Hyra bil utan deposition / kreditkort?

7 apr. 2015 21:42
Visningar: 7115
Vi har funderingar på att hyra bil under vår vistelse på Gran Canaria. Vi tänkte hämta upp bilen direkt på flygplatsen och även återlämna den där när vi åker hem.
Men när jag läser lite om hyrbil, verkar det vara så att man måste lämna en deposition hos varje uthyrare i form av kreditkort, där de "låser" summan, som tydligen kan variera allt från 8000 kr och uppåt?

Finns det verkligen ingen hyrbilsfirma som hyr ut bilar utan deposition eller kreditkort?
Av Birgere
8 apr. 2015 09:57
Depositionen som hålls täcker bilhyra+bensin+självrisker, så funkar det med alla biluthyrare.
I Europa så ligger ofta självrisken på 800€ och uppåt precis som du skriver men man kan på plats köpa till en "självriskeliminering" som bör ta bort den delen av depositionen.

När jag tittat på priset (ofta mer än själva hyran) på denna tidigare har jag avstått men ring hyrbilsfirman och fråga så får du ett korrekt svar vad som gäller exakt och vad det kostar extra.

Om du istället väljer att använda ett kreditkort så ingår ofta denna självriskeliminering men fortfarande så kommer beloppet att reserveras in på kortet men skulle något hända så betalar din bank självrisken.
Av Dimebag
8 apr. 2015 12:49
Rekord för mig var när jag hyrt bil i tre dagar både 2012 och 2013 i Portugal. Depositionen, och då de låsta pengarna, var på knappt 25.000. Det är rätt saftigt för en bilhyra för endast tre dagar som man måste ligga ute med en vecka.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och spela med. Att hyra utan deposition, och kreditkort, kan du glömma.
Av Ahh
17 juni 2015 09:17
Jag ska på sistaminutenresa till Grekland om bara ett par dagar. Jag kommer inte att hinna få något kreditkort från banken innan jag åker. Jag reser tillsammans med tonårsdotter som inte heller kan hyra. Jag har mailat till några biluthyrares huvudkontor, men alla svarar att de inte hyr ut utan kreditkort.

Ser att du, Birgere har skrivit i flera trådar att det aldrig varit problem för dig att hyra bil med betalkort.Är det fler som har erfarenhet? Hur gör man rent praktiskt? Går man bara in till uthyraren på plats och ber att få hyra? Vad svarar de? Det känns så tråkigt att inte kunna få tag i en bil.