Jobba på vinodling på NZ

Av Sarris
23 jan. 2015 11:25
Visningar: 988
Jag har fått en impulsknäpp och tänker hyra ut min lägenhet och dra till NZ ett par månader i vår (april-maj). Väl medveten om att hösten har kommit till NZ vid denna tidpunkt, ser jag ändå det som ett optimalt tillfälle att uppfylla en dröm. Det är Winery Harvest season och jag tänkte försöka hitta ett jobb på en vinodling på Nordön.

Tänkte skaffa mig ett working Holiday visum och huvudsakligen hålla mig till nordön, varva jobb med bussutflykter och annat som ön har att erbjuda. Jag skulle vara väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få från er som har erfarenhet av säsongsjobb på Nya Zeeland. Är det lätt att få säsongsjobb (särskilt på hösten där nere), finns det gott om bra boenden "ute på landet"' vad är värt att tänka på gällande kostnader etc? Finns det kanske någon som har prövat på att jobba på vinodling?

Även om planen är två månader, så kanske jag stannar över sommaren/NZ vinter beroende på hur saker utvecklar sig. Tänkte ha en budget på ca 30.000 kr. Tacksam för alla tips jag kan få.

/ Sara
Av Ziesta
23 jan. 2015 17:03
Hej,
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av säsongsjobb på Nya Zeeland men när jag var i Australien hjälpte jag till på några ställen via organisationen WWOOF, som finns över hela världen. Man får dock inget betalt utan jobbar på alla möjliga slags ekologiska gårdar, även vingårdar, i utbyte mot mat och husrum. Vet inte om det kan va aktuellt?
http://www.wwoof.co.nz/