Istanbul under denna "skakiga" period?

10 feb. 2016 11:53
Visningar: 1133
Hej där! Vi är några glada svenskar som just bokat en Istanbul resa i mars. Allt är redan betalat och klart och nu så är det några som avråder oss från att åka. Några som varit där under den senaste tiden? Skulle ni kunna åka eller inte?
Mvh
10 feb. 2016 16:16
Det har ju varit ett attentat mitt i hjärtat av Istanbul för några månader sedan, så skakigt är det ju.
Jag skulle kanske inte boka en resa nu...? men om jag redan hade en bokad så skulle jag åka. Många städer i Europa står ju under ett konstant terrorhot, men för det allra mesta händer det ju ingenting och allt går bra.

Fantastiks stad förresten, har skrivit om den här på min blogg:
http://4000mil.se/index.php/istanbul-numrut-dagi-och-kappadokien-maj-2015/
Av Hawaii
10 feb. 2016 17:56
Tyvärr kan det ju "hända något" oavsett var man befinner sig - Paris, Istanbul, New York, Stockholm etc. - men risken är nog större att man hamnar i en bilolycka någonstans så tycker själv inte att man ska avstå från att resa av den anledningen. Undantaget givetvis direkta farozoner.
Av Bergabo
10 feb. 2016 21:44
Ska själv resa till Istanbul i mars och visst kan något hända, men..... lite skämtsamt brukar jag svara ifrågasättande kompisar, att det skjuts ändå inte lika ofta som i Göteborg.....
11 feb. 2016 16:34
Har själv varit i direkt närhet vid flera terrordåd eller terrordåd som blivit avvärjda i sista sekunden.

MItt tips är att försöka hålla huvudet kallt om det händer, att ha koll på utrymningsvägar och eventuella skyddsrum, särskilt om man befinner sig i extra utsatta områden.

Idga känns det ju tyvärr som att det kan inträffa lite var som helst, jag tänker på att försöka vara extra uppmärksam på avvikande beteenden samt att undvika stora folksamlingar om det går.
16 feb. 2016 08:28
Hej,
Ska själv till Istanbul i april och det är tredje gången. Visst är det oroligt där ibland men precis som "Hawaii" skriver så är det ju det lite överallt. Undvik demonstrationer (formas ofta på Istikal som är den stora huvudgatan i Beyuglu och runt Taksimtorget).

Istanbul är en underbar stad med massor av roligt att upptäcka och jättemånga bra restauranger. Folk är vänliga och hjälpsamma och jag har aldrig känt någon hotfull stämning här.

Här finns tips och bilder från mina resor: http://runtklotet.com/2015/10/13/istanbul-en-langhelg-med-mat-raki-och-manniskor/
17 juni 2016 22:47
Tack för alla svar!! Vi åkte dit, bästa staden!! Hade en underbar semester :-) Rekommenderar ALLA att åka dit!
Av Bergabo
18 juni 2016 11:10
Kul att Du återkommer med liksom "facit" på en oro inför en resa? !
Motivera gärna "bästa staden", vilket ju är ett högt betyg !
18 juni 2016 15:19
Bergabo: vad är det för onödig raljant ton i ditt inlägg.
Vad tycker du Kirretjoho ska skriva? Det finns väl ingen som har "facit" på en känsla?
Däremot skriver ju Kirretjoho hur hens upplevelse var och den har man ju rätt till oavsett vad andra tycker.
Detsamma gäller väl omdömet "bästa staden" - hade du frågat vänligt varför nån tycker så så hade du säkert fått ett svar (som ännu en gång är baserat på egna upplevelser inte "facit")

Det finns inget som sägar att man måste motivera sina omdömen för andra, det är ingen rättegång.

Vi kan väl försöka vara trevliga och ha god ton här på forumet.
Av Bergabo
18 juni 2016 20:40
Som framgår av denna tråd så har jag varit i Istanbul och tycker mycket om staden och tyckte det var spännande att höra vad vad som gjorde Istanbul så givande för Kirretjoho. Lika trevligt tyckte jag om att få facit på oron inför en resa, ofta lägger man inte energi på att berätta i efterhand om hur en resa blev som man diskuterat om här ! Glömde tacka Kirretjoho i förra inlägget !