Hyra bil med Avis, från vilken sida ska jag boka?

Av Barizta
25 jan. 2015 16:33
Visningar: 878
Jag ska resa till kalifornien i sommar (aug) och tittar nu på hyrbil, jag är sen tidigare kund hos Avis och dom är också billigast på de datum jag avser att resa när jag jämfört med några andra uthyrare så jag kommer att använda dom.

Total hyrtid är 15 dagar och för skoj skull så kollade jag hur det skiljer sig om man söker på både Avis.se och Avis.com, .se är väl en typ av agent som jag förstår det och jobbar inte direkt för Avis.

Hur som helt, när jag sökte på .se fick jag ett totalpris på ca $460 (3700kr) och då ingår följande två försäkringar:
1. Självrisk för vagnskadeförsäkring USD 0,00 (ca SEK 0,00).
2. Självrisk för stöldförsäkring USD 0,00 (ca SEK 0,00).
Sen står det direkt under " Tilläggsförsäkring för att ytterligare minska självrisken kan tecknas vid uthyrningskontoret."

Om jag däremot söker på samma datum & biltyp via .com får jag ett totalpris på $597 (5270kr) och då ingår följande försäkringar:
1. LDW
2. ALI
Sen kan man också välja till PAI & PEP mot en daglig avgift innan bokningen görs.

Mina frågor är:

Vilket alternativ är att föredra? .se är ju klart billigare men frågan är varför det skiljer så mycket och om jag istället ryker på dyra försäkringar som äter den vinsten jämfört med .com alternativet?

Jag är med i deras kundklubb (preffered) på .se sidan och funderar på om det är därför priset skiljer så mycket på grund av nån typ av rabatt?

Ni som hyrt från .se sidan tidigare, har ni behövt välja till försäkringar efter att bokningen är gjord? Tänker främst på helförsäkring LDW eller CDW.

Andra tips för att hyra från Avis?

Tacksam för alla svar.
Av Birgere
25 jan. 2015 18:28
om du hyr på AVIS.COM så måste du först fylla i att du bor i Sverige, då ska då automatiskt få samma försäkringsskydd som om du bokar via en europeisk hemsida.
Hyr man av Avis ska man alltid ange sitt Eurobonus Avis-kod eller något annat flygbolagsprogram.

Sedan så skiljer det alltid mellan olika sidor, många kampanjer i US gäller inte som svensk och vice versa.
Av Anjav
25 jan. 2015 21:38
Jag ringde till deras kundtjänst och fick både bättre pris och super bra service, rekommenderas!
Av Barizta
25 jan. 2015 21:42
Citerat från Anjav:
Jag ringde till deras kundtjänst och fick både bättre pris och super bra service, rekommenderas!
Du bokade alltså via svenska Avis om jag förstår dig rätt?

Fick du alla försäkringar som behövs?
Av Anjav
25 jan. 2015 21:50
Precis, jag fick alla försäkringar jag behövde. Ring och hör med dem!
Av Zinkan
7 feb. 2015 18:09
Hej!
Står inför samma sak. Ska boka hyrbil i Florida i juni. Får jag fråga vad du fick betala? Känns ändå inte som att biluthyrningsbranschen hängt med i dollarns flygande framfart... än... :/
Jag är oxå Avis preferred kund...
Av Barizta
7 feb. 2015 18:25
Citerat från Zinkan:
Hej!
Står inför samma sak. Ska boka hyrbil i Florida i juni. Får jag fråga vad du fick betala? Känns ändå inte som att biluthyrningsbranschen hängt med i dollarns flygande framfart... än... :/
Jag är oxå Avis preferred kund...
Slutpriset för mig hamnade på ca 3100kr och detta var över telefon. På hemsidan fick jag något högre pris, ca 3500kr.
Alla viktiga försäkringar ingår med Avis och man kan sen välja till ytterligare på plats om man känner för det. Kundservice nämnde specifikt en försäkring som jag tyvärr inte minns namnet på och just denna försäkring var frivillig och kunde endast tecknas på plats.
Av Zinkan
7 feb. 2015 18:31
Strålande! Tack för infot. Då ska jag ringa dem på måndag och kolla. Vi ska hyra i 18 dagar :)
Enl avis.se ska vi få betala ca 4800:- (en tusenlapp till på .com). Ska öva resten av helgen på min sockersötaste röst ;) :D
Av Birgere
7 feb. 2015 18:59
ska du till Florida är det värt att kolla priserna på tripwheels.com
personlig service och bra priser gör att dom verkar väldigt attraktiva.
Har själv ännu inte testat dom, däremot haft en dialog med ägaren.
Av Totopez
7 feb. 2015 23:29
En del har bra erfarenheter av att boka genom agenter som tripwheels, rentalcars, ebilhyra osv, och andra har sämre. Jag föredrar att alltid boka direkt hos uthyrningsbolaget (liksom flygbolaget och hotellet). Om något strular är det skönt att ha sitt avtal direkt med den man vill hyra av istället för att behövs kontakta en agent som ska lösa något.

Sedan finns det en enorm fördel med att boka direkt. Om man går med i uthyrarens kundklubb (Avis preferred etc) och bokar bilen när man är inloggad så slipper man köa vid disken på flygplatsen utan kan gå direkt till garaget och hämta bilen. Man slipper då både köer och alla försäljningstrick som ska få dig att teckna extra försäkring, tullpass osv. Ibland blir min hyra några hundra dyrare, men det är det värt.
Av Birgere
7 feb. 2015 23:58
Citerat från Totopez:
En del har bra erfarenheter av att boka genom agenter som tripwheels, rentalcars, ebilhyra osv, och andra har sämre. Jag föredrar att alltid boka direkt hos uthyrningsbolaget (liksom flygbolaget och hotellet). Om något strular är det skönt att ha sitt avtal direkt med den man vill hyra av istället för att behövs kontakta en agent som ska lösa något.

Sedan finns det en enorm fördel med att boka direkt. Om man går med i uthyrarens kundklubb (Avis preferred etc) och bokar bilen när man är inloggad så slipper man köa vid disken på flygplatsen utan kan gå direkt till garaget och hämta bilen. Man slipper då både köer och alla försäljningstrick som ska få dig att teckna extra försäkring, tullpass osv. Ibland blir min hyra några hundra dyrare, men det är det värt.
När det gäller hyrbilsföretag är det väl inte så enkelt.
I varje land i princip har hyrbilbolagen separata bolag där avtal kan knytas. Till detta kommer tusentals franchisetagare som hyr ut deras bilar. Enda sammahållande länken kan vara ett call center i Indien...

Många agenter är lika ljusskygga, lite därför jag lyfter fram tripwheels som defakto jobbar med personlig service.
Men det finns ju inget solklart svar på frågan. För egen del brukar det landa på 50-50 över tiden, direkt eller via agent.
Av Lancer
21 mars 2017 10:37
Citerat från Birgere:
om du hyr på AVIS.COM så måste du först fylla i att du bor i Sverige, då ska då automatiskt få samma försäkringsskydd som om du bokar via en europeisk hemsida.
Hyr man av Avis ska man alltid ange sitt Eurobonus Avis-kod eller något annat flygbolagsprogram.

Sedan så skiljer det alltid mellan olika sidor, många kampanjer i US gäller inte som svensk och vice versa.
Är det någon skillnad på att hyra på .com eller .se ? Jag får betydligt bättre pris på .com Men det verkar inte gå att logga in med svenska Preferred ....
Av Birgere
21 mars 2017 10:55
Citerat från Lancer:
Citerat från Birgere:
om du hyr på AVIS.COM så måste du först fylla i att du bor i Sverige, då ska då automatiskt få samma försäkringsskydd som om du bokar via en europeisk hemsida.
Hyr man av Avis ska man alltid ange sitt Eurobonus Avis-kod eller något annat flygbolagsprogram.

Sedan så skiljer det alltid mellan olika sidor, många kampanjer i US gäller inte som svensk och vice versa.
Är det någon skillnad på att hyra på .com eller .se ? Jag får betydligt bättre pris på .com Men det verkar inte gå att logga in med svenska Preferred ....
Om du får så mycket bättre pris...har du angett att du är svensk på .com? Om inte får du priser utan försäkringar vilket är mycket billigare men även olagligt att köra runt med som svensk.
Annars som du redan upptäckt kan man inte direkt koppla sitt Preferred konto men jag skulle tro man kan göra det i efterhand om man ringer Avis, men det kanske du i så fall bör kolla först.
Har du testat avis.ie, ska visst ibland vara riktigt bra.
Av Lancer
21 mars 2017 16:01
Jo då , försäkringarna är med man anger att man är svensk i rullisten.
Ska kolla på avis.ie
Tack för snabba svar :)
23 mars 2017 02:00 (redigerad)
Citerat från Lancer:
Jo då , försäkringarna är med man anger att man är svensk i rullisten.
Ska kolla på avis.ie
Tack för snabba svar :)
Har bokat på både .se & .com, samma villkor. Det som skiljer är utseende på bekräftelsemejl och liknande samt ofta priset. Jag kan logga in på båda med samma uppgifter, även i deras olika appar.
Avis har uppdaterat sina sidor men .ca var den gamla versionen sist jag tittade, den kan vara bättre i vissa avseenden (smaksak).
Se till att använda någon bra rabattkod för bästa pris. Simon mall och Visa koderna brukar ge bra pris.