Hyra bil USA - kostnad? Tips på hyrfirmor?

Av Anna_ek
18 okt. 2014 13:19
Visningar: 4071
Hej!

Jag och två kompisar ska bila i USA nästa sommar mellan New York och San Fransisco.

Vi ska ha hyrbilen från 10 juni - 27 juli. (48 dagar)
Vi är alla över 25 år och har tänkt köra.

Vi har läst på lite i olika form och kollat runt på olika hyrbilsfirmor. Något vi upptäckt är att firmorna ofta tar en avgift för extra förare, per dag. Vissa firmor som Avis och Hertz verkar ha ett "maxtak" för vad denna summa kan komma upp i, exempelvis så hade Avis max 65 dollar per person.

Vi hade en tanke om att vi kanske kunde komma undan med ca 20 000 totalt för oss tre och hela resan, men börjar nu tro att vi underskattat kostnaden. På Hertz och Avis hittar vi de billigaste bilarna runt 24 000 kr.

Alla tips mottages!
Vilka bilfirmor har ni rest med, var ni nöjda? Hur mycket betalade ni? Fanns det dolda kostnader? Hur bokade ni?
Vilken summa är rimlig att tänka för oss tre och den tiden vi ska resa?

Tack på förhand!
Anna
Av Birgere
18 okt. 2014 14:09
Mitt tips är att vänta med bokningen några månader, priser och erbjudanden kommer med tiden.
Signa upp och bli medlem hos hyrbilsfirmorna samt tex autoeurope.se och rentalcars.com så kommer det trilla in erbjudanden.
Tänk på ett envägshyra kan bli dyrt och kostnaden ingår ofta INTE när man bokar via nätet och speciellt inte via någon extern hyrsite. Detta tillsammans med extraförare kräver att ni lusläser villkoren innan ni bokar, oftast är det så att billigare hyrfirmor typ Dollar, Alamo etc har lägre hyrpriser men högre extraavgifter.
18 okt. 2014 14:26
Som Birgere skriver, lusläs avtal,villkor och vad som ingår gällande försäkringar, extraförare, envägshyror. Det kan skilja mycket mellan uthyrare och även hos samma uthyrare beroende på hur man hyr och betalar.

Kolla upp rabatter! Är ni medlemmar någonstans? SAS eurobonus och de flesta andra sådana "klubbar", Motormännen, hotell"klubbar" som Choice mm. ger ofta rabatter.

Jag säger istället leta upp en bra uthyrare, Avis, Hertz, Sixt (de kan nog vara svåra att hyra denna bil hos då de är ganska nya i USA och inte har fullt utbyggt nät av platser än, men kolla) är sådana vi hyrt av som vi varit nöjda med. När ni hittat den som ger den bil ni vill ha till bäst pris i förhållande till vad som ingår, kan ni boka direkt. MEN boka med betalning på plats, då kan ni avboka fram till dagen ni hämtar bilen (läs villkoren för varje bilhyra innan ni bokar). Dyker det sen upp något erbjudande ni vill utnyttja eller ändrar er om vilken bil ni vill ha o.s.v. så är det bara att boka om och avboka den förra bilen.
Just nu har jag t.ex. själv en bokning med Avis och en med Hertz till vår nästa resa och ser sen vilken vi behåller eller om vi hittar något bättre.

Bli medlem i uthyrarnas kundklubbar, det ger förmåner, rabatter och allt går mycket smidigare. Själv undviker jag agenter och hyr helst direkt av uthyrarna. De gånger vi hyrt genom agenter har allt tagit längre tid (ingen V.I.P-behandling) mer försök att sälja på oss saker vi redan betalt eller inte vill ha, antagligen har vi också fått de sämsta bilarna de haft tillgängliga, är det mycket billigare så kan det gå men min erfarenhet på senare år är att det inte blir billigare än att hyra direkt.

När vi bokat direkt har det aldrig tillkommit något på plats som inte framgått i avtalet (vill man ha extraförare, GPS, barnstolar o.s.v. kan man ibland inte ta med det i bokningen utan fixa det på plats), inga påstridiga försök att i princip tvinga på oss saker t.o.m. genom lögner vilket verkar vara regel när man hyrt genom en agent. Vissa agenter har väldigt otydlig information om att saker som envägsavgifter kan tillkomma på plats, det kan bli riktigt dyrt.
Av Anna_ek
19 okt. 2014 13:58
Tack för era svar!

Som jag tolkar det som tycker ni man ska ta kontakt med Hertz eller Avis direkt, och strunta i sidor som rentalcars.com?

Förutom att bli medlem i uthyrarnas hemsidor och invänta olika erbjudanden och rabatter, skulle ni rekommendera att man besöker t.ex. ett lokalt Hertz-kontor och pratar med dem?
Har ni erfarenhet av att kunna "pruta" er till ett bra paket när ni tagit direktkontakt med firmorna?
Går det att kräva att man får en prisoffert med det totala priset, så att man inte blir "överraskad" med extrakostnader när man väl är på plats i USA?

Tipset om att reservera en bil och inte betala förrän man är på plats var riktigt bra! Vi var dock i kontakt med Rentalcars.com sade att man måste betala på förhand. Hur lyckas man förhandla sig till att få betala på plats?

Tack igen!
19 okt. 2014 14:15
Citerat från Anna_ek:
Tack för era svar!

Som jag tolkar det som tycker ni man ska ta kontakt med Hertz eller Avis direkt, och strunta i sidor som rentalcars.com?

Förutom att bli medlem i uthyrarnas hemsidor och invänta olika erbjudanden och rabatter, skulle ni rekommendera att man besöker t.ex. ett lokalt Hertz-kontor och pratar med dem?
Har ni erfarenhet av att kunna "pruta" er till ett bra paket när ni tagit direktkontakt med firmorna?
Går det att kräva att man får en prisoffert med det totala priset, så att man inte blir "överraskad" med extrakostnader när man väl är på plats i USA?

Tipset om att reservera en bil och inte betala förrän man är på plats var riktigt bra! Vi var dock i kontakt med Rentalcars.com sade att man måste betala på förhand. Hur lyckas man förhandla sig till att få betala på plats?

Tack igen!
Har aldrig chansat på att försöka pruta på plats, kanske kan bli bra men risken finns att det blir dyrare än man tänkt sig och att det tar mycket tid. Gör man detta så gäller det att vara ännu mer kunnig och veta exakt vad man ska ha och vad det får kosta annars slutar det med att man får ett lågt grundpris som sen blir väldigt dyrt när allt de vill sälja till, både sådant man behöver och sådant man inte alls behöver, lagts på. VAr beredd på att de kan vara väldigt övertalande, kan de tjäna lite provision så drar de sig ofta inte för rena lögner och man ska som sagt vara mycket alert för att stå emot.

När man bokar så ser man vad man bokar och vad det kostar, någon "offert" är inte aktuellt.

Alternativet att betala på plats är det normala hos uthyrarna men inte hos agenterna, förskottsbetalning är oftast billigare (ibland väldigt mycket billigare) men man ska titta på villkoren som också blir sämre när man förskottsbetalar. Vill man kan man som sagt boka om till ett billigare alternativ med förskottsbetalning när man är 100% säker på att man inte kommer vilja ändra någonting.
Av Birgere
19 okt. 2014 15:36
Att gå in på ett lokalt hyrbilskontor i Sverige o hyra bil i USA är totalt meningslöst. Dom har vare sig en susning om villkoren där än mindre rätt att sätta några priser.

Att betala i förskott är ibland billigare och ibland inte. Man får oftast denna option när man går igenom bokningsprocessen, Att betala i förskott behöver inte betyda att man inte kan avbeställa, men det kanske tar några veckor innan man får tillbaka pengarna.

Vill ni leta rätt på ett riktigt billigt pris så kan ni försöka hitta en hyrbilskontor som har behov av att köra tillbaka en bil från NYC till SF. Men detta kan ni bara planera med några dagars framförhållning.
19 okt. 2014 16:22
Man kan naturligtvis alltid avboka men precis som vi förbetalda specialerbjudanden på hotell så är det sällan gratis, det kan vara upp till 100% av priset man får betala vid avbokning :-( Återigen, måste man studera villkor....
30 okt. 2014 15:56
Jag kan rekommendera att boka direkt via en hyrbilsfirma istället för att boka via en firma som hyr ut andra firmors bilar. Det misstaget gjorde vi första gången, och det gör vi aldrig mer om. Efter mycket trassel så bokade vi en bil direkt via Fox, dom var vi supernöjda med!
Av Stunes
5 nov. 2014 16:39
Ring AutoEurope. De representerar de flesta stora uthyrningsfirmor som finns och bokar alltid den firman som vid bokningstillfället har det bästa priset. Personligen använder jag mig alltid av dem. Det kan vara Hertz en gång, nästa gång Avis, allt beror på dagspriset. Allt inkluderat, fri mil och rubbet, bara att tuta och köra.
5 nov. 2014 17:05
Citerat från Stunes:
Ring AutoEurope. De representerar de flesta stora uthyrningsfirmor som finns och bokar alltid den firman som vid bokningstillfället har det bästa priset. Personligen använder jag mig alltid av dem. Det kan vara Hertz en gång, nästa gång Avis, allt beror på dagspriset. Allt inkluderat, fri mil och rubbet, bara att tuta och köra.
Det stämmer helt enkelt inte! En uthyrare eller agent är inte alltid billigast, man måste kolla runt för att hitta bästa priset.

Har själv letat hyrbil nu i flera veckor och ingen agent har haft bättre priser än Avis och Hertz direkt, det kan se billigt ut tills man läser det finstilta och ser den otydliga informationen om avgifter som "kan tillkomma på plats", envägsavgifter på flera tusen som inte är inräknade.
Nej det är inte så lätt och finns inga genvägar, man måste kolla varje gång.....
7 nov. 2014 09:12
Bara en nyfiken fråga (till kanske främst Floridasidan): Vilken biltyp, hur lång hyrestid och i vilken delstat pratar vi här?

För vår bilhyra i New York, 18 dagar, stor SUV nästa sommar, så ligger samtliga "rena" hyrföretag jag kollat med (4-5 stycken) betydligt högre än vad jag hittat hos de billigaste agenterna. Vi snackar alltså minst 2-3000 kr upp till närmare 10 000 kr dyrare.

Jag skulle gissa att konkurrensen i Florida och exempelvis Kalifornien är mycket större än i New york, men blir ändå förvånad när det skiljer så mycket. Nu är det förvisso ett tag kvar, men jag tror väl inte att priserna kommer att sjunka sådär hysteriskt mycket innan dess.
7 nov. 2014 09:41
Citerat från Bergling:
Bara en nyfiken fråga (till kanske främst Floridasidan): Vilken biltyp, hur lång hyrestid och i vilken delstat pratar vi här?

För vår bilhyra i New York, 18 dagar, stor SUV nästa sommar, så ligger samtliga "rena" hyrföretag jag kollat med (4-5 stycken) betydligt högre än vad jag hittat hos de billigaste agenterna. Vi snackar alltså minst 2-3000 kr upp till närmare 10 000 kr dyrare.

Jag skulle gissa att konkurrensen i Florida och exempelvis Kalifornien är mycket större än i New york, men blir ändå förvånad när det skiljer så mycket. Nu är det förvisso ett tag kvar, men jag tror väl inte att priserna kommer att sjunka sådär hysteriskt mycket innan dess.
Denna gång handlar det om Australien ADL - SYD 27 dagar i Feb-Mar. Billigast grundpris jag hittat är hos Rentalcars.com men när man sen tittar i det finstilta så tillkommer envägshya, och en daglig avgift som tillsammans gör hyran dyrare än både Hertz och Avis som dessutom ger bättre villkor med t.ex. betalning på plats. Rentalcars liksom många andra har dessutom riktigt otydliga villkor där det inte klart kan utläsas vad slutpriset blir om det ingår fria mil o.s.v..

Min erfarenhet (gällande Florida iallafall som är där jag försöker hålla lite koll) är att priserna inte ändras mycket över tid förutom vid speciella kampanjer, vissa uthyrare kan dock dumpa priserna rejält nära inpå om de har många outhyrda bilar, då är det bra att ha en bokning som man kan avboka ända fram tills hyresperioden börjar.
7 nov. 2014 09:51
Citerat från Bergling:
Bara en nyfiken fråga (till kanske främst Floridasidan): Vilken biltyp, hur lång hyrestid och i vilken delstat pratar vi här?

För vår bilhyra i New York, 18 dagar, stor SUV nästa sommar, så ligger samtliga "rena" hyrföretag jag kollat med (4-5 stycken) betydligt högre än vad jag hittat hos de billigaste agenterna. Vi snackar alltså minst 2-3000 kr upp till närmare 10 000 kr dyrare.

Jag skulle gissa att konkurrensen i Florida och exempelvis Kalifornien är mycket större än i New york, men blir ändå förvånad när det skiljer så mycket. Nu är det förvisso ett tag kvar, men jag tror väl inte att priserna kommer att sjunka sådär hysteriskt mycket innan dess.
Vad kostar bilen totalt då och vilka datum?
7 nov. 2014 09:56
Vi hyr alltid av holiday autos och har aldrig haft strul och min uppfattning är att även i Florida skiljer det tusenlappar mor att hyra direkt, speciellt då extra förare och försäkringar ingår.

Vi har smällt en bakruta, touchat både här och där och aldrig haft problem även om bilen då är uthyrd via agent.
7 nov. 2014 10:15
Citerat från Marcus_p:
Vi hyr alltid av holiday autos och har aldrig haft strul och min uppfattning är att även i Florida skiljer det tusenlappar mor att hyra direkt, speciellt då extra förare och försäkringar ingår.

Vi har smällt en bakruta, touchat både här och där och aldrig haft problem även om bilen då är uthyrd via agent.
Olika erfarenheter och det bekräftar bara det jag alltid sagt, att ingen alltid är bäst och billigast (då hade det nog bara funnits en aktör kvar), man måste jämföra varje gång. Vi har som sagt de senaste åren hittat billigast eller lika billigt hos Avis och Sixt inkl. allt och då med mycket bättre service vilket också är värt en del för oss. Gällande skador på bilen så beror det på vilka försäkringar man har, ganska skönt med 0 självrisk.
Holiday Autos är ju lite speciella då de blivit ett helt annat företag än förr, de blev uppköpta av CarTrawler som lade ner verksamheten och lade beslag på varumärket, vilket gör att jag inte väljer dem längre även om de kanske fortfarande funkar (det är för övrigt samma bolag som man hyr igenom på många andra sidor som t.ex. Norwegian eller för den delen direkt på cartrawler, priserna och utbudet skiljer dock trots att det är samma företag så t.o.m. om man ska hyra av dem bör man jämföra ;-)
Av Anna_ek
7 nov. 2014 10:32
Hej!

Tack alla för att ni är så engagerade och delar med er av era erfarenheter.

Vi har fortfarande inte bokat någon hyrbil och känner oss väldigt förvirrade.

Vi ringde till rentalcars.com för att fråga om olika hyrbilar men fick väldigt dålig service och knapphändig info. Försäljaren verkade bara vilja bli av med oss, skickade sedan ett förslag på mail som inte alls inkluderade det totala priset. Därför var det svårt för oss att bedöma vad priset skulle landa på i slutändan.

Vi har tänkt kontakta Hertz och Avis och se vad de har för förslag. Jag önskar bara att firmorna kunde ge mig ett totalpris med ALLT inkluderat (extra mil, engångshyra, extra förare) så att man på riktigt kunde jämföra olika priser.

Dessutom försöker vi hitta en firma som går med på att vi betalar senare. Vi vill gärna boka något snart för att ha ett hum om vad hyrbilen kommer kosta, men som ni nämnde i tråden så vill vi gärna hålla ögonen öppna för bättre priser...

Ni som har hyrt bil i USA, vill ni dela med er vad det kostade att hyra och vad som ingick i priset? Extra förare, engångshyra, hur många veckor?

Någon som kan uppskatta vad vi borde landa på för 6 veckor i USA? (Tre personer, envägshyra, tre förare 25 +)
7 nov. 2014 13:17
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Bergling:
Bara en nyfiken fråga (till kanske främst Floridasidan): Vilken biltyp, hur lång hyrestid och i vilken delstat pratar vi här?

För vår bilhyra i New York, 18 dagar, stor SUV nästa sommar, så ligger samtliga "rena" hyrföretag jag kollat med (4-5 stycken) betydligt högre än vad jag hittat hos de billigaste agenterna. Vi snackar alltså minst 2-3000 kr upp till närmare 10 000 kr dyrare.

Jag skulle gissa att konkurrensen i Florida och exempelvis Kalifornien är mycket större än i New york, men blir ändå förvånad när det skiljer så mycket. Nu är det förvisso ett tag kvar, men jag tror väl inte att priserna kommer att sjunka sådär hysteriskt mycket innan dess.
Vad kostar bilen totalt då och vilka datum?
Datumen är 22:e juni till 10:e juli, upphämtning/lämning Newark eller JFK flygplats. Priset hos tripwheels och uscarhire (via Alamo) hamnar på ca 9000 (skiljer ett par hundralappar), medan jag inte har hittat billigare pris än runt 12300-13000 uppåt 16000 hos "riktiga" uthyrare, och för all del även hos andra agenter.

Jag skall erkänna att jag inte läst igenom exakt hela de fullständiga villkoren överallt, men tror mig ändå ha en bild av att samma/likvärdiga försäkringar ingår på alla ställen jag kollat. Så minst 2000 kronors skillnad.

Sedan skall vi förvisso lägga till en extra förare, och eventuellt ha en envägshyra, och då finns det ju olika paket där vissa delar ingår, men dessa priser är grundpriser.
7 nov. 2014 14:06
Citerat från Bergling:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Bergling:
Bara en nyfiken fråga (till kanske främst Floridasidan): Vilken biltyp, hur lång hyrestid och i vilken delstat pratar vi här?

För vår bilhyra i New York, 18 dagar, stor SUV nästa sommar, så ligger samtliga "rena" hyrföretag jag kollat med (4-5 stycken) betydligt högre än vad jag hittat hos de billigaste agenterna. Vi snackar alltså minst 2-3000 kr upp till närmare 10 000 kr dyrare.

Jag skulle gissa att konkurrensen i Florida och exempelvis Kalifornien är mycket större än i New york, men blir ändå förvånad när det skiljer så mycket. Nu är det förvisso ett tag kvar, men jag tror väl inte att priserna kommer att sjunka sådär hysteriskt mycket innan dess.
Vad kostar bilen totalt då och vilka datum?
Datumen är 22:e juni till 10:e juli, upphämtning/lämning Newark eller JFK flygplats. Priset hos tripwheels och uscarhire (via Alamo) hamnar på ca 9000 (skiljer ett par hundralappar), medan jag inte har hittat billigare pris än runt 12300-13000 uppåt 16000 hos "riktiga" uthyrare, och för all del även hos andra agenter.

Jag skall erkänna att jag inte läst igenom exakt hela de fullständiga villkoren överallt, men tror mig ändå ha en bild av att samma/likvärdiga försäkringar ingår på alla ställen jag kollat. Så minst 2000 kronors skillnad.

Sedan skall vi förvisso lägga till en extra förare, och eventuellt ha en envägshyra, och då finns det ju olika paket där vissa delar ingår, men dessa priser är grundpriser.
Ser ut att stämma, har inte läst allt det finstilta men....
En snabbsökning på AlamoUK gav ca: £999 (11748:-), AlamoUS $1679 (12477:-), USCarhire £786 (9243:-) & Tripwheels £766 (9008:-).

Det är inga agenter jag brukar ha med när jag jämför men jag ska definitivt hålla ögonen på dem framöver :-) Är det sådan prisskillnad på en hyra så överväger man ju klart det alternativet!

Tyvärr hyr de inte ut från Adelaide men kollade Tripwheels på Sydney och där låg de, utan avgiften för envägshyran, på samma pris som Hertz med envägshyran från ADL till SYD som som kostar ca AUD300.
Vår första tur till Australien, kanske ett "svårt" land att hyra i, försäkringar mm. är iallafall dyrt där och det går inte ens att försäkra till 0 självrisk.

Anna_ek. Tripwhells kanske kan vara något för er med. Diamantpaket ger 3 extra förare och priserna verkar extremt låga jämfört med vad jag sett innan, ca. 35.000 hos andra agenter och uthyrare, här 20-25.000:- beroende på bil.

http://www.tripwheels.com/booking/searchresults?pickup_id=1615&dropoff_id=2363&fromsearchform=1&age=25&pickup=New+York+John+F.+Kennedy+Airport%2C+NY+%5BJFK%5D&pickup_date=2015-06-10&pickup_time=12%3A00&dropoff=San+Francisco+Intl.+Airport+CA+United+States+%5BSFO%5D&dropoff_date=2015-07-27&dropoff_time=12%3A00&homesearch=

De inkluderar tydligen inte envägshyra i priserna de offererar, http://www.tripwheels.com/guides/one-way-fees
Av Birgere
7 nov. 2014 19:02
Jag kommer hyra bil i sommar och har följt hyrespriserna ett tag nu.
Prisnivåerna både direkt och via agenter är fortfarande mycket högre än jag brukar betala....avvaktar men Tripwheels skall undersökas redan nu.
Av Anna_ek
29 nov. 2014 11:05
Hej alla!

Vi har kollat runt och hittat en bil med Hertz som vi funderar på att införskaffa. Nedan är all information om bilen:

Full Size 4 Dr., FCAR
(F) Chevrolet Malibu eller motsvarande
5 Passengers
2 Stora resväskor, 2 Små Resväskor
Automatisk växellåda
Dubbla krockkuddar
Låsningsfria bromsar

Betalningsmetod Betala Nu
Prisinformation
6 veckor
6 extradagar

Inkluderat
Platsavgift
Självriskeliminering
Skatt
LIS
Väg och trafikavgift
STATE RENTAL SURCHARGE
Bränsletillägg
Återlämningsavgift
Unlimited fria mil inkluderat
Subtotalt 17934.89 SEK

Jag mailade med Hertz och frågade om totalsumma. Tydligen så ska allt ingå, vi kan teckna några extra försäkringar om vi önskar.

Ni som är vana att hyra bil i USA, vad tycker ni om priset och vad som ingår för 7 veckor?

Tack! Anna
Av Birgere
29 nov. 2014 11:37
I det skriftliga saknar jag tydlig info vilka försäkringar som ingår, ingen info om extraförare och inget om envägshyra. Ett mail som säger att "allt ingår" duger inte.
I övrigt så känns bagageutrymmet för litet för 3 vuxna på långresa.
30 nov. 2014 21:41
Ja ingår självriskeliminering och SI så ingår rimligtvis CDW men som Birgere skriver ska det ju framgå av kontrektet. Envägshyra är det Hertz kallar återlämningsavgift, iallafall på den hyra vi gjorde senast hos Hertz, det står väl också i informationen.....

Håller med Birgere att bilen kan bli väl liten för tre vuxna på en sådan roadtrip.

Priset är svårt att säga något om, dyrare än vi betalat men vi har ju inte hyrt mellan just dessa orter, mellan 5 & nästan 8 tusen har vi gett för Fullsize eller mellan-SUV halva tiden av er (ca 3 1/2 veckor). Då har vi hyrt av t.ex. Avis, Sixt och Easycar. Det är dock omöjligt att jämföra samma hyra om det inte är samtidigt och samma orter då priserna varierar väldigt mycket.
7 dec. 2014 13:11
Hej! Just hemkommen från USA och en månads bilande. (Häftigt!) Hyrde av rentalcars.com och betalade
6 472 kr för 27 dagar, Fullsize (Chevrolet Impala) återlämnad samma plats. Då ingick CDW alltså ingen självrisk - vissa uthyrare erbjuder detta mot tillägg - så kolla exakt vad som ingår. När det gäller GPS tar de flesta uthyrare ca $10/dag så vi köpte en i stället! Undvik också att använda deras dosa för tollroads. Då tar de ut ca $10 per dag för HELA perioden. Så betala isf Toll kontant. Vår uthyrare var Budget som numera ägs av Avis och hade samma transfer, kontor och bilar. Fungerade hur smidigt som helst. Trevlig resa! Bosse
Av Birgere
7 dec. 2014 14:50
Citerat från Ellington:
Hej! Just hemkommen från USA och en månads bilande. (Häftigt!) Hyrde av rentalcars.com och betalade
6 472 kr för 27 dagar, Fullsize (Chevrolet Impala) återlämnad samma plats. Då ingick CDW alltså ingen självrisk - vissa uthyrare erbjuder detta mot tillägg - så kolla exakt vad som ingår. När det gäller GPS tar de flesta uthyrare ca $10/dag så vi köpte en i stället! Undvik också att använda deras dosa för tollroads. Då tar de ut ca $10 per dag för HELA perioden. Så betala isf Toll kontant. Vår uthyrare var Budget som numera ägs av Avis och hade samma transfer, kontor och bilar. Fungerade hur smidigt som helst. Trevlig resa! Bosse
Nu vet jag inte riktigt vad du fått dina $10/dag i avgift för hela hyresperioden ifrån. Det kanske gäller andra hyrbilsfirmor än Budget. Budget tar $3,95/dag alternativt max $16,75/månad plus skatt. Långt ifrån dina $300/månad :)
http://www.budget.com/budgetWeb/html/en/smartservices/etollfaq.html
klart prisvärt o inget man ska dumsnåla bort.

När det kommer till GPS så ska man undvika att hyra den, helt rätt.
Bäst o billigast är däremot att använda sig ev en GPS App med förinstallerade kartor i telefonen.
7 dec. 2014 14:57
Citerat från Ellington:
Hej! Just hemkommen från USA och en månads bilande. (Häftigt!) Hyrde av rentalcars.com och betalade
6 472 kr för 27 dagar, Fullsize (Chevrolet Impala) återlämnad samma plats. Då ingick CDW alltså ingen självrisk - vissa uthyrare erbjuder detta mot tillägg - så kolla exakt vad som ingår. När det gäller GPS tar de flesta uthyrare ca $10/dag så vi köpte en i stället! Undvik också att använda deras dosa för tollroads. Då tar de ut ca $10 per dag för HELA perioden. Så betala isf Toll kontant. Vår uthyrare var Budget som numera ägs av Avis och hade samma transfer, kontor och bilar. Fungerade hur smidigt som helst. Trevlig resa! Bosse
Detta stämmer helt enkelt inte, CDW innebär inte att det inte är någon självrisk. Avgifter för GPS varierar men håller med om att det ofta blir för dyrt. Avgift för Toll varierar också och se flesta uthyrare tar en dygnsavgift men har också en begränsning av maxavgiften om man behöver en sådan lösning är individuellt och beror mycket på var i USA man kör. På många håll går det inte ens att betala vägtullar kontant.
Av Lazybow
7 dec. 2014 16:09
Om ni hyr bil New York så ska ni även ha extra koll på vilket kontor ni hyr bilen. Vid min senaste resa till NY så låg kontoren på Manhattan betydligt mycket högre i pris (samma firma, tid och biltyp) än exempelvis kontor i New Jersey.
9 dec. 2014 17:40
Hej!
Vad förvånad jag blir över det självgoda tonläget från besserwissrarna som kapat detta forum!! Kommer givetvis inte göra fler inlägg, men vill korrigera besserwissrarna grundat på min färska erfarenhet från verkligheten.
1. Hade via rentalcars.com CDW med "excess zero" i det angivna priset. Alltså självrisk 0.
2. Budget har i sitt standardkontrakt avgift $9,95+tax per dygn för Tollroad responder. Lustigt nog vaar det Budgets personal, vid O'Hare Chicago, som påpekade den höga kostnaden vid längre period, men Birgere får väl utbilda dem!
3. Om man väljer mobil framför GPS bör man ha ett billigt mobilabonnemang annars lär det bli dyrt. GPS kan köpas för $99 och uppåt på närmsta WalMart..
Ha det bra alla USA-vänner!
Bosse
Av Birgere
9 dec. 2014 19:12
Citerat från Ellington:
Hej!
Vad förvånad jag blir över det självgoda tonläget från besserwissrarna som kapat detta forum!! Kommer givetvis inte göra fler inlägg, men vill korrigera besserwissrarna grundat på min färska erfarenhet från verkligheten.
1. Hade via rentalcars.com CDW med "excess zero" i det angivna priset. Alltså självrisk 0.
2. Budget har i sitt standardkontrakt avgift $9,95+tax per dygn för Tollroad responder. Lustigt nog vaar det Budgets personal, vid O'Hare Chicago, som påpekade den höga kostnaden vid längre period, men Birgere får väl utbilda dem!
3. Om man väljer mobil framför GPS bör man ha ett billigt mobilabonnemang annars lär det bli dyrt. GPS kan köpas för $99 och uppåt på närmsta WalMart..
Ha det bra alla USA-vänner!
Bosse
Tråkigt att du inte vill göra fler inlägg, du har säkert jättemycket att bidra med.
MEN
att folk reagerade på ditt inlägg beror ju på att det innehöll en del konstigheter och det är väl OK att detta korrigeras så att andra läsare får korrekt information.

1. Det är ordet "zero excess" som är själva självriskelimineringen och inte CDW, Zero excess är den bättre varianten som betyder att du inte behöver ligga ute med en ev självrisk (excess refund) och sedan claima tillbaka den utan detta sköts av hyrbilsfirman. Men kontentan är att man ska se till att ha Zero Excess om man vill undvika självrisk. Har man bara CDW så riskerar man att åka på självrisk.

2. Jag vet inte vilket standardkontrakt du refererar till, jag hänvisade bara till min egna erfarenheter och vad Budget själva skriver på sin hemsida som jag länkade till i mitt inlägg:
"How much does e-Toll cost?
When Budget e-Toll is accessed even once per rental period, you will be charged the posted cash toll rate, plus a convenience fee of $3.95 US per rental day for the entire length of your rental ($16.75 maximum per month)."

Men om du menar att jag och Budget båda har fel så får jag be om ursäkt. Men skulle jag råka ut för samma fiffel skulle jag naturligtvis hänvisa till hemsidan och på så sätt utbilda dem.

3. Om du läst mitt inlägg så skrev jag GPS app med nedladdningsbara kartor. Detta betyder att du innan du reser eller när du har tillgång till WiFi laddar ner alla kartor på mobilen, därmed behöver man ingen roaming för kartor och slipper slänga bort $99 på elektronikskrot och släpa på en extra pryl. (Nokia's windows telefoner har visst redan detta)

Men som sagt, dela gärna med dig av dina övriga erfarenheter från din resa. Vi är alla nyfikna och vill lära oss något.
13 dec. 2014 09:58
Hej!

Låter som en riktigt kul resa, vi gjorde samma resa fast andra vägen i somras. Fantastiskt kul och trevligt. Vet inte hur mycket ni budgeterat för boende, mat o.s.v., men lägg gärna på en 15-20% på er totalbudget för allt, det rullar lätt iväg. Tänk också på att skatt och dricks ofta inte är inkluderat på menyerna o.s.v., vilket är en merkostnad på 15% eller så... Men på tal om bil.

Vi använde oss av en svensk prisjämförelsesajt, http://www.hyrbilguiden.se, och bokade genom dem. Vi hyrde en Cadillac faktiskt, då prisskillnaden mellan en mindre bil och en stor Cadillac till slut hamnade på 1200 kronor eller så (för 20 dagar). Firman som hade detta erbjudande hette Alamo (går säkert att boka direkt också) och allt funkade sjukt smidigt, både med hämtning och lämning, och bilen var bra - mycket stor och komfortabel.

Tänk också på att bränsleekonomi inte är sådär jätteviktigt som i Europa - bensinen är billig i USA. Så ta hellre en större och bekvämare bil än en mindre, när man ska spendera många dagar i rad på resande fot är komforten sjukt viktig.

Och ha en riktgit trevlig resa!!!
13 dec. 2014 10:34
Citerat från Andreasar:
Hej!

Låter som en riktigt kul resa, vi gjorde samma resa fast andra vägen i somras. Fantastiskt kul och trevligt. Vet inte hur mycket ni budgeterat för boende, mat o.s.v., men lägg gärna på en 15-20% på er totalbudget för allt, det rullar lätt iväg. Tänk också på att skatt och dricks ofta inte är inkluderat på menyerna o.s.v., vilket är en merkostnad på 15% eller så... Men på tal om bil.

Vi använde oss av en svensk prisjämförelsesajt, http://www.hyrbilguiden.se, och bokade genom dem. Vi hyrde en Cadillac faktiskt, då prisskillnaden mellan en mindre bil och en stor Cadillac till slut hamnade på 1200 kronor eller så (för 20 dagar). Firman som hade detta erbjudande hette Alamo (går säkert att boka direkt också) och allt funkade sjukt smidigt, både med hämtning och lämning, och bilen var bra - mycket stor och komfortabel.

Tänk också på att bränsleekonomi inte är sådär jätteviktigt som i Europa - bensinen är billig i USA. Så ta hellre en större och bekvämare bil än en mindre, när man ska spendera många dagar i rad på resande fot är komforten sjukt viktig.

Och ha en riktgit trevlig resa!!!
Men det där är väl ingen "prisjämförelsesajt"? Är det ens ett företag, tror inte det.

Om inte jag missbedömer helt så är det bara en sida i mängden (t.ex. Norwegian, jämför och se http://www.norwegian.com/se/hyrbil/) som tillhandahåller Cartrawlers (som inte är svenskt alls, går man t.ex. till supportformulär så ser man att länkarna går till just Cartrawler) bokningar och får provision på det? De jämför inte olika sidor och ger inte lägsta pris, att de inte heller anger hur de jobbar och vad de är ser jag som totalt oseriöst. Sådana här sidor bör man verkligen se upp med!
13 dec. 2014 10:55
Om inte jag missbedömer helt så är det bara en sida i mängden (t.ex. Norwegian, jämför och se >http://www.norwegian.com/se/hyrbil/) som tillhandahåller Cartrawlers (som inte är svenskt alls, går man t.ex. >till supportformulär så ser man att länkarna går till just Cartrawler) bokningar och får provision på det? De >jämför inte olika sidor och ger inte lägsta pris, att de inte heller anger hur de jobbar och vad de är ser jag >som totalt oseriöst. Sådana här sidor bör man verkligen se upp med!
Jag har inte gått in på djupet på det här, har egentligen ingen aning hur det funkar, men när jag bokade så fick jag bättre pris där än direkt via till exempel Hertz som jag kollade upp. Och allting funkade riktigt smidigt, jag var alltså nöjd med själva tjänsten - därför jag tipsade om den.

Om de får provision eller inte, hur sidan fungerar etc., det kollade jag aldirg upp utan jag såg att jag fick ett bra pris och en skön bil :)
13 dec. 2014 15:47
Citerat från Andreasar:
Om inte jag missbedömer helt så är det bara en sida i mängden (t.ex. Norwegian, jämför och se >http://www.norwegian.com/se/hyrbil/) som tillhandahåller Cartrawlers (som inte är svenskt alls, går man t.ex. >till supportformulär så ser man att länkarna går till just Cartrawler) bokningar och får provision på det? De >jämför inte olika sidor och ger inte lägsta pris, att de inte heller anger hur de jobbar och vad de är ser jag >som totalt oseriöst. Sådana här sidor bör man verkligen se upp med!
Jag har inte gått in på djupet på det här, har egentligen ingen aning hur det funkar, men när jag bokade så fick jag bättre pris där än direkt via till exempel Hertz som jag kollade upp. Och allting funkade riktigt smidigt, jag var alltså nöjd med själva tjänsten - därför jag tipsade om den.

Om de får provision eller inte, hur sidan fungerar etc., det kollade jag aldirg upp utan jag såg att jag fick ett bra pris och en skön bil :)
Du hyr ju inte av den svenska sidan Du länkade till, du hyr genom Cartrawler som levererar en bokningsmotor till många olika "kunder", de Fungerar ungefär som Rentalcars (Trawel Jigsaw), Holiday Autos är ett varumärke som köpts av Cartrawler och ska man boka direkt av CT så är det kanske den vägen som är den bärmsta.... o.s.v. Vissa har egna bokningsmotorer andra köper tjänsten. Just Cartravler kan man integrera på en hemsida (och om man vill låtsas som det är ens egna sida folk bokar genom). Som sagt gör t.ex. Norwegian (de är dock äppna med att man inte bokar hos dem) och massor av andra så. Det som är oärligt är om man försöker ge sken av att man levererar något annat än man i själva verket gör. Att boka genom Cartrawler i sig behöver inte vara sämre än något annat även om jag personligen hellre bokar direkt av företag som Avis, Sixt, Hertz o.s.v. Vilket som blir billigast varierar.

Cartrawler gillar jag inte själv och undviker just p.g.a. hur man skötte övertagandet av Holiday Autos.
Av Anna_ek
13 jan. 2015 12:31
Hej alla!

Nu börjar det närma sig att vi bokar en bil (efter många om och men).

Vi har tagit alla era åsikter i beaktning.

Jag ska nu ringa till Hertz och fråga om bilen vi kikat på, så att vi får med ALLT i priset och inte behöver lägga till något senare.

Nu undrar jag, vilka saker är det SOM BÖR INGÅ i priset? Vad ska jag fråga efter?
Givetvis:
Fria mil
Envägsavgift
Hämtning- och lämningsavgift
Men vilka försäkringar och övriga grejer BÖR jag få med i priset? (då menar jag ALLA grejer som vi behöver, som är ett absolut måste)

Tusen tack!
Hälsningar Anna
13 jan. 2015 13:09
Citerat från Anna_ek:
Hej alla!

Nu börjar det närma sig att vi bokar en bil (efter många om och men).

Vi har tagit alla era åsikter i beaktning.

Jag ska nu ringa till Hertz och fråga om bilen vi kikat på, så att vi får med ALLT i priset och inte behöver lägga till något senare.

Nu undrar jag, vilka saker är det SOM BÖR INGÅ i priset? Vad ska jag fråga efter?
Givetvis:
Fria mil
Envägsavgift
Hämtning- och lämningsavgift
Men vilka försäkringar och övriga grejer BÖR jag få med i priset? (då menar jag ALLA grejer som vi behöver, som är ett absolut måste)

Tusen tack!
Hälsningar Anna
Vad de säger på telefon betyder ingenting, hade t.ex nyss kontakt med en som fått besked av Avis (Sverige) att "allt ingår", det gjorde det så klart inte.

Det är enbart det skriftliga som betyder något och det ska du se på hemsidan när(innan) du bokar.

Det du måste ha av försäkring är CDW, SLI/LIS (dessa är jag 99,9% säker på ingår om du hyr av Hertz som svensk) ska man också ha, resten kan du själv avgöra ;-)
Lite att läsa http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/hyrbil-34935 http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Försäkringar: https://www.motormannen.se/resan/hyra-bil-utomlands/

Mycket annat kan vara bra att ha men de saker du vill ha behöver inte alltid ingå, det är totalpriset i slutändan som spelar någon roll. Självriskselliminering kan vara bra men om det inte ingår kan man skaffa det på annat sätt, bäst är klart om det ingår i priset.
Av Anna_ek
13 jan. 2015 13:32
Tack för snabbt svar!

Min lista på vad som bör ingå ser nu ut som följande:

- Envägshyra
- Extraförare: TOTALKOSTNAD?
- Avlämnings- och upphämtningsavgift
- Fria mil
- CDW
- LDW
- SLI/LIS
- Självriskeliminering
- PEP och PAI?

Något annat som behövs läggas till?

Och vad tusan innebär egentligen CDW, LDW, SLI/LIS, PEP och PAI?
13 jan. 2015 14:18
Citerat från Anna_ek:
Tack för snabbt svar!

Min lista på vad som bör ingå ser nu ut som följande:

- Envägshyra
- Extraförare: TOTALKOSTNAD?
- Avlämnings- och upphämtningsavgift
- Fria mil
- CDW
- LDW
- SLI/LIS
- Självriskeliminering
- PEP och PAI?

Något annat som behövs läggas till?

Och vad tusan innebär egentligen CDW, LDW, SLI/LIS, PEP och PAI?
Din önskelista ser väl bra ut :-)

Tror att envägsavgift ligger i det Hertz kallar Avlämningsavgift men det ser du ju på deras hemsida.

CDW är helförsäkring, LDW är samma sak fast med ytterligare något skydd, man har alltså inte båda vissa bolag har CDW andra LDW.

SLI/LIS (kallas olika) är skydd mot skadeståndskrav i regel upp till en miljon dollar, det ingår i regel alltid när man hyr som svensk.

PEP, PAI behöver du normalt sett inte, se tidigare diskussioner/länkar. PEP (lösöre men inte värdesaker) om ni ska ha saker liggande i bilen, men kolla vad du redan har genom hemförsäkring/reseförsäkringar, PAI (personförsäkring, (olycksfall)) behövs eventuellt om det finns passagerare som inte är försäkrade , kolla vid osäkerhet med ert/era försäkringsbolag så alla som ska åka är försäkrade.

Har du inte gjort det redan så börja här https://www.hertz.com/rentacar/member/enrollment
Av Anna_ek
13 jan. 2015 21:12
Floridasidan - STORT TACK! :)
13 jan. 2015 22:03
Citerat från Anna_ek:
Floridasidan - STORT TACK! :)
You´re most welcome!

Trevlig resa om vi inte hörs igen!
Av Stunes
27 jan. 2015 11:46
Citerat från Anna_ek:
Hej!

Jag och två kompisar ska bila i USA nästa sommar mellan New York och San Fransisco.

Vi ska ha hyrbilen från 10 juni - 27 juli. (48 dagar)
Vi är alla över 25 år och har tänkt köra.

Vi har läst på lite i olika form och kollat runt på olika hyrbilsfirmor. Något vi upptäckt är att firmorna ofta tar en avgift för extra förare, per dag. Vissa firmor som Avis och Hertz verkar ha ett "maxtak" för vad denna summa kan komma upp i, exempelvis så hade Avis max 65 dollar per person.

Vi hade en tanke om att vi kanske kunde komma undan med ca 20 000 totalt för oss tre och hela resan, men börjar nu tro att vi underskattat kostnaden. På Hertz och Avis hittar vi de billigaste bilarna runt 24 000 kr.

Alla tips mottages!
Vilka bilfirmor har ni rest med, var ni nöjda? Hur mycket betalade ni? Fanns det dolda kostnader? Hur bokade ni?
Vilken summa är rimlig att tänka för oss tre och den tiden vi ska resa?

Tack på förhand!
Anna
AutoEurope.se
28 jan. 2015 15:40
Citerat från Stunes:

AutoEurope.se
En uthyrare eller agent är inte alltid billigast, man måste kolla runt för att hitta bästa priset. Förstår inte varför denna länk måste upprepas tre gånger i tråden utan någon som helst motivering !?
2 feb. 2015 17:10
Jag lånar den här tråden lite. Här fanns mycket info som var aktuell för mig.

Jag och en vän planerar att hyra bil i en månad i Kalifornien för att resa runt på USA östkust i juni. Skillnaden för oss mot det som diskuterats tidigare i tråden är att vi båda är under 25, (23 och 24).

Jag har kikat runt en hel del nu och det verkar som att Hertz är en seriös firma som dessutom ger möjligheten att hyra som två underage förare. Det verkar också som att staten Kalifornien förbjuder hyrbilsfirmorna att ta ut extra kostnader för extra förare, vilket kom som en positiv överaskning.

Jag har också upptäckt möjligheten att gå med i något som heter USAA och därigenom kunna undgå kostnaden för att hyra från Hertz som minderårig. Någon som har någon erfarenhet av detta? Fungerar det även om man är mer än en under 25?

Jag undrar också vad det kan finnas för för eller nackdelar med att hyra genom Hertz Sverige eller Hertz USA. Kan det tillkomma eller försvinna avgifter eller försäkringar? Kan rabattkoder fungera om man hyr från det ena men inte från det andra?

All hjälp uppskattas!
Erik
2 feb. 2015 21:40
Citerat från Eiwallin:
Jag lånar den här tråden lite. Här fanns mycket info som var aktuell för mig.

Jag och en vän planerar att hyra bil i en månad i Kalifornien för att resa runt på USAs östkust i juni. Skillnaden för oss mot det som diskuterats tidigare i tråden är att vi båda är under 25, (23 och 24).

Jag har kikat runt en hel del nu och det verkar som att Hertz är en seriös firma som dessutom ger möjligheten att hyra som två underage förare. Det verkar också som att staten Kalifornien förbjuder hyrbilsfirmorna att ta ut extra kostnader för extra förare, vilket kom som en positiv överaskning.

Jag har också upptäckt möjligheten att gå med i något som heter USAA och därigenom kunna undgå kostnaden för att hyra från Hertz som minderårig. Någon som har någon erfarenhet av detta? Fungerar det även om man är mer än en under 25?

Jag undrar också vad det kan finnas för för eller nackdelar med att hyra genom Hertz Sverige eller Hertz USA. Kan det tillkomma eller försvinna avgifter eller försäkringar? Kan rabattkoder fungera om man hyr från det ena men inte från det andra?

All hjälp uppskattas!
Erik
Är inte USAA för militärer?

Har du läst http://www.flyertalk.com/forum/hertz-gold-plus-rewards-423/ finns en del diskuterat om sådant där.
Tänk på att om man använder någon rabattkod (t.ex. för att slippa avgift för ung förare) så kan de eventuellt kräva att man kan visa att man har rätt till denna vid hämtning av bilen.

Min erfarenhet är att man får samma priser och rabatter hos Hertz oavsett sida, man skickas dessutom till den svenska sidan om man är i Sverige, det kan man antagligen kringgå genom att raddera cookies och använda en proxyserver/VPN.
Villkoren får man jämföra varje gång, de kan antagligen variera.
2 feb. 2015 22:01
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Eiwallin:
Jag lånar den här tråden lite. Här fanns mycket info som var aktuell för mig.

Jag och en vän planerar att hyra bil i en månad i Kalifornien för att resa runt på USAs östkust i juni. Skillnaden för oss mot det som diskuterats tidigare i tråden är att vi båda är under 25, (23 och 24).

Jag har kikat runt en hel del nu och det verkar som att Hertz är en seriös firma som dessutom ger möjligheten att hyra som två underage förare. Det verkar också som att staten Kalifornien förbjuder hyrbilsfirmorna att ta ut extra kostnader för extra förare, vilket kom som en positiv överaskning.

Jag har också upptäckt möjligheten att gå med i något som heter USAA och därigenom kunna undgå kostnaden för att hyra från Hertz som minderårig. Någon som har någon erfarenhet av detta? Fungerar det även om man är mer än en under 25?

Jag undrar också vad det kan finnas för för eller nackdelar med att hyra genom Hertz Sverige eller Hertz USA. Kan det tillkomma eller försvinna avgifter eller försäkringar? Kan rabattkoder fungera om man hyr från det ena men inte från det andra?

All hjälp uppskattas!
Erik
Är inte USAA för militärer?

Har du läst http://www.flyertalk.com/forum/hertz-gold-plus-rewards-423/ finns en del diskuterat om sådant där.
Tänk på att om man använder någon rabattkod (t.ex. för att slippa avgift för ung förare) så kan de eventuellt kräva att man kan visa att man har rätt till denna vid hämtning av bilen.

Min erfarenhet är att man får samma priser och rabatter hos Hertz oavsett sida, man skickas dessutom till den svenska sidan om man är i Sverige, det kan man antagligen kringgå genom att raddera cookies och använda en proxyserver/VPN.
Villkoren får man jämföra varje gång, de kan antagligen variera.
Tack för svar!

USAA är för militärer eller familjemedlemmar till militärer. Jag är varken eller, men det är fritt fram för vem som helst att gå med som limited member, och det verkar vara tillräckligt för att få ta del av deras rabatter och "fee waivers". Jag har både läst och skrivit på flyertalks och jag har fortfarande inte hittat något som talar för motsatsen. Det verkar som att man ändå inte betalar minderårigsavgiften förrän man plockar upp bilen på plats, så jag tänker att man kan hoppas på det bästa men ändå vara beredd på att betala om det inte skulle funka.

En annan oklarhet jag fortfarande har angående detta är om man skulle behöva betala två "underage fees" om båda förarna är under 25, eller om det räcker med en för alla förare. Någon som har koll på detta?