Italien

Av Monicae
14 juli 2010 16:09
Visningar: 632
ska åka med dottern till Milano, tänkte vara där 2 nätter och ev åka tåg till Venedig, över dagen, och sen åka till Bergamo sista natten innan vi flyger hem, är det någon som åkt så och vet det billigaste alterativet , hittade något tåg men det var jätte dyrt, tacksam för svar.
15 juli 2010 21:37
Italien är ju iofs inte billigt, tycker tåget är rätt ok... hur mycket var jättedyrt?
Av Monicae
16 juli 2010 20:25
61 euro enkel från Milano till venedig,det var att jag läst att det skulle vara billigt, det tar ju 3 tim så det kanske inte är så dyrt, man kan tydligen köpa biljetter på nätet 15 dagar innan ,då kostar dom 42 euro.
18 juli 2010 11:59
På Treintalia.it kan ni hitta alla tillgängliga biljetter och restyper: regionaltågen som avgår från Lambratestationen i Milano är billigare och kostar tex för 2a klass 15€ enkel resa, men resan tar 1 timma längre. Från centralstationen hittar du Eurostar och Eurocitytåg som kostar 30 eller 42 € enkel väg i 2a resp 1a klass, och med dem tar resan 2,5 timma. När tänker ni åka? Att göra resan under tex juli och augusti är pg a värmen i prinicp outhärdligt. Det är varmt på tåget och Venedig är överfullt av turister, så jag skulle gärna rekommendera att undvika att besöka Venedig under den tiden.
Av Monicae
18 juli 2010 13:55
Vi åker den 9 augusti, först hade vi tänkt bo i Bergamo 3 nätter men dottern vill gärna åka till Milano och jag har varit i Bergamo förut, vi ska sova där sista natten så vi får nästan 2 dagar där ändå vilket räcker bra.Så nu har vi bokat 2 nätter i Milano , och tänkte åka över en av dom dagarna till Venedig.Såg att man kom till Milano central med bussen från Bergamo flygplats så då är det ju smidigt att bo där och åka tåg därifrån, men då kanske vi ska tänka om lite då.
Av Monicae
18 juli 2010 14:01
Citerat från monicae:
Vi åker den 9 augusti, först hade vi tänkt bo i Bergamo 3 nätter men dottern vill gärna åka till Milano och jag har varit i Bergamo förut, vi ska sova där sista natten så vi får nästan 2 dagar där ändå vilket räcker bra.Så nu har vi bokat 2 nätter i Milano , och tänkte åka över en av dom dagarna till Venedig.Såg att man kom till Milano central med bussen från Bergamo flygplats så då är det ju smidigt att bo där och åka tåg därifrån, men då kanske vi ska tänka om lite då.
(var inne och tittade,jag får inte upp några regional tåg, bara dom dyrare)
18 juli 2010 14:48
Citerat från monicae:
Citerat från monicae:
Vi åker den 9 augusti, först hade vi tänkt bo i Bergamo 3 nätter men dottern vill gärna åka till Milano och jag har varit i Bergamo förut, vi ska sova där sista natten så vi får nästan 2 dagar där ändå vilket räcker bra.Så nu har vi bokat 2 nätter i Milano , och tänkte åka över en av dom dagarna till Venedig.Såg att man kom till Milano central med bussen från Bergamo flygplats så då är det ju smidigt att bo där och åka tåg därifrån, men då kanske vi ska tänka om lite då.
(var inne och tittade,jag får inte upp några regional tåg, bara dom dyrare)
hej,

Hmm... möjligtvis kommer inte regionaltågen upp eftersom det är för långt framåt i tiden? Jag har åkt en hel del på den sträckan eftersom jag har släkt i Bergamo o Milano, men har alltid köpt biljett direkt på stationen. Kanske det är att föredra, även om jag misstänker att ni kommer att få tillbringa ett par timmar med att ta er dit, hitta rätt kassa etc När man bara har ett par dagar kan det kännas litet stressande att behöva göra sådant, men å andra sidan kan det ju vara en del av upplevelsen! Nu kan man dessutom betala tågbiljetterna med sms, men det har jag aldrig gjort. Spontant känns det som ni kommer att tillbringa en stor del av er tid på resande fot, och att det kanske inte är det lämpligaste under just augusti, men det är en smaksak. Regionaltågen är inte speciellt bekväma, men om man inte bryr sig om komfort och A/C etc så funkar de helt ok.
Av Monicae
14 aug. 2010 11:23
Nu har vi kommit hem från vår resa till i Italien, flög till Bergamo och sen buss till Milano, bokade och betalade tågbiljetter hemma från Milano till Venedig, fungerade alldeles utmärkt, om man bokar 30 dagar innan blir det betydligt billigare en att köpa på plats.Man måste bara vara noga med att bo nära stationen när man åkte som vi ,men vi fick se mycket på 4 dagar.
15 aug. 2010 15:17
Så roligt att det fungerade så bra! Ser fram mot att få se ditt resealbum!
Av Monicae
16 aug. 2010 22:09
ska försöka lägga in bilder , är inte så bra på det där.