Julmarknad i Berlin

Av Blesi
25 aug. 2015 21:52
Visningar: 1050
Ska äntligen få åka till Tyskland för att gå på julmarknad, valet blev Berlin pga billiga flygbiljetter. Nu hoppas jag på massor av tips på var man ska bo, vilka marknader som är mysigast, och förslag på mysiga restauranger och pubar, ska tilläggas att jag älskar fika och choklad så ett bra fik sitter ju inte heller fel. Har läst dom inlägg som finns här men det var inte så många.
26 aug. 2015 10:57
Nu finns det ju olika tycke och smak och jag kan inget om själva julmarknaderna men jag var i Berlin för några veckor sedan. Bodde på en sidogatan till Kurfurstendamm, som är en stor (3,8 km) shoppinggata. Väljer Ni detta område sikta på att bo i närheten av Kaiser Wilhelm kyrkan, då har ni nära till 3-4 tunnelbanestationer (plus köpcentrat KDW) som kan ta er runt i Berlin till de olika sevärdheterna. När man väl lärt sig hur U-bahn och S-bahn funkar är det väldigt smidigt att ta sig runt. Lite märkligt men det finns inga spärrvakter eller grindar som man skall passera för att ta tunnelbanan. Bara att gå och sätta sig. Nu hade jag Berlin visitcard så jag kunde åka med gott samvete ändå.

Restauranger, cafeér finns det hur mkt som helst. Pubar i Berlin kallas barer eller Imbiss :)
26 aug. 2015 12:20
Citerat från Blesi:
Ska äntligen få åka till Tyskland för att gå på julmarknad, valet blev Berlin pga billiga flygbiljetter. Nu hoppas jag på massor av tips på var man ska bo, vilka marknader som är mysigast, och förslag på mysiga restauranger och pubar, ska tilläggas att jag älskar fika och choklad så ett bra fik sitter ju inte heller fel. Har läst dom inlägg som finns här men det var inte så många.
Jag har inte varit på just julmarknaden men eftersom du gillar fika så tipsar jag om Operans café inte långt från den stora marknaden vid Gendarmenmarkt. Där finns ett hav att goda tyska tårtor som måste upplevas om man gillar sådant.
Av Blesi
26 aug. 2015 12:26
Tack för tipsen, det är ju alltid bra att bo nära tunnelbanestationer. Operans café får jag inte missa, låter som något i min smak, tack.
26 aug. 2015 14:47
Citerat från Blesi:
Ska äntligen få åka till Tyskland för att gå på julmarknad, valet blev Berlin pga billiga flygbiljetter. Nu hoppas jag på massor av tips på var man ska bo, vilka marknader som är mysigast, och förslag på mysiga restauranger och pubar, ska tilläggas att jag älskar fika och choklad så ett bra fik sitter ju inte heller fel. Har läst dom inlägg som finns här men det var inte så många.
Vi var där förra Julen och det är en upplevelse!

Vi bodde också på en tvärgata till Kudamm närmre bestämt på Hampton by Hilton Berlin City West med gångavstånd till Kaiser Wilhelm, Bahnhof Zoo mm.
Bra läge och nära till bussar och tunnelbana till marknaderna.
Har nämnt detta i denna tråd http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/julmarknader-i-berlin-34894
Bar besökte vi bara en, ganska trevlig nära hotellet, http://www.alt-berliner-biersalon.de/
28 aug. 2015 14:42
Hej,

Jag tycker personligen att området kring K-damm är ganska tråkigt. Det är mest de stora internationella kedjorna och lite opersonligt.

Mitt favoritområde är området kring Kollowitzplatz i Prenzlauer Berg. Massor av småbutiker med kläder, bättre barer och roligare restauranger än i Charlottenburg (där K-damm ligger).

Många "hipsters" gillar ju områdena Kreuzberg eller Neukölln bäst. Här är det kreativt som gäller. Både då det gäller restaurangerna och butikerna.

Julmarknaderna är ganska trevliga men det är ganska tråkig shopping men en Glühwein kan ju vara gott i kylan.

Jag är i berlin 3-4 gånger om året och har skrivit massor om Berlin, inklusive massor av bilder och karta på alla restauranger jag skrivit om här: http://runtklotet.com/2013/10/08/berlin-bast-i-europa/
Av Blesi
28 aug. 2015 16:36
Tack Runtklotet för fantastiska tips. Vilken bra blogg du har, det fanns hur mycket matnyttigt som helst att ta del av. :)
28 aug. 2015 18:22
Tack för komplimangen.

Jag vill passa på att förtydliga att jag inte har något emot gamla västberlin egentligen. Det som jag, personligen inte gillar så mycket är det lite för kommersialiserade och mainstream-aktiga man kan uppleva där. Samtidigt är det många som gillar stora varuhus och restauranger man känner igen och det är gott så. Ironiskt nog är det ibland lättare att hitta den genuina "tyska" känslan med kneipen (ölschapp) på hörnen än i öst där mycket är trendigt eller alternativt hippieaktigt.

Det finns fortfarande mycket kvar från att västberlin var den delen där det fanns pengar och varor (tyskland skeppade ju in massor av pengar i Berlin för att visa öst hur bra det var med demokrati/marknadsekonomi).

Prenzlauer Berg kan man ju kalla det fd coolaste stället i Europa - det har flyttat till Kreuzberg och därifrån till Neukölln och i viss mån Dresden - men man har kvar de bra restaurangerna, massor av coola barer och en mer relaxed attityd.
Av Desires
29 aug. 2015 10:33
Som du nog hört är den allra finaste och mest romantiska julmarknaden den som ligger vid Gendarmenmarkt. Omgärdat av Deutscher Dom på ena sidan samt Konserthus och Schiller Memorial , detta är även ett av Europas vackraste torg.

Vi bodde i den stadsdel som kallas "Mitte", som ska vara Berlins hjärta. Vårt hotell "Alexander Plaza" låg verkligen i mitten av det trevligaste området i Berlin. Perfekt också vad gäller lokala färdmedel, bara några minuter från buss-stoppet till/från flygplatsen Tegel.

Prenzlauer Berg t ex var ett trevligt område (med Söderkänsla), många mysiga CAFEER och andra ställen att umgås. Och billigt! Kreuzberg är ett annat bohemiskt område i Berlin. Kallas ”Turkiets tredje största stad”. Ett stort utbud av secondhandaffärer och charmiga cafeer även här.
Här kan du titta in om du vill se foton o få mer Berlin-tips http://www.desires.se/#post160
Av Blesi
30 aug. 2015 20:26
Tack Desires för tipsen. Vilka fina bilder du har nu blev jag ännu mer sugen på att åka. Vi har också titta på att bo i "Mitte" mycket för närheten till julmarknaden på Gendarmenmarkt. Mysiga cafeér kan man ju aldrig få nog av så det blir nog ett besök till Prenzlauer Berg.

Tack än en gång för bra tips.
Av Betula
3 sep. 2015 21:33
Håller med Desires om julmarknaden på Gendarmenmarkt. Vi var där för snart tre år sedan och tyckte att den var den bästa av de vi såg (övriga var de som låg på Alexanderplatz, vid Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche och Potsdamer Platz). Det var snö och kallt när vi var där så det blev riktig julstämning. Vi var också en kväll på konsert i Konzerthaus Berlin och kunde i pausen stå och beundra Gendarmenmarkt "lite grann från ovan". Vi bodde däremot inte i "Mitte". Hade genom en hotellbokningssajt fått ett bra pris på Crowne Plaza som ligger på Nürnbergerstrasse. Gångavstånd från Bahnhof Zoo med flygbussen till/från Tegel. Dessutom nära KaDeWe som vi tycker är ett måste att besöka i Berlin. Missa inte "Feinschmeckeretage" (matavdelningen) på översta planet. :-)
Av Blesi
3 sep. 2015 22:07
Tack Betula för tipsen, vi kommer absolut att besöka KaDeWe å mat avdelningen är helt klart nåt för mig :)