Istrien m.m.

17 jan. 2014 18:42
Visningar: 3767
Jag flyger till Pula i slutet av augusti och har 9,5 dagar på mig. Jag gillar att se mycket på kort tid (börjar med att klargöra det), men tror att jag har ett resmål för mycket.
Planerar att se Rovinj, Porec, Opatija, Rab, Krk stad och Plitvice-sjöarna. Ankommer sent och övernattar i Pula första natten, tittar på amfiteatern innan jag tar bussen till Rovinj.
Så just nu har jag:
Dag 1: Pula-Rovinj
Dag 2: Rovinj
Dag 3: Dagstur Porec
Dag 4: Rovinj-Opatija
Dag 5: Opatija-Rab (via Rijeka, färja går kl 17:00)
Dag 6: Rab
Dag 7: Rab-Krk (via Rijeka)
Dag 8: Krk-Rijeka (alt. dagstur från Rijeka)
Dag 9: Dagstur Plitvice-sjöarna
Dag 10: Rijeka-Pula och flyg hem kl 13:15

Jag skulle kunna göra detta utan problem, men jag hade gärna sluppit om en av ställena inte är så mycket att se. Frågan är vilken jag i så fall ska välja bort? Det lutar lite åt Krk.
Av Ansun
18 jan. 2014 11:21
Jag har inget svar till dig, har aldrig varit i den delen av Kroatien.
Vi ska göra en liknande tripp, fast i början på september. Vi planerar att se en del av de orter som du också tänker besöka, Pula, Rovinj, Porec och kanske någon mer ort på den kanten av Istrien. Vi har också 9 1/2 dagar på oss (flyger med SAS till Pula) och vill gärna stanna ett par nätter på varje ställe.

Jag undrar bara hur du gör med boende under din resa, bokar du boende innan eller letar du på plats?
Av Mirreli - Reseguiden.se
18 jan. 2014 13:33
Hejsan! Ja, jag kan minst sagt hålla med dig om att din resplan är späckad. Min erfarenhet är att Kroatien alltid tar längre tid än vad man tror, sedan saktar värmen ner en dessutom. Hur skall du ta dig runt, med hyrbil, buss eller organiserade utflykter? När vi åkte till Pltivice ankom vi på kvällen, sov över precis vid sjöarna och tillbringade minst 6 timmar i parken, vill man se mkt så gäller det att gå och i 30 graders värme och späckat med folk så går det inte fort, bara att parker, lösa biljetter och komma till första båten tog en bra stund. Om du skall dit, uppleva sjöarna och sedan tillbaka samma kväll, kommer det bli tufft... Om du vill se en riktigt fin gammal stad så rekommenderar jag Krk, Rijeka är oxå häftig. ingen turiststad men genuin och bra shopping. Har egentligen tusen tankar till om din resplan men börjar lite smått med detta...//M
18 jan. 2014 15:59
Mireille:
Jag har gjort en större resa i Kroatien på ungefär samma tid tidigare och jag vet hur lång tid allting tar för det har jag kollat upp. Jag älskar att ha fullspäckade dagar!
Jag tänkte mest ta mig runt med buss, ev. hyr vi bil för att ta oss till Plitvice. Organiserad tur dit har jag kollat på, men där har man mindre tid på plats eftersom de åker runt på en massa annat strunt på vägen. Tror inte det blir nåt problem att köra dit över dagen, man börjar ju tidigt såklart.

Så du rekommenderar Krk före Rab?

Ansun:
Jag bokar boende innan för jag vill inte hålla på med det när jag är där. På Internet kan man också se hur det ser ut, vad det kostar och var det ligger.
Av Mirreli - Reseguiden.se
18 jan. 2014 18:57
Marie, om du tror det funkar så skall du givetvis köra på :). Rekommenderar dock GPS om du kör till Plitvice vi hade ingen i bilen och irrade runt i bergen ett bra tag, vackert men tidsödande.
Ang. val mellan Rab och Krk så är det svårt då jag älskar Krk och är där en månad varje sommar. Har inte varit på Rab men frågade pappa som säger att om man jämför de två städerna så är de ungefär detsamma men Rab är lite mindre. Med andra ord två vackra gamla städer. Tror du blir nöjd vad du än väljer.//Mireille
18 jan. 2014 19:15
Mireille, tack för dina inputs! Blev sugen på Losinj också helt plötsligt (i så fall istället för Krk och Rab), men det verkar besvärligt/tar lång tid att ta sig dit... I så fall behöver jag transport därifrån till eller från Pula.
Av Mirreli - Reseguiden.se
19 jan. 2014 10:48
Speciellt Mali Losinj är jättefint, har varit där flertalet gånger. Det finns mycket att se på alla öar, som jag beskriver i min reseguide så är Krk en mångfacetterad ö som byter skepnad och landskap beroende på vart man är. Men med ditt schema så kommer du uppleva fantastiska ställen oavsett vad du väljer.
Min guide till Krk: http://www.reseguiden.se/reseguider/med-familjen-pa-krk-4794
23 jan. 2014 13:44
Hej!

Såg att du skrev att du skulle åka från Rab till Krk via Rijeka, det vet jag inte om jag skulle rekommendera. Färjan mellan Krk och Rab borde vara bättre. Kan väl också instämma i att Krk är en trevlig ö. Personligen har jag dock fastnat mer för södra delen av Kroatien än norra.

Vägen mellan Rijeka och Krk tar vanligtvis mycket lång tid, kan vara bra att ha med i planeringen. Lång tid för att vara så kort vill säga.

Sen om du skall ta en dagstur från Rijeka till Plitvice så tror jag motorvägen är lämpligast att ta så långt det är möjligt, inte ta kustvägen till Senj.

http://ettstorreeuropa.blogspot.se/
23 jan. 2014 14:19
Citerat från Prayerman:
Hej!

Såg att du skrev att du skulle åka från Rab till Krk via Rijeka, det vet jag inte om jag skulle rekommendera. Färjan mellan Krk och Rab borde vara bättre. Kan väl också instämma i att Krk är en trevlig ö. Personligen har jag dock fastnat mer för södra delen av Kroatien än norra.

Vägen mellan Rijeka och Krk tar vanligtvis mycket lång tid, kan vara bra att ha med i planeringen. Lång tid för att vara så kort vill säga.

Sen om du skall ta en dagstur från Rijeka till Plitvice så tror jag motorvägen är lämpligast att ta så långt det är möjligt, inte ta kustvägen till Senj.

http://ettstorreeuropa.blogspot.se/
Tack för tipsen!
Jag har redan varit i södra Kroatien och vill nu se Istrien. Det blir absolut motorvägen! Har inte helt bestämt mig om jag ska till Krk och Rab eller om jag åker till Losinj. Funderar funderar!
23 jan. 2014 23:25
Angenäma saker att fundera kring, är själv lite sugen på att kolla in Cres och Losinj.
Av Amluma
22 feb. 2014 10:07
Hej!!!
Vi åker ju varje sommar då min pappa är från Split.
Vad gäller Plitvice tycker inte jag att båda sjöarna hinns med på en dag. Det är fantastiskt fint & mäktigt!!! Vi hann bara den ena sjön på en dag. Där är mkt turister. Rekomenderar verkligen. Vi ska med till Rovinj i sommar. Då ska vi ta en båt tur till Venedig. Porec är jättefint. Håller med om att är det varmt så blir det jobbigt att fara runt. Kroatien är ju "nära" så man kan uppleva det flera gånger istället!!!!!
För min del hade jag hoppat Rijeka. Men som vanligt är ju smaken som baken -delad!!!!!!! Kroatien är ett vackert land!!!!! Med vänlig hälsning, Marija
Av Desires
22 feb. 2014 10:31
Hej Marie!
Har varit mycket i Kroatien, älskar de södra öarna utanför Split - men ska definitivt ta mig även upp till Istrien någon gång, det verkar finnas mycket sevärt där också.

Ville bara säga om Plitvice - att där tror jag ni får ut mest av resan om ni gör som du själv säger - hyr en bil och åk dit själva! Vi körde dit från Zadar en tid när det ej var så mycket folk där, vilket var skönt (i början av oktober!) Tror verkligen att det räcker att vistas där en hel dag, 5-6 timmar eller dyl. Vi njöt av olika vandringar i den fina miljön och tog sedan hyrbilen tillbaka sent på eftermiddagen.

Här kan du se några foton från Plitvice om du vill //www.desires.se/#post51
22 feb. 2014 14:20
Många bud här men jag tror också hyrbil är att föredra till Plitvice. Jag kan också hålla med om att en dag är på gränsen till för lite, men det beror lite på hur mycket man stannar och fotar och vilket tempo man har, dels hur noga man är att se allt.

När vi var där så spenderade vi totalt 12 timmar i parken över två dagar, en dag från varje ingång. Tror vi han med att gå på nästan alla stigar som fanns. I södra delen vill man både gå nere vid sjön men man bör inte missa att gå upp på höjden och se sjöarna uppifrån. OM man vill se allt på en dag så är det nog lämpligast att gå in vid den norra ingången och sen gå i en åtta genom parken och gå ut i den norra igen. Norra och södra delen är väldigt olika varandra och värda att utforska noga.
http://ettstorreeuropa.blogspot.se/