Diskussioner: Tips & råd om Kina
Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Lounge Peking
Kina
Jumbo,
21 maj 2025
Senaste svar av Jumbo
för 1 år sedan
Hej.
Har 10+ timmar att ta död på flygplatsen i peking (PEK).
Finns det 24h lounge man kan betala in sig på?
Semester i Kina
Kina
Henkebengtsson,
13 jan. 2020
Senaste svar av Henkebengtsson
för 6 år sedan
Tjena!
Tänkte kolla mer er om ni har någon kunskap om att resa runt i Kina! Jag sitter i skrivande stund och funderar på att åka dit över sommaren. Om det är någon som varit i Chongqing och Wansheng ordovicium theme park och Huangshan Nationalpark och kan berätta lite om det. Hur är engelskan ...
Växla USD i Kina
Kina
Gamlingarna,
10 okt. 2019
Senaste svar av Erik777
för 6 år sedan
Hej Ska snart åka på en resa till Peking och har då fått följande information "Om du inte har möjlighet att växla före avresan är USD det bästa alternativet, och helst i höga valörer (sedlar). " Är detta korrekt och vad menar de med höga valörer? Är det ok med 100 USD sedlar?
Även fått infon " ...
Visum
Kina
Zazoon,
16 sep. 2019
Senaste svar av Zazoon
för 6 år sedan
Hej igen,
visumet verkar ej vara det enklaste, vi bor i stockholm och kan gå dit, är det någon som vet om man kan gå dit och få hjälp med allt på plats?
Massage
Kina
Zazoon,
27 sep. 2019
Senaste svar av Zazoon
för 6 år sedan
Ännu fler frågor då vi snart ska åka !
vi åker ofta till thailand och en av de saker jag uppskattar är massage och behandlingar- är det lika enkelt och billigt i Kina? ( endast seriösa massage anhandlingar inget annat! )
jag skulle också uppskatta tips på vart man shoppar bäst, jag är ju tjej ...
Taxi eller tåget
Kina
Zazoon,
18 maj 2019
Senaste svar av Zazoon
för 6 år sedan
Hej, ni som vet...
Ska till Bejing i oktober och jag har läst att taxikön på flygplatsen är lång så det är bättre att förbeställa en bil för ca 400kr till hotellet.
är det bäst eller ta snabbtåget in sen ta taxi därifrån?
Tänker främst gällande att komma fram snbbare.
Tacksam för svar-
...
144 timmar visum till Peking
Kina
Banarin,
26 jan. 2019
Senaste svar av Banarin
för 7 år sedan
Jag har googlat en massa för vad som gäller för transit visum för Peking. Men har inte riktigt hittat dom svaren jag söker, så jag testar här.
På flygplatsen antar jag man går till en disk och söker ett transitvisum på 72 eller 144 timmar. Från när börjar tiden räknas?
Flygen vi bokat har ...
Hur surfa på internet i Kina?
Kina
Veganvarg,
6 nov. 2018
Senaste svar av Veganvarg
för 7 år sedan
Hej!
Jag ska om några veckor resa till Urumqi i Kina. Och jag funderar på hur jag ska kunna surfa på min mobil där. Jag har telefonabonnemang från Fello, och de har inget erbjudande om att surfa utomlands.
Kan jag köpa ett kinesisk kontantkort med surfa på, eller finns det något svenskt dito ...
Mellanlandning Peking
Kina
Jokkke,
29 dec. 2017
Senaste svar av Bibby
för 8 år sedan
Hej! Jag har 10 h stop i Peking och undrar vad man ska göra i staden. Går det snabbt att ta sig runt? Tänkte köpa en biljett hemma för den förbjudna staden och sen hinna med silk market kanske. Vad finns det mer in i Pekings stadskärna? Hur länge måste man vara tillbaka på flygplatsen innan mitt ...
Peking vilken flygplats-BJS-PEK?
Kina
Vigren,
24 juni 2015
Senaste svar av O_n
för 10 år sedan
Vilken flygplats ska man välja åka till??
TACK
Helkroppsscanning på flygplatserna i Kina?
Kina
Lydia2,
6 dec. 2014
Senaste svar av Lydia2
för 11 år sedan
Hejsan! Planerar att åka till Peking och Kunming och undrar om någon vet om de har infört helkroppsscanning på någon av flygplatserna där. Vill helst inte utsätta mig för röntgenstrålning, även om det är låga doser.
Tack på förhand / Lydia
Shanghai med barn
Kina
Johan1234,
19 nov. 2014
Senaste svar av Johan1234
för 11 år sedan
Hej!
Ska resa till Shanghai i april 2015 och kommer att vara där i tre nätter tillsammans med mina två barn, 3 och 7 år gamla.
Har någon tips på saker att se/göra som kan vara lämpliga att göra med barn? Vi vill gärna bo centralt och med ganska god standard utan att betala extremt mycket. Har ...
Lurad i bejing
Kina
11lunkis,
17 juli 2013
Senaste svar av Gunnarf11
för 12 år sedan
Nyss hem kommen från Bejing vill jag varna dom som ska ditt ... Blev rekommenderad att åka taxi ,hotellet skrev det Kinesiska namnet på himmelska fridens torg .... När vi kom dit blev vi avsläppta vid utgången ... På en gång blev vi tillfrågade om vi ville åka runt till ingången med cyckel taxi... ...
Besöka Kinesiska muren
Kina
Gbenskar,
4 juni 2010
Senaste svar av Doulewide
för 12 år sedan
Jag ska åka till Kina i sommar och kommer då att vara några dagar i Peking. Självklart finns då ett besök vid Kinesiska muren på schemat.
Jag har nu läst en hel del om att den mest lättillgängliga platsen, Badaling, ska var helt nedlusad av turister. Har ni några tips om vilken del av muren som ...
Kinesiska muren - Mutianyu, Jinshanling, Badaling
Kina
Lisil,
19 feb. 2013
Senaste svar av Doulewide
för 12 år sedan
Hej,
I juni åker jag och min pojkvän till Beijing och vill då givetvis besöka kinesiska muren. Vår första tanke var att försöka vandra Jinshanling-Simatai men efter att ha kollat upp detta insåg vi att Simatai för närvarande är stängt för renovering. Efter att ha läst på ytterligare förstår jag ...
Shanghai -Kontanter eller kort, vilka kort?
Kina
Jatsee,
16 nov. 2012
Senaste svar av Acegirl
för 13 år sedan
Vilket är bäst när man ska till Shanghai, växla hemma eller ta ut på plats? Någon som vet vilka uttagsavgifter bankerna tar?
Vilket kort är att föredra, VISA, Mastercard eller Diners?
Önskar tips på svensk guidning för dagsturer i Beijing.
Kina
Ingenlena,
3 maj 2012
Senaste svar av Jekman
för 14 år sedan
Jag har tänkt att ta med hela familjen till Beijing: sambo och två barn på 10 & 13 år. Själv har jag varit där ett flertal gånger med arbetet och hunnit se pyttelite på egen hand av allt vad som finns...
Skulle nu vilja ha tips på vart/hur man kan få tag på svensktalande guide i Beijing för att ...
Budget för 1v i Kina? Sevärdheter värda att ta sig till?
Kina
Starfighter,
3 apr. 2012
Senaste svar av Leffej
för 14 år sedan
Hej!
Har funderat länge på att resa till Kina och har hittat lite prisvärda biljetter.
Jag undrar dock vad man behöver för budget för att klara sig i kina, köpa såklart lite pirat prylar och se sevärdheter som Kinesiska muren osv?
Vad finns de mer för sevärdheter att se i Kina förutom ...
South China Airlines
Kina
Totomomasos,
11 mars 2012
Senaste svar av Totomomasos
för 14 år sedan
Har precis kommit hem från en resa till asien, vi åkte med South China Airlines.
Jag har rest mkt genom åren med massor av olika flygbolag men detta kinesiska bolaget hamnar nog längst ner på min favoritlista, planen är helt ok men servicen är noll, otrevliga värdinnor samt urusel transfer i ...
Hur lång tid behöver man i Hongkong?
Kina
Pia_74,
19 feb. 2012
Senaste svar av Annl
för 14 år sedan
Hej!
Vi är en familj på två vuxna och två tonåringar som ska åka till Hongkong nu i juni.
Jag undrar nu hur lång tid vi "behöver" där...? Jag förstår att man kan vara där en månad utan att bli uttråkad men vi är ju inte välsignade med hur många semesterveckor som helst! =/ Och världen är stor, ...