Inrikesflyg Bangkok-Krabi

8 okt. 2013 17:20
Visningar: 8444
Kommer att anlända till Bangkok BKK 10.15 eller 13.10, har ännu inte bokat resan.
Jag undrar om man kan komma billigt undan från BKK till Krabi, eller måste man ta sig till den andra flygplatsen Don Mueang? och hur lång tid tar det då att ta sig från den ena till den andra? Hur många timmar bör man ha på sig till nästa flyg?
Är det absolut billigaste air asia eller har någon annan något tips om inrikesflyg? har kollat thai air osv, men inte alls så billigt som air asis.
Skulle dock helst vilja ta flyg från BKK för att underlätta.
8 okt. 2013 17:57
Nej, man behöver inte byta flygplats. BKK-Krabi kostar från ca 1000 tur och retur i dagsläget med Bangkok Airways. Från DMK kan man ju åka med Air Asia från drygt 300 kr.

Jag rekommenderar att du har åtminstone 3h uppehåll i Bangkok innan nästa flyg (mer om du väljer att byta flygplats). Blir dit flyg till Bangkok försenat ersätter inte det flygbolaget din inrikesresa nämligen, utan du får själv bekosta nya biljetter.

För att vara på den säkra sidan och slippa vänta runt på flygplatsen kan du ju stanna en eller ett par nätter i Bangkok först, och sedan resa till Krabi,
Av Sierra
8 okt. 2013 18:06
AirAsia trafikerar Krabi från Don Mueang och från 1 januari 2014 även lågprisbolaget Nok Air.

Bangkok Airways, Thai Airways och Thai Smile flyger från Suvarnabhumi.

Det tar ca 1 tim med taxi mellan flygplatserna (AirAsia har gratis shuttlebuss). Räkna med 3 tim från att du lämnar Suvarnabhumi till din ev flight avgår Don Mueang.
8 okt. 2013 18:06
Tack för ditt svar.
Vilka bokar man då med? har sökt runt som en galning men hittar inget, bara dyra biljetter, 3500:- tur och retur för 2 per.
Rekommenderar du även 3h om man ska byta flygplats, eller ska man ha mer tid då?
Vill inte stanna i Bangkok utan åka direkt, vi kommer åka hem till Sverige från Bangkok och tar dom sista dagarna där då.
Citerat från Amandanaesman:
Nej, man behöver inte byta flygplats. BKK-Krabi kostar från ca 1000 tur och retur i dagsläget.
Från den andra flygplatsen kan man ju åka med Air Asia från drygt 300 kr.

Jag rekommenderar att du har åtminstone 3h uppehåll i Bangkok innan nästa flyg. Blir dit flyg till Bangkok försenat ersätter inte det flygbolaget din inrikesresa nämligen, utan du får själv bekosta nya biljetter.

För att vara på den säkra sidan och slippa vänta runt på flygplatsen kan du ju stanna en eller ett par nätter i Bangkok först, och sedan resa till Krabi,
8 okt. 2013 18:10
Hej! Insåg själv att jag varit slarvig i mitt svar och jag editerade visst mitt meddelande under tiden som du svarade mig. Tror om du läser om mitt meddelande igen så svarade jag redan på din fråga :)
8 okt. 2013 18:14
Tack för tipsen!

När bör man senast boka för att få bästa pris? kommer att landa i Bangkok i börja på apil.
Då känns det inte så krångligt att flyga från Don Mueang.

Vet du om man måste beställa gratis shuttlebuss, eller är det något man fixar på plats?
Citerat från Sierra:
AirAsia trafikerar Krabi från Don Mueang och från 1 januari 2014 även lågprisbolaget Nok Air.

Bangkok Airways, Thai Airways och Thai Smile flyger från Suvarnabhumi.

Det tar ca 1 tim med taxi mellan flygplatserna (AirAsia har gratis shuttlebuss). Räkna med 3 tim från att du lämnar Suvarnabhumi till din ev flight avgår Don Mueang.
8 okt. 2013 18:15
Såg det nu:)
Tack så mycket!
Citerat från Amandanaesman:
Hej! Insåg själv att jag varit slarvig i mitt svar och jag editerade visst mitt meddelande under tiden som du svarade mig. Tror om du läser om mitt meddelande igen så svarade jag redan på din fråga :)
Av Sierra
8 okt. 2013 22:45
Det är inte AirAsia som erbjuder gratis shuttle mellan flygplatserna utan Airport of Thailand (AoT).

Här kan du läsa vad som gäller från respektive flygplats, BKK och DMK:

NOTE: SOME OF THE PICS ARE DATED - IT USED TO BE AN HOURLY DEPARTURE AND IT USED TO STOP AT 2200 HOURS. THE FOLLOWING INFO IS CURRENT, EVEN IF THE PICS ARE OUTDATED.

WHAT:

The shuttle bus is operated on a contract basis thru the Airport of Thailand PCL. AirAsia does NOT run or operate their own in-house service.

AirAsia is paying the AoT an undisclosed amount of money for the rights to have AirAsia’s passengers use the AoT operated service.

There are EIGHT (8) total buses dedicated to the service. They are all BMTA (Bangkok Mass Transit Authority) buses that seat 35. Do note there are NO luggage racks or dedicate space for luggage. The buses have padded seats and are fully air conditioned. The maximum listed capacity of the bus is 57 persons.

http://flic.kr/p/de3sHf

The bus is operated by a driver (naturally) and there is a conductor who handles passenger ticket verifications, head counts and deals with the toll way payments.

http://flic.kr/p/de3t4o

http://flic.kr/p/de3tqy

http://flic.kr/p/de3wxk

WHEN:

Starting Monday 01OCT12, the shuttle will operate from 05:00 until 24:00 with services leaving each airports respective station every 30mins—on the hour and half-hour.

The service is a non-stop and passengers will NOT be picked-up nor discharged at ANY en-route points.

WHO:

The AoT allows ONLY passengers (i.e. no crew, employees OR non-traveling persons) to use the service. You will/should be asked to show proof of a ticket to ride.

The shuttles do NOT accept reservations and is on a first-come, first-accepted basis.

Notes: You CAN use the bus even IF your ticket is:

a) for the NEXT or was for the PREVIOUS day, or

b) for travel to BKK or DMK and you are using the shuttle simply to get to the OTHER airport but do NOT have an onward flight from that other airport.

HOW LONG:

The AoT’s internal “target” time is :50

The AoT will keep at least one (1) bus in reserve at each airport in case of delays to better insure timetable integrity.

WHERE:

AT BKK:

The shuttle DEPARTS from the 2nd floor—same as arrivals—from a dedicated space just outside of door THREE (3).

http://flic.kr/p/de3u1U

http://flic.kr/p/de3xgz

The shuttle ARRIVES on the 4th floor—same as departures—at a dedicated space near door THREE (3) prominently sign posted as below:

http://flic.kr/p/de383k

AT DMK:

The shuttle arrives AND departs from the same location at TERMINAL 1, at the farthest end, near door 8.

There is a yellow illuminated overhead sign, attached to the pillar that denotes the departure point.

http://flic.kr/p/de3saY

There is a coordinators desk at doorway (8) and the buses depart just outside.

http://flic.kr/p/de3r1y
Av Jeri74
4 nov. 2013 21:18
Hej,
vi ska också åka vidare från Bangkok till Krabi, och jag undrar om det är besvärligt att ta sig mellan de två flygplatserna. Vi kommer att landa i Bangkok omkring 18.00 så för oss finns ingen möjlighet att åka vidare till Krabi redan samma kväll. Vad rekommenderas, att hitta hotell nära BKK eller att transportera sig vidare redan på kvällen och hitta boende nära Don Mueang. Ska kanske tillägga att vår äldste som fyller 11 år under resan och det skulle vara fint att fira den på ett extra trevligt hotell :)

//Josefin
Av Sierra
4 nov. 2013 22:48
Josefin,

Åk in till Bangkok och sov på hotell mitt i smeten så kan ni gå ut och äta på ett trevligt ställe. Det tar ca 45 min med taxi till Don Mueang Airport om ni bor centralt.
Av Jeri74
4 nov. 2013 23:42
Tack Sierra, så får det bli :)
6 jan. 2014 22:27
Hej Sierra!
Du verkar ha så bra koll så jag passar på att ställa en fråga här med.
Vi landar i Bangkok 06.30 på morgonen och tänkte boka ett flyg med NokAir från DMK som går 10.10.
Är detta för tajt med tid?
Jag kollade även på sidan för shuttlebussarna och där stod ngt om att de inte har plats för bagage(?) Är det smidigare att ta taxi och vad kostar det cirka isf?
Tack för svar!
Av Sierra
6 jan. 2014 22:58
Citerat från Sarahmarie:
Hej Sierra!
Du verkar ha så bra koll så jag passar på att ställa en fråga här med.
Vi landar i Bangkok 06.30 på morgonen och tänkte boka ett flyg med NokAir från DMK som går 10.10.
Är detta för tajt med tid?
Jag kollade även på sidan för shuttlebussarna och där stod ngt om att de inte har plats för bagage(?) Är det smidigare att ta taxi och vad kostar det cirka isf?
Tack för svar!
Du har gott om tid så det är inget problem. Naturligtvis får du ta med bagage på shuttlebussen, Det finns dock inte speciella platser för bagaget. Bussen går ju var 30:e minut men visst kan du ta taxi. Räkna med ca 400 THB.
6 jan. 2014 23:07
Tack!
Kollar nu och det går ett med bangkok air som är lite dyrare 9.15. Men när jag kommer in på deras sida krånglar det bara. Så tror det får bli det med NokAir ändå. Där måste man registrera sitt kort vid ngt SCB? Vet du vad det innebär?
Jag såg även att du skrivit på en annan diskussion om att man ska be dom skicka bagaget hela vägen nä rman är i Sverige för att slipp aimmigration i Bangkok. Är det värt ett försök?
Av Sierra
6 jan. 2014 23:53
Jag tror att sett fel ang detta med SCB. Om du bokar med Nok Air accepterar de credit cards från Visa, Mastercard and JCB.

Du kan inte få bagaget att flyttas till ett lågprisbolag och definitivt inte om du byter flygplats. Om du däremot bokar med Bangkok Airways eller Thai från Suvarnabhumi finns möjligheten. Det beror på vilket bolag du flyger till BKK med men det ger sig när du checkar in i Sverige. Fråga då om det går samtidigt som du visar bokningen även till Krabi.
Av Annkan
7 jan. 2014 11:22
Citerat från Sierra:
Jag tror att sett fel ang detta med SCB. Om du bokar med Nok Air accepterar de credit cards från Visa, Mastercard and JCB.

Du kan inte få bagaget att flyttas till ett lågprisbolag och definitivt inte om du byter flygplats. Om du däremot bokar med Bangkok Airways eller Thai från Suvarnabhumi finns möjligheten. Det beror på vilket bolag du flyger till BKK med men det ger sig när du checkar in i Sverige. Fråga då om det går samtidigt som du visar bokningen även till Krabi.
Hej Sierra.

vilket bra svar.. på en fråga som även jag hade, då vi åker med Thai från Arlanda & ska vidare till Krabi med Bangkok air så ska jag kolla om vi kan ta baggaget hela vägen :) Dig kan man alltid lita på :)

//Anka
Av Sierra
7 jan. 2014 15:01
Ni får ej boardingkorten för Bangkok Airways när ni checkar in i Sverige även om bagaget går hela vägen. Ni får checka in vid deras checkin counter när ni kommer till Domestic Departures på Suvarnabhumi. Går bagaget hela vägen skall ni inte passera immigration i BKK. Det gör ni på Krabi Airport vid International Arrivals.
Av Zizzo
20 jan. 2014 23:05
Hej ! Någon som vet om det är tryggt att turista i bangkok? med tanke på omständigheterna
Av Teeed
23 nov. 2014 17:01
Hej reser till Bangkok i morgon kommer fram 05:45 till Bangkok, där ifrån tänkte jag åka till koh samuie hittade plan som går från samma flygplats kl 07:30 frågan är hinner jag bytet på 1:45 min?
Av Sierra
23 nov. 2014 22:20
Citerat från Teeed:
Hej reser till Bangkok i morgon kommer fram 05:45 till Bangkok, där ifrån tänkte jag åka till koh samuie hittade plan som går från samma flygplats kl 07:30 frågan är hinner jag bytet på 1:45 min?
Jag skulle inte chansa på det.

Ditt inkommande flyg kan vara försenat.
Du måste passera immigration och hämta ut ditt bagage, gå till Domestic Departures och checka in för flighten till Samui vid checkin desken som stänger 06:45.

Visst, det kan gå men varför chansa. det är många flighter under dagen till Samui. Flyger du dessutom dit med Bangkok Airways kan du efter incheckning, om du har tid över, vara gratis i deras lounge där du har fika mm utan kostnad.
Av Lain
11 feb. 2015 21:39
Sierra som har så bra koll:
Vi landar på Bangkok BKK kl 14.50 och velar mellan att stanna kvar till 20.30 och flyga med Bangkok Airways till Krabi.
Alternativt att förflytta oss till DMK och flyga med Air Asia kl 18.05 istället.

Vilket hade du gjort? Prismässigt är det inte så stor skillnad. Däremot tidsmässigt. Känns som att 5,5 timma på BKK är lite väl mycket efter en långresa från Sverige.
Av Sierra
11 feb. 2015 23:32
Lain,

Jag skulle välja AirAsia 18:05 från DMK.
Säg att ni lämnar Suvarnabhumi med taxi (pris 350 THB) 15:30. Då är du på DMK 16:15 och checkin för AirAsia´s flight stänger 17:20. Du har alltså en dryg tim i "reserv"....

Nu vet jag ju inte om ni skall stanna i Krabi Town efter landning men om ni skall vidare till Lanta måste ni flyga med AirAsia´s flight eftersom bilfärjorna till Lanta stänger 22:00. (Bangkok Airways flight 20:25 landar för sent).
Av Lopier
30 mars 2015 12:46
Hej!
! Vi är en familj som ev.anläder 9.25 på Bankok och åker hem 23.45 till Göteborg.Vi vill vidare till Langkawi och hem från Trang .Hur bokar man då?Vad tror ni inriker resorna kostar?
Av Lopier
30 mars 2015 12:46
Hej!
! Vi är en familj som ev.anläder 9.25 på Bankok och åker hem 23.45 till Göteborg.Vi vill vidare till Langkawi och hem från Trang .Hur bokar man då?Vad tror ni inriker resorna kostar?
Av Sierra
30 mars 2015 16:56
Citerat från Lopier:
Hej!
! Vi är en familj som ev.anläder 9.25 på Bankok och åker hem 23.45 till Göteborg.Vi vill vidare till Langkawi och hem från Trang .Hur bokar man då?Vad tror ni inriker resorna kostar?
När planerar ni att resa?
30 mars 2015 17:21
Citerat från Sierra:
Citerat från Lopier:
Hej!
! Vi är en familj som ev.anläder 9.25 på Bankok och åker hem 23.45 till Göteborg.Vi vill vidare till Langkawi och hem från Trang .Hur bokar man då?Vad tror ni inriker resorna kostar?
När planerar ni att resa?
Varför kanske inte vända på allt och börja via Trang och öarna där antagligen och sedan ta Langkawi på slutet och sedan tillbaka till BKK via Hat Yai.

Att beror som sagt även på när ni reser och hur länge ni tänkt vara borta. Flyg inrikes i Thailand från BKK till Trang och Hat Yai går att få till för ca 1000:- för hela familjen enkel väg och vice versa.
Finns att boka inrikesflyg på Nokair och AirAsia bla.
23 nov. 2015 13:35
Hejsan. Jag undrar om det ännu går att få hjälp här. Jag ska resa från Sverige till Bangkok i januari och landar efter 16 h flygresa med mellanlandning i Bangkok suvarnubhumi på kvällen kl 18 den 13 januari. Jag vill gärna ta mig till chang mai dit jag ska vara en vecka och träna men jag har förstått att jag då måste ta mig till don muang för att ta ett flyg därifrån. Är det bättre för mig att
1 Åka direkt till don muang och tex ta taxi eller buss och åka på kvällen
2 ta en taxi in till Bangkok och bo på hotel en natt och sedan åka vidare på fm till don muang?

Vilket är bäst? Kan man ta sig på annat sätt än taxi för jag tänker det blir dyrt att hålla på med taxi hela tiden? Vad säger ni som är mer vana?

Tacksam för svar
Av Mipec
23 nov. 2015 14:00
Citerat från Jonsiponsi:
Hejsan. Jag undrar om det ännu går att få hjälp här. Jag ska resa från Sverige till Bangkok i januari och landar efter 16 h flygresa med mellanlandning i Bangkok suvarnubhumi på kvällen kl 18 den 13 januari. Jag vill gärna ta mig till chang mai dit jag ska vara en vecka och träna men jag har förstått att jag då måste ta mig till don muang för att ta ett flyg därifrån. Är det bättre för mig att
1 Åka direkt till don muang och tex ta taxi eller buss och åka på kvällen
2 ta en taxi in till Bangkok och bo på hotel en natt och sedan åka vidare på fm till don muang?

Vilket är bäst? Kan man ta sig på annat sätt än taxi för jag tänker det blir dyrt att hålla på med taxi hela tiden? Vad säger ni som är mer vana?

Tacksam för svar
Kolla Bangkok Airways som jag tror flyger till CM från suvarnabhumi. Kan vara lite dyrare än lågprisbolagen.

http://www.bangkokair.com/eng
23 nov. 2015 14:28
Citerat från Jonsiponsi:
Hejsan. Jag undrar om det ännu går att få hjälp här. Jag ska resa från Sverige till Bangkok i januari och landar efter 16 h flygresa med mellanlandning i Bangkok suvarnubhumi på kvällen kl 18 den 13 januari. Jag vill gärna ta mig till chang mai dit jag ska vara en vecka och träna men jag har förstått att jag då måste ta mig till don muang för att ta ett flyg därifrån. Är det bättre för mig att
1 Åka direkt till don muang och tex ta taxi eller buss och åka på kvällen
2 ta en taxi in till Bangkok och bo på hotel en natt och sedan åka vidare på fm till don muang?

Vilket är bäst? Kan man ta sig på annat sätt än taxi för jag tänker det blir dyrt att hålla på med taxi hela tiden? Vad säger ni som är mer vana?

Tacksam för svar
Även Thai flyger till CM från Suvarnabhumi. Går en flight vid 19:45 & 22:05. Finns även ett par avgångar efter 18:00 med Bangkok Airways. Bägge bolag tar lite drygt 400:- för en sådan flight.

Bara att göra en sökning på exv momondo.se Ingen idé att stanna i BKK om du vill till CM omgående och orkar vänta någon/några timmar till. AirAsia är lite billigare, men för den lilla skillnaden hade jag flugit med Thai eller BA från Suvan samma kväll.
23 nov. 2015 20:23
Men åh tack för ert fina svar. Det funkar alltså att flyga direkt t Chang mai från stora flygplatsen. ? Det verkar ju toppen. Isf är det så jag gör. Däremot om jag måste ta mig t en annan flygplats så stannar jag nog en natt i Bangkok .

Är det enkelt att ta sig t inrikes för mig efter jag landat ?
Av Mipec
23 nov. 2015 20:57
Citerat från Jonsiponsi:
Men åh tack för ert fina svar. Det funkar alltså att flyga direkt t Chang mai från stora flygplatsen. ? Det verkar ju toppen. Isf är det så jag gör. Däremot om jag måste ta mig t en annan flygplats så stannar jag nog en natt i Bangkok .

Är det enkelt att ta sig t inrikes för mig efter jag landat ?
Det beror lite på med vilket bolag du flyger in med och vilket du flyger vidare med. Har dom samarbetsavtal kan du checka in bagaget hela vägen samt få boardingkort redan vid första incheckningen. Bangkok airways kräver då 75 min mellan flygen om jag inte minns fel.
23 nov. 2015 21:12
Jag flyger från sverige med Air China.
Finns det ngt bolag som är bättre då?