Kalifornien, Florida OCH New York på 1 månad?!

Av Looovan
18 aug. 2012 11:41
Visningar: 1146
Hej på er!

I oktober åker jag och min pojkvän över till Usa och skall stanna där 1 månad. Vi flyger till San Francisco, stannar där 3-4 dagar och tänkte sedan bila ner till LA. Därefter flyga till Miami, vill även besöka orlando och key west. Våran hembiljett är bokad från New York. Men nu har jag lite panik över att vi kanske har planerat in alldeles för mycket! Vad tro ni med erfarenhet av USA, har vi tagit oss vatten över huvudet? och isåfall har ni något förslag på hur vi kan förbättra våran reserutt? :)

Tacksam för hjälp!

//Lovisa
18 aug. 2012 11:53
Det går ju så klart att göra men personligen tycker jag att 4 veckor är lagom (nästan för lite) för att se lite av antingen Kalifornien eller Florida kombinerat med New York.

Själv hade jag försökt se mer av Kalifornien eftersom ni ju bokat resan dit redan, Lägg till några fler ställen som Vegas och San Diego t.e.x så fyller ni lätt en tre fyra veckor där och med kanske en 5-7 dagar i NYC blir det en perfekt resa. Spara Florida till nästa gång och koncentrera er då på den den av landet.
Av Anna711
19 aug. 2012 10:53
Hej.

Jag var i USA för ett och halvt år och då stannade jag i två månader. Vår resrutt såg ut såhär: en månad i Kalifonien, tre veckor i Florida och en vecka i New York. Jag håller med ovanstående att ni borde koncentrera er på Kalifonen och avsluta med några dagar i New York. I Kalifonien anser jag att ni måste besöka Las Vegas i en eller två dagar och det är verkligen värt ett besök. Även Grand Canyon är värt att lägga en dag på. San Diego och San Fransisco är mina favoritstäder i USA. Mycket att göra! :-) Jag kan skriva hur mycket som helst.. Säg till om du vill ha tips! :-)

Anna
Av Annl
19 aug. 2012 11:57
Vi har varit i USA på roadtrip två somrar och då spenderade vi en månad där - vardera året. Första året koncentrerade vi oss på Kalifornien och andra sommaren Florida och södern.

Mitt absoluta tips är att göra som Flordidasidan skriver och skippa Florida på den här resan och i stället koncentrera er på västkusten - det finns hur mycket som helst att göra där och ni fyller lätt ut tiden.

Trevlig resa!
19 aug. 2012 12:05
Amen till vad alla ovan har skrivit!
Varför klämma in allt på en resa? Ni kommer garanterat bli så sålda att ni vill återvända - och spara då Florida till nästa gång. Det finns mycket spännande att uppleva i kalifornientrakten som ni hellre borde inklkudera än att hetsa över till Florida. :)

Tänk på att det ändå rör sig om rätt så långa resor när ni flyger tvärs över USA, dels går det en dag till resa plus att det är några timmars tidsskillnad som gör att ni kanske blir lite tröttare än vanligt. Räkna även en (halv)dag bortfall för varje gång ni byter hotell.

Alla intryck gör att ni säkert blir trötta och behöver vila lite mellan varven. Lägg in vilodagar. Själv brukar jag inte orka uppleva varenda dag i en månad.
Av Annl
19 aug. 2012 12:09
det är viktigt och klokt det som Nisse skriver och man bör inte ha för många stopp eller hotellbyten eftersom det slösar en massa värdefull tid. Detta lärde vi oss från roadtripen i Kalifornien där vi hade några tvådagarsstopp.

Också viktigt att tänka på att USA är enormt stort och att man inte hinner med allt på en enda resa. Som ett exempel kan sägas att Los Angeles är ytmässigt lika stort som hela Skåne(!!!)
Citerat från nisse2ears:
Amen till vad alla ovan har skrivit!
Varför klämma in allt på en resa? Ni kommer garanterat bli så sålda att ni vill återvända - och spara då Florida till nästa gång. Det finns mycket spännande att uppleva i kalifornientrakten som ni hellre borde inklkudera än att hetsa över till Florida. :)

Tänk på att det ändå rör sig om rätt så långa resor när ni flyger tvärs över USA, dels går det en dag till resa plus att det är några timmars tidsskillnad som gör att ni kanske blir lite tröttare än vanligt. Räkna även en (halv)dag bortfall för varje gång ni byter hotell.

Alla intryck gör att ni säkert blir trötta och behöver vila lite mellan varven. Lägg in vilodagar. Själv brukar jag inte orka uppleva varenda dag i en månad.
Av Tango
19 aug. 2012 12:21
Håller också med att skippa florida denna gång. Vi har också rest i usa dom senaste åren och min erfarenhet är att man orka inte se och uppleva hur mycket som helst. Är det första gången ni är i new york så behöver ni minst en vecka där och för guds skulle missa inte Vegas, minst 4 nätter där tycker jag.

Trevlig resa.
Av Annl
19 aug. 2012 12:35
Håller helt med Tango om att det behövs en vecka i NYC för det fallet att det är er första tripp dit.

Däremot tycker jag att fyra nätter i Las Vegas är för mycket men det beror ju förstås på vad man tänkt att göra.
Citerat från tango:
Håller också med att skippa florida denna gång. Vi har också rest i usa dom senaste åren och min erfarenhet är att man orka inte se och uppleva hur mycket som helst. Är det första gången ni är i new york så behöver ni minst en vecka där och för guds skulle missa inte Vegas, minst 4 nätter där tycker jag.

Trevlig resa.
Av Looovan
20 aug. 2012 12:30
Åh, vad roligt med så många svar!
Ni verkar alla vara ense om att vi borde skippa florida helt och hållet och det låter som det allra vettigaste. Man är ju så ivrig när man bokar resan för man vill se allt! Lätt att glömma bort att Usa är så himla stort :) Och som ni säger, det är inte värt att stressa igenom allt. Får ta mig ett snack med mannen och hoppas att han går med på en ny resplan ;)

Tusen tack för alla era svar!
Av Msdr
28 aug. 2012 21:57
Hej!

Jag håller i princip med om att det är mycket att se på en månad MEN om du har en låååång lista med framtida resmål och gärna vill hinna med detta så ser jag absolut inte det so en omöjlighet, så kan du ju komplettera med mera USA om du verkligen känner att du missar saker när du väl är där.

NY räcker väl några dagar tycker jag (som iofs inte gillar NYC haha).

Miami + Key West gjorde vi på 4 dagar, det gick men var iofs himla tight och ska du till Orlando krävs ju massa mer tid förstås.

Kalifornien körde vi runt i nu i somras, ca 10 dagar, där kände vi nog att vi hade velat ha lite mer tid, för att köra längs Highway 1 är jättefint, vi ville stanna överallt längs vägen :)

Sammanfattningsvis: jag som älskar att få in massor på ganska kort tid hade definitivt kört din första rutt, ni hinner, men vill ni ta det väldigt lugnt och njuta riktigt ordentligt så skippa nån del av resan,
28 aug. 2012 23:50
Skulle nog kunna ta gift på att man inte kan göra NYC på några dagar (vi låg i hårt i 5 dagar och hann inte med mer än lite av Manhattan), absolut inte Kallifornien på 10 dagar (möjligtvis två städer lite hastigt) och inte heller Miami och Key West på fyra dagar, om man vill hinna se ens det allra viktigaste ;-)
Av Msdr
29 aug. 2012 21:04
Citerat från floridasidan:
Skulle nog kunna ta gift på att man inte kan göra NYC på några dagar (vi låg i hårt i 5 dagar och hann inte med mer än lite av Manhattan), absolut inte Kallifornien på 10 dagar (möjligtvis två städer lite hastigt) och inte heller Miami och Key West på fyra dagar, om man vill hinna se ens det allra viktigaste ;-)
Nä, som sagt tight var det, och jag hade dessutom varit i NYC förut :) Så lite fusk var det.
Florida var tight också, men det gick :)

Kalifornien på 10 dagar var fullt görbart, men vi hade velat stanna på fler ställen, men vi kommer nog åka tillbaka.

Så - tight med tid - men det går!!
Av Annl
2 sep. 2012 12:46
Det är ju ändå semester vi talar om kan jag tänka - och att man ska hinna njuta och uppleva och inte bara "bocka av"..
Av Looovan
5 sep. 2012 14:37
Vi kommer att vara 3 veckor i kalifornien och en vecka i New York, vilket känns jättebra! Längtar :) Är förresten i fart med att boka biljetter till alcatraz, är det någon här som varit där? Rekomenderar ni morgon eller kvällstur?
5 sep. 2012 15:56
Låter vettigt!

Vi tog turen med kombination Alcatraz och Angel Island vilket var mycket intressant. Har bara gjort den men även kvällsturen ska vara bra enligt andra.
Av Annl
9 sep. 2012 11:40
Vi åkte med första båten på morgonen ut till Alcatraz och det var bra tyckte vi.
Citerat från looovan:
Vi kommer att vara 3 veckor i kalifornien och en vecka i New York, vilket känns jättebra! Längtar :) Är förresten i fart med att boka biljetter till alcatraz, är det någon här som varit där? Rekomenderar ni morgon eller kvällstur?