att svara på. Beror helt på läget.
En fråga till :)

Dår det alltså möjligt att hyra bil på LAX för att sedan lämna den i Vegas?
Skulle vara super.
Det är ingen envägsavgift där så ni kan hyra en bil LA - Vegas och sen en ny SF - LA.

Angående Grand Canyon så varför inte åka San Diego till t.ex. Williams, ta övernattning där och sen köra till GC tidigt nästa morgon, sen vidare till LV när ni känner er klara.
Ditt upplägg med att köra till Vegas och sen åka till GC därifrån passar bara om Skywalken vid West Rim som lockar.
11 apr. 2016 18:38
gjorde en liknande resa fast Los angeles- las vegas- San diego och sen till baka till los angeles, då boka vi bil i förväg och hade den hela resan och då fick vi den på plats i LAX flygplats, angående parkering så brukar hotellen ha fri parkering oftast.
23 maj 2016 07:12
Citerat från Rebnov:
Citerat från Marulk:
En första reflektion - ni åker i nästa vecka....tänkta rutten från LV till SF om inte flyg, Ni lär inte kunna köra via Yosemite eftersom övergången/passagen Tioga Pass är stängd för vintern. Tioga Pass är 3000möh och Yosemite med Sierra Nevada har fått mycket snö denna vinter (tack o lov för odlarna i central Valley)
Ska ni köra bil från LV får ni alltså köra söder om Sierra Nevada via Bakersfield.
Att åka kollektivt i Californien kräver nog lite mer planering o ni verkar få lite knapert med tid om ni reser i nästa vecka.
Lycka till
Visa mer
Varför knapert med tid?
Vi reser nästa vecka och stannar i tre.
Tanken var att flyga mellan Vegas å SF eftersom dem sträckan är så lång. Vi kanske får lägga om vår rutt.
Tack för tipsen!
Hur gick resan? Man får aldrig läsa hur resan varit från folk som skriver här. Hur väldisponerade var dagarna i Kalifornien? Var skulle ni stannat längre resp. kortare tid? Flög ni LV-SF? Hur fungerade det att bo på hostels med hyrbil? Fick ni stressa tillbaka till LA så ni inte hann stanna så mycket ni ville längs Hwy 1? Dina svar skulle hjälpa många här.
23 maj 2016 15:20
Citerat från Brycecanyon:
Citerat från Rebnov:

Citerat från Marulk:
En första reflektion - ni åker i nästa vecka....tänkta rutten från LV till SF om inte flyg, Ni lär inte kunna köra via Yosemite eftersom övergången/passagen Tioga Pass är stängd för vintern. Tioga Pass är 3000möh och Yosemite med Sierra Nevada har fått mycket snö denna vinter (tack o lov för odlarna i central Valley)
Ska ni köra bil från LV får ni alltså köra söder om Sierra Nevada via Bakersfield.
Att åka kollektivt i Californien kräver nog lite mer planering o ni verkar få lite knapert med tid om ni reser i nästa vecka.
Lycka till
Visa mer
Varför knapert med tid?
Vi reser nästa vecka och stannar i tre.
Tanken var att flyga mellan Vegas å SF eftersom dem sträckan är så lång. Vi kanske får lägga om vår rutt.
Tack för tipsen!
Visa merHur gick resan? Man får aldrig läsa hur resan varit från folk som skriver här. Hur väldisponerade var dagarna i Kalifornien? Var skulle ni stannat längre resp. kortare tid? Flög ni LV-SF? Hur fungerade det att bo på hostels med hyrbil? Fick ni stressa tillbaka till LA så ni inte hann stanna så mycket ni ville längs Hwy 1? Dina svar skulle hjälpa många här.
Hej!
Nu är jag inte den person som startade tråden, men jag har gjort en liknande rutt vid två tillfällen, i Greyhound-buss. Första gången körde vi tre veckor och den andra gången var Kalifornien en etapp i en större resa genom USA. Om ett par veckor kommer jag att bila genom Kalifornien, dock genom Yosemite och Death Valley denna gång.

Man "behöver" verkligen inte ha bil för att kunna uppleva Cali, men det blir mycket mycket smidigare så. Den stora nackdelen med Greyhound är ju att man inte är garanterad plats på den buss man köpt biljett till, utan i värsta fall kan man bli sittande i flera timmar på en ruggig station tillsammans med en massa skummisar (även om man betalar för fast track). Detta har hänt mig flera gånger, dock inte i Kalifornien. Jag tycker att lokaltrafiken i SF, SD och LA funkar ganska bra, man får dock inte se rädd och sårbar ut då dessa rutter inte alltid går genom de trevligaste av områden. Tidtabellerna verkar också vara en slags rekommendation för förarna, mer än något som ska följas slaviskt.

Är det första gången man besöker någon av städerna tycker jag att en vecka är fullt tillräckligt på varje ställe. Kanske till och med lite mindre i San Diego om man inte lockas av strandhäng och liknande. De extra dagarna kan man slänga på Monterey eller Santa Barbara tycker jag! Har man bil behöver man ännu färre dagar i min mening, då förlorar man inte en massa tid på transport. Men sen kanske jag är ovanligt effektiv i mitt turistande också.

Greyhoundbussarna tar den snabbaste vägen, och då missar man kuststräckan. Är detta viktigt för en så är ju bil att föredra.

Jag har hyrt bil på plats i USA några gånger, och det har aldrig varit några problem. Vid dessa tillfällen har jag hyrt genom budget, och jag har aldrig känt mig scammad på en massa dyra försäkringar och annat.

San Diego är en väldigt trevlig och mysig stad, här finns mycket att göra, tempot är lugnt och rädslan för att rulla in i ett farligt område är nästan obefintlig. Här upplever jag att det mesta man vill göra finns inom rimligt gångavstånd, om man inte är främmande för långpromenader. Det finns bra med trottoarer och sådär också.
Samma sak gäller för San Francisco.

Los Angeles har blivit mycket mer fotgängarvänligt på senaste, men har fortfarande en bit kvar innan det blir helt smärtfritt.
23 maj 2016 15:47
Tänk på at TS. åkte i början av April och nog inte har nytta av fler tips.

En återkoppling som Brycecanyon efterlyser är dock något man ofta saknar :-(
24 maj 2016 11:31
Citerat från Floridasidan:
Tänk på at TS. åkte i början av April och nog inte har nytta av fler tips.

En återkoppling som Brycecanyon efterlyser är dock något man ofta saknar :-(
Men tänka sig att det var det jag försökte ge Brycecanyon även om jag inte är TS, eftersom att jag gjort en liknande resa utan bil flera gånger. Tack för din input dock.
24 maj 2016 11:46
Citerat från Mallan9000:
Citerat från Floridasidan:

Tänk på at TS. åkte i början av April och nog inte har nytta av fler tips.

En återkoppling som Brycecanyon efterlyser är dock något man ofta saknar :-(

Men tänka sig att det var det jag försökte ge Brycecanyon även om jag inte är TS, eftersom att jag gjort en liknande resa utan bil flera gånger. Tack för din input dock.
Men tänka sig att meddelandet inte var riktat till dig (då citerar man nämligen den man riktar sig till) även om ditt inlägg knappast kan ses som annat än ett svar till TS trots att du citerar Brycecannyon som i sin tur vill höra hur TS haft det på resan ;-)
27 maj 2016 10:33
Så synd att trådskaparna inte verkar gå in här efter sina resor så de ser att uppdatering efterfrågas. Jag får väl leta upp någon mer gammal tråd och rycka liv i. Anledningen är inte för min egen del då jag årligen reser i USA men för förstagångsbesökaren som jag anser är tidsoptimister och inte inser att Californien är lika stort som Sverige. Försök att göra en vettig semester 2-3 veckor där du vill se Österlen, Gotland, Västkusten, Stockholm, Högakusten och en 3 dagars vandring i fjällen..........
Jag vill även få fram San Franciscos överlägsenhet som turiststad mot LA iallafall för folk över 30, där många skriver de tänkt sig 5-6 dagar i LA och 2-3 i SF när förhållandet för en lyckad semester borde vara tvärt om........
Fast om inte trådskaparen hittar tillbaka så kan väl någon förstagångs resenär få något att fundera på när det gäller tidsåtgång......