Inte Som Azorerna?

Av Noahs
26 jan. 2016 12:07
Visningar: 3136
Azorerna är kända för sina gröna landskap och jag trodde kap Verde var likadant, men nu när jag läser om era erfarenheter verkar det som att öarna består mest av täpp vilket låter trist. Har kaj helt missuppfattat hur naturen ser ut? Att bada tröttnar jag på fort och jag hatar aktiviteter anordnat av hotellen men det jag älskar är natur och grönska. Är detta fel resmål för mig? 😪 hur ser landskapet ut?
26 jan. 2016 19:07
Stämmer bra som GunillaD skrev.
Kap Verde är ett väldigt kargt landskap. Vackert på sitt sätt!
Av Noahs
26 jan. 2016 20:13
Åh vad synd :( Azorerna verkar helt underbart Gunilla! Var du nöjd med resmålet dit? Hade det inte varit så kallt där nu hade jag valt det före Kap Verde. Vill passa på ayy fråga om ni hade möjlighet att se valar och delfiner där? Har läst att det ska vara ett av de bästa ställena för att få se delfiner.

Är Kap Verdes landskap likt det på Kanarieöarna (vad jag minns var det också mycket sand / täpp)? Har sett att det är ungefär 4 gånger så billigt med en charter till Kanarieöarna än till Kap Verde. Finna det något annat på kap Verde som väger över Kanarieöarna, om det nu inte är naturen som jag önskat mig? Finns det exempelvis ett rikt djurliv (val/delfinsafari), korallrev eller bättre stränder än de vi har i Europa?

Jag har givetvis googlat runt på bilder men de flesta är ju kraftigt editerade och stämmer sällan överrens med verkligheten (tänker specifikt på alla bilder där sanden ser så gyllene ut och havet så klart och blått - och sen kommer man dit i verkligheten till en besudlat strand, grumligt och grått vatten)

Tack för era svar!!:)
26 jan. 2016 20:18
Azorerna var superfint.
Dock är det ofta låga moln/dimmigt så det gäller att ha tur med vädret också om man ska kunna njuta av vyerna.
Vi var där i maj/juni och då var det svensk sommar temperaturmässigt och iskallt i vattnet.

Vi var ute och såg delfiner. Kul, men väldigt långdraget.
26 jan. 2016 23:51
Citerat från Noahs:
Åh vad synd :( Azorerna verkar helt underbart Gunilla! Var du nöjd med resmålet dit? Hade det inte varit så kallt där nu hade jag valt det före Kap Verde. Vill passa på ayy fråga om ni hade möjlighet att se valar och delfiner där? Har läst att det ska vara ett av de bästa ställena för att få se delfiner.

Är Kap Verdes landskap likt det på Kanarieöarna (vad jag minns var det också mycket sand / täpp)? Har sett att det är ungefär 4 gånger så billigt med en charter till Kanarieöarna än till Kap Verde. Finna det något annat på kap Verde som väger över Kanarieöarna, om det nu inte är naturen som jag önskat mig? Finns det exempelvis ett rikt djurliv (val/delfinsafari), korallrev eller bättre stränder än de vi har i Europa?

Jag har givetvis googlat runt på bilder men de flesta är ju kraftigt editerade och stämmer sällan överrens med verkligheten (tänker specifikt på alla bilder där sanden ser så gyllene ut och havet så klart och blått - och sen kommer man dit i verkligheten till en besudlat strand, grumligt och grått vatten)

Tack för era svar!!:)
Jag har inte varit på Kanerieöarna mer än i cirka en halvtimme i form av teknisk mellanlandning påvägen till Kap Verde så kan inte uttala mig mycket om dem som sådana, men Kap Verde är ganska brun/beige till färgen. Det är mest sand/sten/gräs. De få träd som finns hittar du i trädgårdar, i stan och på hotellen (med undantag för en ö som redan nämnts av Gunilla).

Här är de få bilder jag tog av Santa Maria när jag var där 2013, de är oretuscherade (som alla mina bilder är för övrigt.. ;) ) http://www.ixploretheworld.com/?page_id=475

Saker att göra på Kap Verde om man gillar "sport" osv... Dykning, kite surfing.. valsafari..

Kap Verdes plus (ön Sal, byn/staden Santa Maria)
Det är aldrig kallt på riktigt
Det går att bada året om (även om det är lite kallare i vattnet dec-mars)
Det är förhållandevis billigt
Trevligt inhemskt folk
Bra standard på hotellen (känner flera som varit där och ingen har varit missnöjd)
Billig mat på restaurangerna (om man väljer att inte äta på de som ligger på hotellen/stranden)
De har riktigt gott kaffe

Kap Verdes minus (ön Sal, byn/staden Santa Maria)
Alltid blåsigt
Ligger på ekvatorn så lite väl mycket solbränna är garanterat
Dyrt att köpa solskyddsfaktor på plats (och ännu dyrare att köpa after sun)
Fattigt
Det byggs hotell/lägenheter för västerlänningar över allt.
Försäljare ifrån fastlandet som kan vara väldigt påträngande.

Lite så.. Finns säkert folk som inte håller med mig om detta. :)

Jag säger såhär.. Jag tycker du ska åka dit för det är trots allt ett fantastiskt ställe. Det har sina baksidor som alla ställen givetvis. :)