Italien till hösten. Tips mottages tacksamt!

Av Emh87
10 maj 2015 12:16
Visningar: 592
Hej!

Till hösten verkar det bli en resa med sambons familj då svärfar fyller 60. Vi är 6 personer. Jag & sambo (27 år) + svärfar & hans sambo (60) samt sambos bror och fästmö (28 år).

Det verkar bli Italien och jag är ute efter tips och expertis. Funkar bra att PMa mig också!

Jag har inte varit i Italien och har begränsade kunskaper om landet så hjälp skulle uppskattas.

Det blir nog AirBnb samt hyrbil. Svärfar vill bo vid havet för att kunna bada etc. Han vill också bo vid västkusten mellan Rom och Pisa (Toscana?).
Har någon förslag på orter här som erbjuder det mesta? Samt klassiska sevärdheter och utflykter?

Någon som gjort något liknande eller har en gammal länk etc? Dela gärna med dig av era erfarenheter.

Stort tack!
Av Birgere
10 maj 2015 12:53
Du kan ju alltid börja med lite egna undersökningar..

När ni ska åka (hösten är lång)
Vattentemp dit ni ska vid denna tid
vad ni vill göra mer än "det mesta"

Lås dig inte heller till airbnb, i Italien finns alternativ som dessutom är billigare.
Av Emh87
10 maj 2015 13:02
Hej Birgere,

Har googlat lite, men inte sällan är länkar och annat just RG eller TripA etc.

Sista veckan i september är tanken. Vill veta mer helheten. Kanske sol och bad inte är fokus i t ex Toscana?
Umgås, sightseeing, vingårdar, restaurangbesök, bada, köra omkring.

Har du andra och bättre alternativ än Airbnb?
10 maj 2015 13:05
Nu får väl någon mer initierad rätta mig om jag har fel här, men att döma av det som jag har sett av kusten mellan Rom och Pisa, så skulle jag nog hellre välja att placera badglade svärfar på en charmig vingård/villa med pool inåt land en bit.

Tänk böljande kullar, utsikt, cederträd, gårdens eget vin och olivolja...

Firade själv min före detta svärmors 60-årsdag i Toscana, faktiskt, kom jag på nu...
Av Emh87
10 maj 2015 13:12
Hej Gunillad,

Det var precis det jag var "rädd" för. Samt utbudet med det du beskriver verkar mer lätt att få tag på. Och enligt min mening mer Italien och härligt. Får försöka lobba efter en badutflykt istället :)

Andra tips på boende eller område? Landar man i Rom eller annan flygplats?
10 maj 2015 13:41
Att bada i Italien går oftast ut på att betala in sig på en privat strand där man inklusive det obligatoriska solstols-kittet betalar "hutlösa summor" per person. Sedan ligger man där i raka rader på ocharmigt grovkornig grusstrand och vägrar gå hem innan man fått valuta för pengarna...

Om jag gjorde en nu Toscana-resa skulle jag ta några dagar på charmig vingård, några dagar i Florens och kanske en övernattning i Siena också.
Pisa skulle jag hoppa över. Nu pratar vi Turistfälla big time...

Vi flög till och från Rom, men det har hänt massor på flygmarknaden sedan dess...vi pratar 1990-tal!
Av Birgere
10 maj 2015 13:49
Pratar vi en vecka så hade jag lagt 4 nätter på en vingård där dom erbjuder italiensk husmanskost och naturligtvis vinprovning. Under dom dagarna had jag tagit en utflykt till Florens och om måste till kusten, då kan man även glo på tornet i Pisa på vägen.
3 nätter hade jag vikt för Rom.
Av Emh87
10 maj 2015 13:54
Tack för alla svar. Bygger på helhetsbilden :)