Diskussioner: Tips & råd om Egypten

Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Hurghada- aldrig mer för mig
Egypten Lottakotta, 30 dec. 2015
Senaste svar av Worldofmarie för 1 år sedan
16
Hej! Vill gärna dela med mig av min erfarenhet av Hurhgada, kom hem idag, 30/12-2015. Jag är kvinna en på 35 år som reste tillsammans med min 13- åriga son. jag tänker ALDRIG mer åka tillbaka till Hurghada. De sista dagarna längtade jag till att få åka hem, ska förklara; Jag har aldrig ...
Hurghada, avrådan?
Egypten Amandiish1995, 28 juli 2024
Senaste svar av Egyptentipsaren för 1 år sedan
3
Hejsan. Som rubriken gäller: Gäller UD’s avrådan för Egypten, även Hurghada? Det stod mellan två olika ställen att det var säkert att åka dit, men jag är inte så jätteinsatt i vilka som ingår där. Jag och sambon är nämligen sugna på att åka till Hurghada i Oktober detta år, men vill helst ...
UD avråder Egypten
Egypten Jkensen, 27 feb. 2024
Senaste svar av Egyptentipsaren för 1 år sedan
5
Är det någon som förstår sig på UDs avrådan för Egypten? Avråder dom från alla resor? Även till turist orter som Hurgada och Marsa Alam?
Hurghada
Egypten Freddem, 16 feb. 2024
Senaste svar av Reseguiden för 2 år sedan
1
Jag spontanbokade precis en resa till Hurghada och The Grand Palace. Jag kommer vara där 23/2-1/3 och tänkte bara fråga er om vad jag absolut inte får missa där under min vecka. Första gången i Egypten så tips om vadsomhelst tas tacksamt emot 🤗 Sen den eviga frågan om betalningar… Tar de flesta ...
Lätt få visum Egypten?
Egypten Stivoo, 20 mars 2023
Senaste svar av Egyptentipsaren för 3 år sedan
4
Hej alla glada! Är det enkelt att få visum in till Egypten? Någon som har haft svårigheter ? En annan fråga, hur fungerar det om man inte kommer in landet ? Är det gränspolisen som bokar din biljett hem ? Eller har du möjlighet att göra det själv ? Är svensk medborgare såklart
Provisoriskt pass??
Egypten Elinkar, 2 mars 2020
Senaste svar av Ollymem för 3 år sedan
9
Hej. Vi beställde en sista minuten till Egypten och insåg nu att min dotters pass gått ut. Är det någon som vet om hon kan åka på provisoriskt pass??
Resa till Egypten - Pass giltighetstid kortare än 6 månader hjälp
Egypten Elvisba, 25 dec. 2022
Senaste svar av Worldofmarie för 3 år sedan
9
Hej, Vi (familj på 5 pers) spontanbokade en resa till Egypten Hurghada. När jag skulle planera resan så kommer jag fram till att mitt pass går ut i Maj den 23:e 2023. Resan är mellan 4:e - 11:e Jan 2023 vilket innebär att jag kommer precis under 6 månaders passgiltighet (5 månader och 11 dagar ...
6 mån giltigt pass????
Egypten Dostre, 4 jan. 2013
Senaste svar av Sommar2022 för 3 år sedan
24
Hej! Jag reser till Egypten nästa tisdag och märkte först nu att passet måste vara giltigt i minst 6 mån efter hemresa. Som ni säkert kan räkna ut så uppfyller mitt pass inte detta. Jag undrar om ni har tips på vad jag kan göra?? Jag mår så dåligt just nu att jag inte kan beskriva det för er, ...
Bosättning i cairo?
Egypten Bm71, 13 juni 2010
Senaste svar av Nefri för 4 år sedan
15
hej! undrar om någon har några tips och erfarenheter att bo en längre tid i cairo? funderar på att ta min dotter med mig dit och bosätta mig där. Arbetar idag som barnskötare men tänkte vidare utbilda mig till förskollärare innan flytten. Hur svårt är det för svenskar att få ett bra arbete i ...
Bästa reven för snorkling
Egypten Lindatherese, 4 okt. 2021
Senaste svar av Marulk för 4 år sedan
3
Jag brukar alltid resa till Egypten och Marsa Alam i februari. Där har vi blivit bortskämda med fantastiska och oförstörda rev med dugonger och sköldpaddor. Nu är det jätte krångligt att ta sig dit och jag undrar om nu har tips på andra resmål med fin snorkling . Makadi bay ? Soma bay ?
Snorkling från strand i Egypten??
Egypten Lindabell76, 9 okt. 2019
Senaste svar av Cbradley för 4 år sedan
12
Hej. Vi är en familj som funderar på att ge Egypten en chans. Vi har varit i Maldiverna och älskar snorkling. Och antar att Egypten är det enda stället i Europa som kan erbjuda riktigt bra snorkling, eller?? Vi skulle vara tacksamma för tips på vilka stränder i Egypten där man bara kan ta på sig ...
Säkerhet/Undantagstillstånd
Egypten Peaches, 3 mars 2020
Senaste svar av Annaling för 6 år sedan
6
Hej, Är det någon som varit i Egypten över jul eller Jan/feb 2020? Är nyfiken på hur säkerheten upplevdes, då det råder undantagstillstånd. Vi funderar på att åka i april, till hotell Aqua Vista, Hurghada, på ”träningsresa”. Enda tänkta utflykten är till pyramiderna, i övrigt har vi ...
Resa till pojkvän
Egypten Zarax, 28 apr. 2019
Senaste svar av Anickan för 6 år sedan
16
Hej! Jag har träffat en man i Egypten och vill åka och hälsa på honom i sommar för att lära känna honom bättre. Han vill att jag ska skriva på ett papper när jag kommer dit där vi kommer vara tillfälligt gifta för att undvika problem och ifrågasättande från tex polis och myndigheter. Någon som ...
Mobilsurf???
Egypten Thedeflas, 31 dec. 2016
Senaste svar av Ovanresenar för 6 år sedan
3
Tja. Ska ner till Egypten för första gången i Mars. Det blir Hurghada för min del. Men lite fundersam gällande wifi på hotellet. Så jag vill säkra upp med lite surf på mobilen så man kan ha kontakt med de som är kvar hemma. Ringer med 3 i Sverige och de hade ett paket med 140mb för 500kr vilket ...
Hurgada, el Gouda eller makadi bay
Egypten Ainak, 17 nov. 2019
Senaste svar av Marulk för 6 år sedan
3
Hej, vi tänker oss en resa till Egypten. Besökt landet för massa år sedan. Vad rekommenderas för två vuxna utan barn. Hotel kollar vi på The grand palace i hurgada The makadi beach resort eller Makadi palace Alt cooks club i el gouna Är det värt att välja all inklusive eller bättre med ...
Hur är det att resa med små barn till Egypten.
Egypten Johan_holgersson, 21 maj 2008
Senaste svar av Cbradley för 6 år sedan
10
Vi har tänkt oss att resa iväg till Egypten / Tunisien eller Bulgarien med våra två små barn, 1,5 och 4,5 år gamla. Vad är det att tänka på innan man åker iväg och framförallt hur är de olika resmålen anpassade för en småbarnsfamilj? Har ingen större nojja vad gäller att åka iväg men många ...
Funkar provisoriskt pass till Egypten?
Egypten Mon74, 10 mars 2014
Senaste svar av Worldofmarie för 6 år sedan
7
Åker till Marsa Alam nu på torsdag och har bara provisoriskt pass. Kan man resa in med det i Egypten? Har hört att man måste anmäla till Egyptiska ambassaden innan om man reser med provisoriskt pass.
Dyka utan dykcert?
Egypten Stirrsture, 22 okt. 2008
Senaste svar av Alicedoris12 för 7 år sedan
11
Hej på er herrar. Jag tänkte höra med er om ni vet något företag som anordnar dyk för oss utan dykcert? Jag är inte intresserad av att ta dykcert p.g.a. tidsbrist och penga-brist. Det jag är intresserad av är att testa några dyk för att uppleva den helt underbara känslan som det måste vara. ...
Egypten hur är det?
Egypten Lena47, 21 sep. 2018
Senaste svar av Kustaffe för 7 år sedan
9
Jag är själv tveksam och min man rätt emot. Men hittar charter dit i vinter för ca 14-15 000 kr med all in clusive för oss fyra. Egentligen inte så vi brukar, resa men lite frestad just nu att bara checka in på ett 4 stjärnigt strandhotell en vecka och bara sola och bada. Även säkerhetsläget är ...
Aqua vista resort hurghada
Egypten Agulle, 10 nov. 2018
Senaste svar av Marulk för 7 år sedan
1
Första gången som jag och min man åker till Egypten. Någon som bott på detta hotell?Vi är lite oroliga för hur maten är.Är det bara buffé restaurang,både lunch och middag?Finns det någon "riktig"restaurang på området?Det står att det är 700 meter till stranden,är det så? Med vänlig hälsning Ann- ...
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. Nästa