Jul i New York

Av Lillin
28 sep. 2016 21:01
Visningar: 919
Vi är en familj (två föräldrar och två vuxna barn) som ska fira jul i New York (första resan dit).
Är det någon som har konkret tips på restaurang(er) att boka för middag, både 24 och 25 december?
Jag har hört att man behōver vara ute i god tid med bokning, men jag vet inte var jag ska boka.
Vi letar efter nånting annat än svenskt julfirande (helst så amerikanskt det går att få utan att vara hemma hos en familj). Inte fint och flådigt, hellre mysigt och bra mat (utan att kosta skjortan).
Tack på förhand!
Av Peter_o
29 sep. 2016 09:30
Jag gjorde en provslagning på opentable.com 25/12 kl 19, och det var idel No table are available.
Jag har förmig att jag tidigare läst att det är mycket som är stängt denna kväll.
/PeterO
29 sep. 2016 14:50
Vad som är specifikt "amerikanskt" i New York kan man ju diskutera länge, men jag utgår från att du syftar på en gängse amerikanska majoritetskulturen.

Ett tips är faktiskt att prova just en middag hemma hos en familj / värd. Det finns en tjänst som heter "Eat With" (det finns ett par konkurrerande tjänster som erbjuder samma sak också) som fungerar som Air BnB för middagar. Jag var själv på en sådan middag i New York i våras och det var fantastiskt trevligt, med utmärkt mat. Det är inte vem som helst som slänger ihop nåt, utan det är en rigorös urvalsprocess med hembesök och provmiddagar innan man kan vara med på siten, för att kvalitén ska vara bra.

Just den 24:e och den 25:e (juldagen är den stora helgdagen i USA) är kanske inte de bästa dagarna för en sådan middag, men absolut någon av de andra dagarna ni är i stan. Länk till siten: www.eatwith.com

När det gäller vanliga restauranger så missa inte att kolla utanför "ön" (Manhattan). Det finns massor av utmärkta restauranger i Queens, Bronx och framförallt i Brooklyn. Många missar att besöka andra delar än Manhattan, framförallt första gången, eftersom det är helt omöjligt att ens hinna med allt man vill göra på Manhattan, och då blir det lätt att man stannar där hela tiden. Men det är ett misstag!

En idé när det gäller julafton och speciellt juldagen (som är amerikanernas julafton), kan vara att leta efter restauranger som inte är specifikt amerikanska eller från länder där julen är en väldigt stor helg. Sannolikheten att de restaurangerna är öppna är nog högre än traditionellt "amerikanska".

Och några restaurangtips som jag kommer på på rak arm, som jag har ätit på relativt nyligen.

Freeman's restaurant (Amerikansk) www.freemansrestaurant.com
Kiwiana (Nyazeeländsk) www.kiwiana-nyc.com
Claudette (Fransk) www.claudettenyc.com
Miriam (Israelisk) www.miriamrestaurant.com
Taboon (Mellanöstern/medelhavs) www.taboononline.com
Spice Market (Sydostasiatisk) www.spicemarketrestaurants.com/spice_market_new_york
Bare Burger (Ekologiska hamburgare) www.bareburger.com
Pera SoHo (Medelhavs) http://www.pera-soho.com

Slutligen, kolla in den här sidan med massor av bra tips på restauranger och annat i New York: www.sandrabeijer.se/2012/01/10/a-guide-to-new-york

Ha det fantastiskt fint på resan!
1 okt. 2016 16:31
Tyvärr är det mesta stängt dessa dagar, såväl restauranger som affärer och sevärdheter. Om man inte har släkt eller liknande att vara hos skulle jag faktiskt inte rekommendera att försöka fira dessa dagar i New York.
22 okt. 2016 09:45
Har du kollat via Open Table?

Jag vet att många ställen inte tar bokningar förrän ungefär en månad i förväg. Det kan dock variera exakt vilken dag de släpps men jag tror att många ställen inte öppnat upp bokningar än. Vissa ställen öppnar bokningar lite tidigare (två månader eller mer). Men det gäller att kolla vad som gäller specifikt för de restauranger du är intresserad av. Sea Grill och Rock Center Cafe som ligger vid Rockefeller Center brukar öppna upp bokningar tidigare så de kan du ju kolla om de går att boka redan nu - jag har för mig att jag sett att några redan kunnat boka just dom.

Taboon som jag ser är rekommenderat ovan är en toppenrestaurang om man gillar mat från Mellanöstern. En av mina favoritrestauranger.

yelp.com är en bra site där man kan sortera tex efter olika områden så då kan du ju få idéer och kolla närmare på de restauranger som verkar intressanta när de börjar ta bokningar.

Den här länken är en jättebra matblogg. Det är en local New Yorker som också gillar mat som tipsar om många bra ställen. Jag har provat flera av hans förslag som jag gillat mycket. The Hells Kitchen Survival Guide och Z list är toppen.
https://eatingwithziggy.com/
13 nov. 2016 02:52
Har andra erfarenheter utav dessa dagar än vad som tidigare nämnts. Att resa dit över jul var en underbar upplevelse som jag gärna gör om varje år om jag får chansen. 24 december är i princip allting öppet och det är otroligt mycket rea, även mkt folk ute på stan. 25:e var det mesta stängt men allt i Times Square var öppet, alla kinesiska hak, bodegas, pizza-ställen och så vidare var öppna. Den 24:e åt vi stek på ngn typisk NYC restaurang (som tyvärr stängt nu) och 25:e åt vi kinabuffé. Om ni den 24:e vill fira typiskt amerikanskt rekommenderar jag ett stekhus (Godaste steken hittar ni på STK) eller Carmine's som är en typisk American style familjerestaurang med italiensk mat. Carmine's är sjukt mysigt, god mat och prisvärt. Måste dock bokas i förväg.
23 nov. 2016 09:55
Vi ska också fira jul i New York och har bokat bord på Planet Hollywood den 25/12. Detta gjorde vi via Open Table för ungefär en månad sedan. Julafton har vi inte bokat något bord för vi ska först åka helikopter på förmiddagen och på kvällen ska vi gå och se Stomp. Därför bokade vi inget på julafton utan det får bli lite som det blir. Vi är två vuxna och två barn, 9 och 13 år.