Hyrbil usa är Fria mil verkligen fria mil?

Av Jiggy87
6 juli 2014 15:58
Visningar: 551
Hej Hej, Håller på att bli galen på detta, ska hyra bil här i Augusti/September i USA.
Vi åker från San Francisco och lämnar tillbaka i Nashville.
Jag vet att jag kommer att få betala en "one way fee" "envägshyra", och förstår varför.

Det jag är orolig för är att på nästan alla sidor jag kollat, vilket snart måste vara alla som finns får jag upp "unlimited mileage" eller "fria mil" men i det finstilta kan jag läsa att det finns ett tak på hur många miles som räknas som fria och att jag där efter kommer att debiteras en avgift per mile. (intercity-fee?)(cap on unlimited miles)

Skitsvårt att få tag i någon info om vad som gäller, hittat på flera trådar om detta på amerikanska forum, men inte ett ord om detta på svenska forum eller i guider.

Någon som åkt på en avgift per mile vid långresa i usa? Även fast man haft "fria mil " "unlimited mileage".

drygt att åka på en avgift på 20-30cent/mile om man ska åka 4000-5000miles och får 2000 fria eller liknande bara.

tacksam för svar!
6 juli 2014 16:10
Vi har aldrig betalt för "miles", fria miles har varit fria miles.

Länka gärna till villkoren där detta står....

Står det i villkoren att det är upp till t.ex. 3000 fria miles så lär de kunna ta betalt om man kör längre men har som sagt aldrig varit med om detta, kanske vissa bolag har sådana villkor?
Av Jiggy87
6 juli 2014 17:15
Det började med det här när jag skulle boka från national, på deras amerikanska sida, klickat i att jag är från sverige och får upp att jag har "unlimited milage" "no charge distance" ändå står det så här under kontraktet.

"Miles will be charged on a per mile basis for all miles noted on the Rental Contract upon return of the Vehicle. Unless noted above, the Estimated Total does not include refueling, mileage, delivery, one-way charges, additional or youthful driver fees or optional products and services, which may be separately or additionally charged or collected"

hittar inget på deras terms and conditions mer än

"Is there a fee to return the vehicle to a different location? Are there some one ways that are not allowed?

A vehicle can be rented in one location and returned to another. Some one-way rentals are assessed a one-time drop charge or mileage charge in addition to the rental rate. This is also known as an 'inter-city'

Jag börjar tro nu att det är jag som inbillat mig den här avgiften för att annars skulle det finnas mer att hitta om den. Det jag fått upp på amerikanska forum verkar vara som du nämner att det finns en maxgräns hos vissa företag på några tusen miles och därefter en avgift per mile.
Borde ha hittat mer info om den annars.

ursäktar för en antagligen onödig tråd.
6 juli 2014 18:04
Formuleringen är möjligen slarvig, "Unless noted above" borde ju stå så det även hänvisar till avgiften för körd sträcka.

Jag tror dock att det är så att om det inte står i kontraktet att det är fri mil så är det de allmänna vilkoren som gäller och att det då kan bli frågan om en avgift.

Hoppas fler som hyrt och kört långa sträckor kan informera om de hos något bolag fått betala trots att de haft "fria mil".

Själv tror jag Du kan vara lugn i alla fall :-)
Av Sasv100
7 juli 2014 07:42
Jag har inte råkat ut för någon avgift/miles. Har iofs inte kört så jättelångt på mina resor, några gånger har jag kommit upp till ca 4000 miles.
Bokar alltid via agenter (t ex rentalcars.com) eller direkt (t ex avis.se). Har aldrig bokat på hyrbolags amerikanska siter, kan det vara skillnaden.
Av Redneck
7 juli 2014 08:17
Citerat från Jiggy87:
Hej Hej, Håller på att bli galen på detta, ska hyra bil här i Augusti/September i USA.
Vi åker från San Francisco och lämnar tillbaka i Nashville.
Jag vet att jag kommer att få betala en "one way fee" "envägshyra", och förstår varför.

Det jag är orolig för är att på nästan alla sidor jag kollat, vilket snart måste vara alla som finns får jag upp "unlimited mileage" eller "fria mil" men i det finstilta kan jag läsa att det finns ett tak på hur många miles som räknas som fria och att jag där efter kommer att debiteras en avgift per mile. (intercity-fee?)(cap on unlimited miles)

Skitsvårt att få tag i någon info om vad som gäller, hittat på flera trådar om detta på amerikanska forum, men inte ett ord om detta på svenska forum eller i guider.

Någon som åkt på en avgift per mile vid långresa i usa? Även fast man haft "fria mil " "unlimited mileage".

drygt att åka på en avgift på 20-30cent/mile om man ska åka 4000-5000miles och får 2000 fria eller liknande bara.

tacksam för svar!
Kontakta AutoEurope. Det klart bästa och prisvärda. De representerar alla hyrbilsbolag. När jag hyr i USA så kan det bli Avis en gång, nästa Hertz, o.s.v Du får alltid det för tillfället bästa erbjudandet från dem. Står det fria miles så är det fria miles. Dropavgiften är det enda som tillkommer. Allt annat ingår.
Glöm idén med att hyra via USA. Värdelöst och bara dyrare.
7 juli 2014 09:09
Vi har hyrt via svenska, engelska och Amerikanska sidor och det har funkat likadant när det gäller fria mil så där är ingen skillnad vad jag kan se, som sagt är det nog inte ens så att det tillkommer någon avgift om det står fria mil.

Däremot har vi hyrt både av agenter som Holiday Autos, eBilhyra, EasyCar, MrJet.... och direkt av uthyrarna, vi hittar i regel samma eller bättre priser direkt av uthyrarna men den stora skillnaden är att man får bättre service, mindre försök att sälja på en saker och mycket smidigare ut och inlämning av bilen, vi har helt slutat hyra av agenter då det ofta innebär mer problem. Helst hyr vi direkt på amerikanska sidan om det gäller t.ex. Avis då även Avis Sverige egentligen är en återförsäljare som dessutom visat sig inte riktigt känna till de egna hyresreglerna i USA (de försöker t..ex. lura folk på avgift för extraförare som egentligen redan ingår).
Ju färre mellanhänder ju bättre brukar det funka, speciellt om det blir problem vilket man kan se t.ex. i denna trådhttp://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/undvik-autoeurope-32884

Så länge man talar om att man bor i Sverige när man bokar i USA så funkar det i regel precis som om man bokar på en Svensk sida.