Hyra hus i Florida

Av Whizzer
22 juli 2008 12:29
Visningar: 4731
Satt o funderade en stund.. varför bo på hotell när man kan hyra ett hus, o samtidigt vara flera stycken?
Saken är den att vi är typiska "charter-personer" dvs har aldrig backpackat eller liknande.
Så vi behöver tips o råd om det mesta =)

Var hittar vi hus att hyra? Vill varken bli lurade eller luspanka...
Hur tar man sej dit på smidigaste sätt?
O vart är det man ska ta vägen? USA är ju som sagt liite större än Sverige, det är ju avstånd till det mesta!

Kan man åka i januari/februari? Vill ju ha sommar samtidigt =)
24 juli 2008 21:02
Vet inte riktigt var jag skall börja. "Charterpersoner" (vad nu det egentligen är) passar nog alldeles utmärkt att resa på egen hand. Det finns egentligen ingen större skillnad förutom att det mesta som har med flyg och transfer går mycket smidigare och fortare om man inte skall göra det tillsammans med flera hundra andra personer.
Smidigaste sätten att åka måste vara från Arlanda. Läste någon stans att det går 36 flygningar i veckan till USA för tillfället.
T.ex om man reser till någon flygplats i USA så får man precis som när man reser charter klara av att passera tullen och passkontrollen och hämta sitt bagage helt själv. Därefter precis som när man reser charter skall man leta reda på en skylt. I det här fallet kommer det inte stå Ving eller dylikt på skylten utan Avis eller något liknande. Alltså istället för att irra omkring på en parkering för att leta buss 10 letar man rätt på sin hyrbilsfirma. (USA=hyrbil. Ev kan man klara sig utan om man besöker en storstad. Annars är det ett måste.) M.a.o fixar man att åka charter fixar man med lätthet amerikanska flygplatser.

Det finns väl aldrig några garantier för att inte bli lurad oavsett om hur man reser eller om man köper något. Om jag har förstått det hela rätt är det lite tryggare om man handlar saker med svenska bankkort. Det är tydligen så att om man köpt en vara med kortet men aldrig fått den står banken för kalaset. T.ex när Fly Me gick i KK fick alla som betalat med kort pengarna tillbaka. En bra sida att hyra hus i USA är www.vrbo.com

Södra Florida är rätt säkert när det gäller sol och värme i januari och februari. Själva har vi haft bra väder även i Orlando och på västkusten när vi varit där en det är nog en liten risk att kvällarna kan vara lite kyligare. Sen borde Californien vara perfekt. Har dock inte varit där så det får nån annan svara på.

Kanske lite svar på dina frågor. I vilket fall är det inte något att oroa sig för att resa till USA.

MVH/Jonas
25 juli 2008 03:26
Vad gäller bilar så kan du antingen kontakta ett internationellt hyrföretag (Hertz, Budget, Avis) och boka bil som väntar dig på flygplatsen eller fixa en på plats. Har gjort båda och det första alternativet är bättre men det andra funkar också. Men, hyr du bilen på plats so kommer de att försöka truga på er en extra bilförsäkring (din hemsförsäkring eller reseförsäkring borde täcka allt) och tjöta tills era öron blir blå även om ni säger att er försäkring räcker.

Vad gäller boende så rekommenderar jag samma sak. Leta upp företag som är internationella och som sysslar med Serviced Apartments.

Internationella betyder ofta att företagen är större och är mer seriösa (undantag finns) men också att boendet kanske är lite mindre personligt.

Många i Florida bor dock begränsad tid i sina bostäder så att försöka kontakta förvaltningsbolag kan också funka.

Jag skrev Florida för att det är ganska solsäkert även i jan-feb liksom Georga, Louisiana etc. Oavsett vilket så är det södra USA som gäller. I Kalifornien kan det t ex vara sommarväder i San Diego/LA men kallt som *** i San Francisco (som annars är en favoritstad).
Av Homman
25 juli 2008 15:58
Tips: Ska du hyra i Florida. Sök något ut med Västkusten från St. Petersburg till Clearwater. Mycket mysigare där än på den packade turistiska östkusten. Säkert också lägre priser. Kolla får du se.
Ett ställe som jag har erfarenhet är Indian Rock Falls. Helt OK.
Av Lucas2-
25 juli 2008 21:03
Med tanke på hur du rubricerat din fråga utgår jag från att det är Florida du tänkt dig. Du har redan fått fina råd så jag skall bara komplettera lite.
Jonas har tipsat dig om en bra sajt då det gäller att hitta boende. Det finns andra, men det skulle förvåna mig om du inte kan hitta något bra på vrbo. Om du väljer öst- eller västkusten tror jag inte spelar någon roll så länge du inte väljer sydligaste delen av Florida för där är det gott om turister med priser därefter. Hommans förslag gör att du trängseln, men på samma nivå på östra sidan är det minst lika bra. Ta sträckan Melbourne- St.Augustin (från ostkusten har du ungefär en timmes bilkörning, lite mer om du kommer norrut, in till Orlando om detta lockar).
Priserna är ungefär desamma i t.ex. Cocoa och Clearwater. Du hittar säkert hus med 3 sovrum och pool för under 1000 dollar per vecka.

Bil är ett måste i USA. Vägarna är bra och det är lätt att köra även om det är första gången. Om ni inte hyrt bil i USA tidigare rekommenderar jag absolut att ni fixar bilen här hemma. Även i det fallet kommer man försöka få er att uppgradera till större bil eller ta extra försäkringar men om ni ordnar det med ett svenskt företag vet ni att ni har allt ni behöver för att vara trygga och kan bara skaka på huvudet åt allt. Gå in på Supersaver, som garanterar att ni inte kan hitta billigare bilar , de har Holiday Autos som samarbetspartner och jag har aldrig haft problem. Uppstär problem är det ju lättare att ordna dem här hemma på sitt eget språk.

Försök få biljetter till ett plan som tar er direkt till destinationen i USA. I USA tulldeklarerar man på första ort där man flyger in i landet så om man byter plan i N.Y. eller Washington t.ex. måste man hämta ut bagaget, gå genom passkontroll och tull och sedan lämna in bagaget igen. Lite bökigt om man inte är van. Se också till att resväskorna är olåsta. Tullen tar stickprov och är väskan låst bryter man upp låset och ev. skador ersätts inte.

Vad ni än väljer lovar jag er en härlig semester. Det är ju väldigt mycket beroende på era intressen och vad ni vill göra på semestern vad ni skall välja, Men ost- eller västkust i höjd med Orlando borde inte bli fel.
Av Jesperw
29 juli 2008 12:51
Din resebyrå kan säkert hjälpa dig att förmedla ett bra hus och en bra hyrbil i Florida.
8 sep. 2008 19:48
Jag är en resenär av samma sort som du.
I Mars var jag, min familj och en familj till (totalt 4 vuxna och 6 barn) Florida i 3 v.

Jag googlade private villa, house rental etc, och kom till några olika söksidor.
De såg trovärdiga ut och via dessa fick vi kontakt med husägare i vårt fall Naples och Orlando.
Orlando för 1200 USD 9 nätter och Naples 7 nätter för drygt 2000 USD.

Husen var över vår förväntan. Rena, fräscha, stora, pool, bra belägna etc.
Efteråt fick vi tillbaka depositioner omg, allt funkade perfekt.
Jag menar, drygt 300:- per natt i ett fint hus nära parkerna i Orlando!? Det blir mer pengar över till det roliga.

Om du reser i jan/feb bör du nog åka till Florida el, Hawaii för att kunna ligga på stranden.

Ha det bra, Anders