Hyrbil, undvik Autoeurope!

Av Karin55
12 apr. 2014 16:03
Visningar: 1319
Jag åker till Italien om några dagar och hade i god tid bokat en hyrbil hos Autoeurope i Nice. Nu när jag lusläste vouchern som jag fick i november upptäckte jag att där står att kontoret är stängt den dagen jag ska hämta min bil. Jag antog att det fanns en lösning för detta och frågade Autoeurope. Tyvärr, är kontoret stängt går det inte att hyra bil, men jag har rätt att avboka fram till 48 timmar före hyrestidens start. Det var ju generöst - innebär det att om jag stått där på söndag och inte fått ut min bil skulle de ha tagit fullt betalt?? Den lösning de erbjöd mig var att betala 1000 kronor till för att få hyra av ett annat bolag - som hade öppet. Knappast att jag har med dem att göra i fortsättningen!
Av Birgere
12 apr. 2014 17:33
Jag antar du inte hyr på flygplatsen för dom brukar väl ha väldigt generösa tider.
Det vore informativt o bra att veta vilket bolag och upphämtningsställe du valde att hyra ifrån.
Sedan kan man ju tycka att det borde flaggas upp i Autoeuropes sökmotor om kontoret är stängt när man vill hämta.
Så lärdomen måste ju vara att alltid kolla detta själv innan man bokar, det finns ju alltid en länk till hyresvillkoren som man måste godkänna och bekräfta att man läst. I hyresvillkoren står öppettiderna men ofta slarvar man ju med detta och bara klickar att man läst o förstått.

Edit:
Så jag ser ingen anledning att undvika Autoeurope pga att att man måste läsa villkoren innan man bokar.
Däremot så behöver man tydligen vara speciellt uppmärksam på öppettiderna.
Av Karin55
12 apr. 2014 18:27
Jag hade bokat med upphämtning på flygplatsen hos Citer. Kontoret där är öppet alla dagar utom söndag 20 och måndag 21 april enligt vouchern. Denna info fanns på vouchern när jag fick den, den 11 november. Visst kan man tycka att jag borde reagerat då, men om man kan boka och betala kan man ju också förvänta sig att detta blir löst på något sätt - tex att bokade och betalda hyrbilar går att hämta via informationsdisken eller så. Det var väl också så jag tänkte när jag idag skrev till Autoeurope och frågade hur hämtningen skulle arrangeras. Svaret jag fick var att de kunde hjälpa mig att istället boka en avsevärt dyrare bil på en annan firma och att jag hade möjlighet att fram till 48 timmar före upphämtning boka av bilen. Om jag skulle fått mina pengar tillbaka i det fall jag stått på flygplatsen framför den stängda luckan vid tiden för upphämtning får jag inget säkert svar på - hoppas att ingen annan råkar ut för detta på söndag eller måndag. Tydligen finns ingen spärr i bokningssystemet för dessa datum...
Jag tycker faktiskt att Autoeurope har ett visst ansvar för om det säljer en produkt som inte finns!
Av Birgere
12 apr. 2014 18:48
Enligt Citers egen hemsida har dom öppet 7-23.30 på Söndag.
Av Karin55
12 apr. 2014 20:03
Intressant! Jag skriver via deras hemsida och frågar vilket som stämmer. Tyvärr talar jag inte franska, hoppas de besvarar mail på engelska.
Av Pale
20 nov. 2015 15:52
Varning. Hyr inte bil genom Autoeurope. Jag hyrde och betalade för en Mercedes Viano Lyx för 7 passagerare och mycket bagageutrymme men fick en Opel Zaphira för 6 passagerare och inget bagageutrymme. Autoeurope anser att de har rätt att leverera en bil i en helt annan kategori än den man betalt och bokat i.
20 nov. 2015 15:58
Citerat från Pale:
Varning. Hyr inte bil genom Autoeurope. Jag hyrde och betalade för en Mercedes Viano Lyx för 7 passagerare och mycket bagageutrymme men fick en Opel Zaphira för 6 passagerare och inget bagageutrymme. Autoeurope anser att de har rätt att leverera en bil i en helt annan kategori än den man betalt och bokat i.
Allmänna Reklamationsnämnden ARN http://www.arn.se/
Berätta gärna hur det går!
Av Birgere
20 nov. 2015 17:14
Citerat från Pale:
Varning. Hyr inte bil genom Autoeurope. Jag hyrde och betalade för en Mercedes Viano Lyx för 7 passagerare och mycket bagageutrymme men fick en Opel Zaphira för 6 passagerare och inget bagageutrymme. Autoeurope anser att de har rätt att leverera en bil i en helt annan kategori än den man betalt och bokat i.
Så du menar att hyrbilsfirma gav dig en bil av lägre bilklass än du betalt för.. Det är fult, normalt sett brukar man bli uppgraderad om dom inte har rätt klass inne. Exakt bilmodell brukar dom aldrig garantera dock.
Vilken hyrbilsfirma var det och var någonstans.
Av Pale
20 nov. 2015 22:54
Citerat från Birgere:
Citerat från Pale:
Varning. Hyr inte bil genom Autoeurope. Jag hyrde och betalade för en Mercedes Viano Lyx för 7 passagerare och mycket bagageutrymme men fick en Opel Zaphira för 6 passagerare och inget bagageutrymme. Autoeurope anser att de har rätt att leverera en bil i en helt annan kategori än den man betalt och bokat i.
Så du menar att hyrbilsfirma gav dig en bil av lägre bilklass än du betalt för.. Det är fult, normalt sett brukar man bli uppgraderad om dom inte har rätt klass inne. Exakt bilmodell brukar dom aldrig garantera dock.
Vilken hyrbilsfirma var det och var någonstans.
Inte ens det. De ville gärna ha min Opel Zaphira tillbaka så att de kunde hyra ut den till en av de tre israeliska familjer som kom 3 timmar försent till sina redan betalda och bokade bilar som inte fanns kvar, utan som uthyraren hyrt ut till någon annan. Så jag släppte Opel som jag ändå inte fick plats i, i hopp om att kunna hyra hos någon annan uthyrare. Men de behöll pengarna och vägra betala tillbaka trots att de önskade bilen i retur. Det är dessutom en väldigt stor skillnad på en stor Mercedes Viano Lyx (minibuss) och Opel Zaphira (personbil). Så de bad om bilen tillbaka och snodde pengarna därefter. Underleverantören är Buchbinder och platsen var Budapest Airport.
Av Pale
20 nov. 2015 22:58
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pale:
Varning. Hyr inte bil genom Autoeurope. Jag hyrde och betalade för en Mercedes Viano Lyx för 7 passagerare och mycket bagageutrymme men fick en Opel Zaphira för 6 passagerare och inget bagageutrymme. Autoeurope anser att de har rätt att leverera en bil i en helt annan kategori än den man betalt och bokat i.
Allmänna Reklamationsnämnden ARN http://www.arn.se/
Berätta gärna hur det går!
Tack. Ärendet är anmält till Konsument Europa, iom att Autoeurope är ett tyskt bolag. ARN tar bara svenska ärenden. Nästa steg är att gå ut i media. Jobbar själv inom TV.
Av Birgere
21 nov. 2015 00:07
Citerat från Pale:
Citerat från Birgere:
Citerat från Pale:
Varning. Hyr inte bil genom Autoeurope. Jag hyrde och betalade för en Mercedes Viano Lyx för 7 passagerare och mycket bagageutrymme men fick en Opel Zaphira för 6 passagerare och inget bagageutrymme. Autoeurope anser att de har rätt att leverera en bil i en helt annan kategori än den man betalt och bokat i.
Så du menar att hyrbilsfirma gav dig en bil av lägre bilklass än du betalt för.. Det är fult, normalt sett brukar man bli uppgraderad om dom inte har rätt klass inne. Exakt bilmodell brukar dom aldrig garantera dock.
Vilken hyrbilsfirma var det och var någonstans.
Inte ens det. De ville gärna ha min Opel Zaphira tillbaka så att de kunde hyra ut den till en av de tre israeliska familjer som kom 3 timmar försent till sina redan betalda och bokade bilar som inte fanns kvar, utan som uthyraren hyrt ut till någon annan. Så jag släppte Opel som jag ändå inte fick plats i, i hopp om att kunna hyra hos någon annan uthyrare. Men de behöll pengarna och vägra betala tillbaka trots att de önskade bilen i retur. Det är dessutom en väldigt stor skillnad på en stor Mercedes Viano Lyx (minibuss) och Opel Zaphira (personbil). Så de bad om bilen tillbaka och snodde pengarna därefter. Underleverantören är Buchbinder och platsen var Budapest Airport.
Blev lite nyfiken o kollade, Buchbinder har enligt sin hemsida inga Viano eller liknande i sin flotta i Ungern, däremot i tex Tyskland. Undrar då hur Autoeurope kan erbjuda en sådan i Ungern...
Antigen har autoeurope klantat sig eller så har Buchbinder skickat Autoeurope en felaktig offert.
Men var än felet ligger så är det ju AutoEurope du ska vända dig mot.
Vad som jag däremot tycker är svagt är om du kommer med en Voucher för en V-Klass att dom inte hjälpte dig på något annat sätt. Mycket svagt gjort av Buchbinder.
Av Birgere
21 nov. 2015 00:14
Citerat från Pale:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Pale:
Varning. Hyr inte bil genom Autoeurope. Jag hyrde och betalade för en Mercedes Viano Lyx för 7 passagerare och mycket bagageutrymme men fick en Opel Zaphira för 6 passagerare och inget bagageutrymme. Autoeurope anser att de har rätt att leverera en bil i en helt annan kategori än den man betalt och bokat i.
Allmänna Reklamationsnämnden ARN http://www.arn.se/
Berätta gärna hur det går!
Tack. Ärendet är anmält till Konsument Europa, iom att Autoeurope är ett tyskt bolag. ARN tar bara svenska ärenden. Nästa steg är att gå ut i media. Jobbar själv inom TV.
Konsument Europa brukar vad jag förstått vara både rappare o bättre än ARN.
Återkom gärna om utslaget, dvs om dom menar att det var ditt, uthyrningsfirman eller agenten (autoeurope) som gjort fel.