Island

Av Challen
8 aug. 2016 20:11
Visningar: 1324
Funderar på att åka till Island nästa sommar. Ni som har varit där, är det bäst att köpa en paketresa eller att plocka ihop resan själv?

Om man plockar ihop resan själv, ska man då bo i Reykjavik och göra dagsutflykter därifrån eller ska man ha bil och bo på olika ställen?

Vilka utflykter får man inte missa? Och ska man köpa dem i Reykjavik ( t ex med buss) eller åka runt själv i bil?

Vi har tänkt vara borta 5-7 dagar. Vad tycker ni är lagom?

Tack på förhand :)
9 aug. 2016 08:56
Kom precis hem igår kväll från 8 dagar på Island.
Vi bokade själva, flyg, boenden och hyrbil separat. Att köpa ett paket brukar ju alltid generellt bli dyrare även om jag inte kollat upp detta för Island specifikt.
Om ni ändå tänker er hyrbil och köra runt själva, så boka på egen hand. Om ni vill åka på bussturer, så kanske det är värt att kolla paketen...

Vi åkte ringvägen runt på 8 heldagar. För kortare resa än så bör man inte göra hela ringvägen, utan nöja sig med södra Island.
Jag skulle inte utgå ifrån Reykjavik utan göra en rundtur på södra Island, dvs om ni tänker köra själva. Köper man utflykter kanske de utgår i från Reykjavik?

Boende på Island är dyrt. Dessutom har antalet turister ökat massor de senaste åren, så bra och billigare boenden (och boenden över huvud taget) är verkligen en bristvara. Mitt råd är därför att boka redan nu.
Hörde av vår rid-guide att vissa populära boenden redan är fullbokade för nästa sommar!

Vad du inte får missa?
Rida islandshäst, gejsarna, Strockkur och Geysir, vattefallen, Gullfoss, Skogafoss och Seljalandfoss, bada i varma källor....

De närmaste veckorna kommer jag att skriva massor om Island och min resa på min reseblogg. Håll utkik här:
http://4000mil.se/index.php/category/europa/island/
Av Challen
9 aug. 2016 18:55
Citerat från Gunillad:
Kom precis hem igår kväll från 8 dagar på Island.
Vi bokade själva, flyg, boenden och hyrbil separat. Att köpa ett paket brukar ju alltid generellt bli dyrare även om jag inte kollat upp detta för Island specifikt.
Om ni ändå tänker er hyrbil och köra runt själva, så boka på egen hand. Om ni vill åka på bussturer, så kanske det är värt att kolla paketen...

Vi åkte ringvägen runt på 8 heldagar. För kortare resa än så bör man inte göra hela ringvägen, utan nöja sig med södra Island.
Jag skulle inte utgå ifrån Reykjavik utan göra en rundtur på södra Island, dvs om ni tänker köra själva. Köper man utflykter kanske de utgår i från Reykjavik?

Boende på Island är dyrt. Dessutom har antalet turister ökat massor de senaste åren, så bra och billigare boenden (och boenden över huvud taget) är verkligen en bristvara. Mitt råd är därför att boka redan nu.
Hörde av vår rid-guide att vissa populära boenden redan är fullbokade för nästa sommar!

Vad du inte får missa?
Rida islandshäst, gejsarna, Strockkur och Geysir, vattefallen, Gullfoss, Skogafoss och Seljalandfoss, bada i varma källor....

De närmaste veckorna kommer jag att skriva massor om Island och min resa på min reseblogg. Håll utkik här:
http://4000mil.se/index.php/category/europa/island/
Tack vad bra! Jag ska bevaka din blogg :)
Av Resgnu
21 sep. 2016 15:22
Är det orlimligt att besöka Vik och dess trakter över dagen?
Vi är bara på Island i 3 dagar och vill se så mycket som bara möjligt i vår lilla hyrbil.
21 sep. 2016 15:58
Vi vände vid Skógafoss och gjorde några stopp under dagen, Vik är ungefär 1 timme ToR därifrån så inte alls orimligt.
Utgår från att ni utgår från området runt flygplatsen, Reykjavik...

Utöver den turen gjorde vi en i inlandet Bl.a Geysir, Gullfoss och Pingvellir, tredje dagen var vi i Reykjavik.
Av Resgnu
21 sep. 2016 16:04
Ungefär tänkte jag mig upplägget på resan.
Ja, klantigt av mig men vi reser från Reyjkavik såklart.
Något bra stopp på vägen, något som inte bör missas? Någon pärla?
21 sep. 2016 16:50
Citerat från Resgnu:
Ungefär tänkte jag mig upplägget på resan.
Ja, klantigt av mig men vi reser från Reyjkavik såklart.
Något bra stopp på vägen, något som inte bör missas? Någon pärla?
De jag nämnde plus Seljalandsfoss var de största upplevelserna av det vi hann med, sen stannar man och tittar längs vägen när man stöter på något men rutterna vi körde funkade perfekt som dagsutfärder. Vi tänkte först köra ända till Jökulsárlón men insåg snabbt att det skulle bli väl drygt på en dag. Vi sparade det till nästa gång för Island lockar verkligen till fler besök :)
22 sep. 2016 14:28
Citerat från Resgnu:
Är det orlimligt att besöka Vik och dess trakter över dagen?
Vi är bara på Island i 3 dagar och vill se så mycket som bara möjligt i vår lilla hyrbil.
Ni hinner lätt till Vik och tillbaka under dagen. Vi körde faktiskt hela vägen från Reykjavik till Jökulsárlón och tillbaka på en dag (Slutet av maj). Körde iväg på morgonen och kom hem ca 23:30, inga problem att köra alls då det inte blev mörkt förrän 1:00 på natten :) Från Vik till Jökulsárlón tog det ytterligare cirka 2 timmar och 15 minuter på vardera håll, men det var så värt det! Vill ni ha ett till stopp på vägen (förutom Seljalandsfoss och Skógafoss) kan ni göra en liten avstickare till Dyrhóleay som ligger precis innan Vik. En svart lava strand med häftigt klippblock som i alla fall jag tyckte var vackert och värt att se :) Ha en trevlig resa!
Av Resgnu
24 sep. 2016 06:58
Någon som har någon trevlig varm källa att bada i på vägen mot Vik alt Gullfoss? Vill inte till Blå Lagunen.
Och någon som känner till något microbryggeri i dessa trakter? Maken är super intresserad av öl och skulle vilja överraska honom med en lite ölutflykt
24 sep. 2016 10:48
Citerat från Resgnu:
Någon som har någon trevlig varm källa att bada i på vägen mot Vik alt Gullfoss? Vill inte till Blå Lagunen.
Och någon som känner till något microbryggeri i dessa trakter? Maken är super intresserad av öl och skulle vilja överraska honom med en lite ölutflykt
Gillade ni inte Reykjadalur? :-)
Vi tyckte att det var en av de absoluta höjdpunkterna på våra 8 dagar.
http://4000mil.se/index.php/islands-basta-bad/

Annars finns ju detta också:
https://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g608871-d6869489-Reviews-Secret_Lagoon_Gamla_Laugin-Fludir_South_Region.html
Kan kombineras med gyllene cirkeln.
Har inte varit där själv, men...
Av Resgnu
24 sep. 2016 10:56
Jo! Såg helt galet härligt ut men vi hinner inte ända bort dit. Är bara på Island i knappt 3 dygn och det såg ut att ta straxt över 5 h enkel väg från Reykjavik. Hoppas komma dit vid ett annat tillfälle
24 sep. 2016 11:04
Citerat från Resgnu:
Jo! Såg helt galet härligt ut men vi hinner inte ända bort dit. Är bara på Island i knappt 3 dygn och det såg ut att ta straxt över 5 h enkel väg från Reykjavik. Hoppas komma dit vid ett annat tillfälle
Nej, det första stället, Reykjadalur är mindre än en timme från Reykjavik!
Klicka på länken till kartan under "så hittar du hit", så ser du vart det ligger.
24 sep. 2016 11:05
Tror att Reykjadalur är bättre än det andra stället jag länkade till ovan.
Av Resgnu
24 sep. 2016 11:22
Citerat från Gunillad:
Citerat från Resgnu:
Jo! Såg helt galet härligt ut men vi hinner inte ända bort dit. Är bara på Island i knappt 3 dygn och det såg ut att ta straxt över 5 h enkel väg från Reykjavik. Hoppas komma dit vid ett annat tillfälle

Visa mer
Nej, det första stället, Reykjadalur är mindre än en timme från Reykjavik!
Klicka på länken till kartan under "så hittar du hit", så ser du vart det ligger.
Ja, men DÅ ska vi verkligen kolla upp det. Kikade på Google Maps men jag kanske råkade söka på något annat 😊