Istanbul

Av Marmar1
17 jan. 2015 13:22
Visningar: 1408
Hej,

Vi, två vuxna och två barn, ska mellanlanda i Istanbul och stanna där i några dagar i mars. Har inte varit i Turkiet innan. Uppskattar verkligen råd och rekommendationer för Hotell med bra avstånd till flygplatsen och centrum och annan nyttig info t.ex visa-kort användning och transporter...

Tackar :)
Av Annl
17 jan. 2015 17:29
Istanbul är en fantastiskt spännande stad tycker jag och där finns mycket att se och uppleva.

Du ville ha tips om bl.a. transporter skriver du och då har jag ett inspel- taxichaufförerna luras hela tiden. Det är förvisso billigt att åka taxi men man vill ju inte bli lurad - men det blev i alla fall vi varje gång. Långa omvägar eller hopande taxametrar m.m.
17 jan. 2015 21:09
Istanbul är en grym stad där de flesta turistgrejerna faktiskt är riktigt bra (Blå mosken, Hagia Sofia, Sultanens palats mm). Däremot är Basaren mest jobbig och verkligen inget jag tyckte var det minsta rolig.
När det gäller Taxi så har vi aldrig haft några problem. Bestäm pris innan om ni är oroliga att bli lurade, så kan taxichauffören ta vilken väg han vill.

Det finns flera bra områden att bo i, bl a Beyoglu (runt Taksim-torget) eller i det historiska Sultanahmet där blå mosken, Hagia Sofia ligger (precis mittemot varandra). Att dricka te på gräsmattan framför moskén på dagen är väldigt fräckt eller ännu hellre att sitta i parken framför de båda enorma helgedomarna på kvällen och höra kvällsbönen ropas ut är riktigt magiskt.
För er som är lite rädda för orienten (och muslimer mm) så kan jag berätta att området är mycket säkert, även kvällstid och folk är genrellt extremt trevliga.
Ett annat tips är att åka över till den asiatiska sidan med båt. Den går nere från Galatabron över till Kadiköy och där är prisläget och atmosfären ganska annorlunda. Väldigt trevligt och bra restauranger.
Jag brukar bo på Hotell Med Cezir i Sultanahmet. Billigt, grymt läge, rent och superservice.
Läs mer och se bilder här: http://runtklotet.com/2013/06/11/dagens-tips-istanbul-2/
Av Zahide
18 jan. 2015 11:14
Utgår ifrån att det är Ataturk flygplats ni reser till. Därifrån tar det ca 30 minuter med metron och om ni väljer boende i t ex Laleli är det inte speciellt långt att gå till ett hotell. Från Laleli är det också gångavstånd till basaren och nära med spårvagnen till sevärdheterna. Mitt råd är även att försöka hitta ett hotell på en sidogata eftersom trafiken är livlig så gott som dygnet runt.

Hamam är avkopplande och skönt, pröva gärna på det :)
Av Marmar1
21 jan. 2015 09:19
Tack för alla input och nyttiga information :)
Ser fram emot denna resan!
Av Faalk
29 jan. 2015 16:47
Lånar tråden, hoppas det är okej :)
Ska också till istanbul i mars (12-15) och tänkte bara kolla vad jag kan förvänta mig för väder? 10-15 grader? Mulet/regn endel med?
Iallafall det jag undrar mest är hur länge det är ljust på dagarna, va där över nyår för några år sen, har för mig det blev mörkt ganska tidigt på dygnet.. Bättre i mars? :)
Av Mrcool
23 feb. 2015 10:06
Troligen varmt och skönt, mellan kolla på yr.no - långtidsprognos så får du veta exakt hur det blir.