Israel med bil till Jordanien

30 juni 2014 21:46
Visningar: 2547
Hur är det? Går det att hyra bil i Israel för att ta sig över till Jordanien och besöka Petra? Har hört att både och - att det är okej och sedan att du inte kan ta en israelisk registrerad bil över till Jordanien. Tacksam för tips...
1 juli 2014 05:51
Det brukar heta att ska man åka till den delen av världen ska man besöka arabländerna först och sedan Israel eftersom många av arabländerna inte släpper in dig om du har en israelisk stämpel i ditt pass.

Hur det är med gränsövergångar med bil så ska du nog kolla på något overland-forum, de har generellt bättre information om hur det funkar än på allmänna resesajter som denna.
Av Birgere
1 juli 2014 06:32
Vad sa hyrbilsfirman när du frågade? Jag tror nog du kan lite på dom.
Av Kboggio
1 juli 2014 08:42
Rätta mig om jag har fel men har inte israel slutat stämpla i pass utan delar ut en liten lapp med visum där det står datum osv just pga detta. Då vi åkte till israel förra året fick vi iallafall ingen stämpel..
1 juli 2014 13:13
Citerat från Birgere:
Vad sa hyrbilsfirman när du frågade? Jag tror nog du kan lite på dom.
Håller med.

Marjoh, börja med att kolla om de du hyr av ens tillåter att du kör den utanför landsgränserna. Tänk på försäkringar och extra kostnader som kan tillkomma.
1 juli 2014 20:28
Citerat från Kboggio:
Rätta mig om jag har fel men har inte israel slutat stämpla i pass utan delar ut en liten lapp med visum där det står datum osv just pga detta. Då vi åkte till israel förra året fick vi iallafall ingen stämpel..
Jo Isreal gör så men man kan få en stämpel i passet om man vill, det är upp till en själv. Vet man med sig att man ska resa till ett "arabland" med samma pass så bör man vara noggrann med att få stämpel på separat papper vilket inte är några problem. Dock kan man ha Israelisk stämpel i passet för att resa till Jordanien och även till Egypten.

Countries that do not accept Israeli passports
Sixteen countries refuse admission to Israeli passport holders:

Algeria[10]
Bangladesh[11]
Brunei[12]
Iran[13][14]
Iraq (except Iraqi Kurdistan)[15]
Kuwait[16]
Lebanon[17]
Libya[18]
Malaysia (Clearance permit needed from the Ministry of Home Affairs.)[19]
Oman[20]
Pakistan (Clearance permit needed from the Ministry of Internal Security.)[21]
Saudi Arabia[22][23]
Sudan[24]
Syria[25]
United Arab Emirates (accepted for transit only; not allowed for admission)[26]
Yemen[27][28]

In addition, Iran,[29] Kuwait,[30] Lebanon,[31] Libya,[32] Saudi Arabia,[33] Sudan,[34] Syria[35] and Yemen[36] do not allow entry to people with evidence of travel to Israel, or whose passports have either a used or an unused Israeli visa.
2 juli 2014 21:39
Okej Tack för alla svar. Detta fick jag från Israeliska Turistbyrån i Stockholm:

Det går jättebra att hyra en bil i Tel Aviv, du kan besöka Ben Gurion flygplats websidan för mer information om biluthyrning: http://www.iaa.gov.il/Rashat/en-US/Airports/BenGurion/InformationforTravelers/TransportationToandFromtheAirport/CarRental/
Du ska bara veta att i Israel krävs kreditkort för att hyra en bil, då biluthyrningsföretag blockerar en vis summa på din kreditkorts konto som deposition.
Dessutom kan man bara köra den i Israel. Om du vill besöka Petra i Jordanien, så ska du köra till gränskontrollen " Yitzhak Rabin Border Terminal" som ligger utanför Eilat i södra Israel.
Man kan parkera bilen där, passera gränsen och hyra en ny bil på den Jordanska sida. Det är bäst att kontakta den Jordanska ambassaden för mer information innan du reser.
Jag vet inte om det är möjligt att resa till Petra på eget hand, folk brukar vänder till en researrangör som har gruppresor med buss och legitimerad jordansk guide.
Länk till Rabin Terminal: http://www.iaa.gov.il/RASHAT/en-US/Borders/Arava (läs om villkor samt öppettider).

Ha en trevlig resa!
Israeliska Turistbyrån
3 juli 2014 12:23
Som du redan konstaterat, går ej köra hyrbilen över.

Gränsövergången du nämner är den enda du kan ta dig över utan visum.

Två alternativ:
1. Fixa anordnad tur från Eilat med buss.
2. Ta dig över gränsen själv. Ta en taxi till Aqaba city centrer för 11 dinarer. Killen vid gränsen är en riktig skummis och försöker blåsa alla som passerar på pengar. Nämn ej du ska till Petra, utan fixa taxi till Petra inifrån Aqaba istället, annars får du nog ett överpris till petra om du fixar det vid gränsen. Tar cirka 2 timmar till Petra.du kan fundera på att sova ngn natt i Petra eller Aqaba då inträdet till Petra blir betydligt lägre om du övernattat i landet, jmfrt med åka över dagen.

Går ju även bra hyra bil och köra själv i Jordanien.
3 juli 2014 12:28
Angående stämpel: ja vid flygplatsen i tel aviv går man ej stämpel passet.

men landvägen vid Eilat /Aqaba får du in och utresor i passen. Även om du ej skulle få den Israeliska stämpeln "syns ju" att du kommit in/åkt ifrån Jordanien via Eilat/Israel.
3 juli 2014 19:35
Citerat från Danielnilsson:
Angående stämpel: ja vid flygplatsen i tel aviv går man ej stämpel passet.

men landvägen vid Eilat /Aqaba får du in och utresor i passen. Även om du ej skulle få den Israeliska stämpeln "syns ju" att du kommit in/åkt ifrån Jordanien via Eilat/Israel.
Tack för reflektion o återkoppling - Danielnilsson