Info: Visum till USA

5 maj 2013 10:21
Visningar: 2274
Hej alla resglada!

Jag driver bloggen www.BloggiThailand.se där jag skriver om våra resor genom världen. + en massa INFO om resmålen som jag vill dela med mig av.

Behöver jag visum för att resa till USA?

Alla som reser till eller via USA måste antingen ha ett visum eller ett inresetillstånd (ESTA). Som svensk medborgare behöver du enbart inresetillståndet, så kallat ESTA. Du måste ha ett maskinläsbart pass som ska vara giltigt under hela din vistelse. Om du inte har ett maskinläsbart pass eller om du tänkt överstiga 90 dagar i landet måste du skaffa ett amerikanskt visum före avresa. Namnet på biljetten ska stavas på samma sätt som i ditt pass.

Ansökan om inresetillstånd, ESTA

Ansökan om ESTA ska göras i förväg via ESTAs webbplats, senast 72 timmar före avresa och kostar 14 USD. I de flesta fall behandlas ansökan omedelbart och svar ges online inom några sekunder, men det kan ta längre tid. Det är passagerarens ansvar att ansöka och erhålla ett ESTA!

Vid incheckning kontrolleras att du har ett godkänt ESTA från den information som avläses elektroniskt från passet. Om passuppgifterna du lämnat i ESTA ansökan inte stämmer överens med det som avläses elektroniskt så nekas du inresa till USA.

Att tänka på

Utan ett visum eller ett godkänt ESTA, får du inte gå ombord på din flight till USA! Ett godkänt ESTA gäller i 2 år och för flera inresor till USA. Om du förnyar ditt pass, byter namn eller medborgarskap så måste en ny ESTA-ansökan göras.

Du kan bli nedad inträde om du bla, har en smittsam sjukdom, blivit arresterad nån gång, blivit nekad inträde tidigare, har mentala hälsoproblem, tidigare blicit deporterad från landet eller vid en tidigare resa stannat för länge i landet.

MVH Sandra

http://www.BloggiThailand.se/
Av Peter_o
5 maj 2013 11:17
Jodå, det är bra skrivet, men det är ett litet problem. I Sverige kan man inte bli arresterad. Så frågan är om anhållen motsvarar det USA menar med arresterad.

/PeterO
5 maj 2013 12:14
Förstår inte riktigt vad det har med reklam för en Thailandsblogg att göra men i alla fall...

Informationen är inte heller helt komplett eller rätt. Det finns t.ex. olika orsaker till att man inte kan åka på inresetillstånd. Det finns inget alls som säger att det räcker med ESTA för en Svensk medborgare. Det är inte heller ett måste att ansöka 72 timmar innan resan.

Man kan bli nekad inresa när som helst, inget visum eller inresetillstånd ger en rätt till inresa utan det bestäms alltid vid gränsen precis som i andra länder.

Det är bättre att läsa den officiella informationen om vad som gäller http://sweden.usembassy.gov/index.html
5 maj 2013 13:40
OK! För det första är det enbart inte en Thailandsblogg, den heter bara så ;) Den kommer att handla om alla länder vi besöker. Ca 4-5 st/ år.

För det andra, så har jag Googlat mig fram till informationen, bla från SAS. Jag skriver inte heller att det är ett måste att ansöka senast 72 h, man bör. Jag la dock till texten som jag missat, "Man kan bli nekad inresa när som helst, inget visum eller inresetillstånd ger en rätt till inresa utan det bestäms alltid vid gränsen precis som i andra länder."

Och, jag hade även länkat till samma sida som du, http://sweden.usembassy.gov/index.html
Tack :)

MVH
5 maj 2013 21:48
Citerat från bloggithailandse:
OK! För det första är det enbart inte en Thailandsblogg, den heter bara så ;) Den kommer att handla om alla länder vi besöker. Ca 4-5 st/ år.

För det andra, så har jag Googlat mig fram till informationen, bla från SAS. Jag skriver inte heller att det är ett måste att ansöka senast 72 h, man bör. Jag la dock till texten som jag missat, "Man kan bli nekad inresa när som helst, inget visum eller inresetillstånd ger en rätt till inresa utan det bestäms alltid vid gränsen precis som i andra länder."

Och, jag hade även länkat till samma sida som du, http://sweden.usembassy.gov/index.html
Tack :)

MVH
Det är lite farligt att samla information från olika sidor eftersom de inte sällan ger felaktig information, även på t.ex. resebyråer, flygbolag och liknande som man tycker bör veta bättre. Reseguiden publicerade själv en text om detta för ett tag sedan som var olyckligt formulerad och som man lätt kunde tolka på olika sätt, jag påpekade det men vet inte om de rättat sin text.

Detta är ju saker som är väldigt viktiga att man ger 100% rätt information då det kan få konsekvenser för andra om man slarvar med formuleringarna eller inte skriver om alla olika möjligheter.

Bra om Du länkar till den officiella sidan, det bör man alltid göra och uppmana folk att själv läsa där då det som sagt är väldigt svårt att kort formulera en heltäckande guide om detta.

Du skrev faktiskt ska, inte bör vilket ger två helt olika innebörder till en mening ;-)

En sak till som inte stämmer riktigt är att de kollar elektroniskt så man har en godkänd ESTA, det gjorde de inte för några veckor sedan när vi flög, de frågade helt enkelt bara om vi hade det.

När det gäller smittsamma sjukdomar så gäller det inte en smittsam sjukdom vilken som helst utan vissa specifika sjukdomar.
Mentala hälsoproblem är i sig inget problem, det är om man kan var till fara för sig själv, andra eller egendom som man antagligen inte kan resa på bara inresetillstånd (ESTA).

Från ESTA-ansökan:
"With regard to physical or mental disorders, answer ”Yes” to this question if:

(a) You currently have a physical or mental disorder and a history of behavior associated with the disorder that may pose or has posed a threat to your property, safety or welfare or that of others; or

(b) You had a physical or mental disorder and a history of behavior associated with the disorder that has posed a threat to your property, safety or welfare or that of others and the behavior is likely to recur or lead to other harmful behavior."

Ordmärkande kan man tycka men det är väldigt viktigt att varje ord är exakt rätt och inte lämnar utrymme för missförstånd tycker jag.

Lycka till med bloggen, ska titta in när jag får tid!