Hyra bil i USA

9 jan. 2010 22:37
Visningar: 7804
Jag funderar på att göra en roadtrip tillsammans med några vänner på den amerikanska västkusten i sommar. Har ingen rutt klar ännu men jag undrar hur man lättast, billigast och säkrast hyr bil i USA? Är det lättare att göra det innan man åker eller på plats? Hur mycket kan man räkna med att det kostar bil + bensin för 3-4 veckor på ett ungefär?
Tacksam för alla tips och gärna också ruttförslag!

Med vänlig hälsning

Christian
9 jan. 2010 23:02
Hej!
Det låter som om ni har en kul idé och en rolig resa framför er. Jag kan inte säga exakt vad det kommer att kosta er men jag skulle rekommendera att boka här hemifrån innan ni åker. Då får ni bästa pris och ni kan i lugn och ro välja den bil ni önskar och olika tillval. Att hyra på plats kan bli betydligt billigare och ni kan övertygas att ta till olika försäkringar etc.

Du kan ju kolla hyrbilspriser via olika sajter för biluthyrning.

Lycka till!//Ellismellis
Av Hawaii
9 jan. 2010 23:26
Ruttförslag - vad vill ni se och besöka? Storstäder? Natur och nationalparker? Blandning? Kan vara bra att veta för att kunna ge ett förslag.

Bensinen kostar f.n. ung. $3 per U.S. gallon. Alltså ung. $3 (vad nu det blir i kronor i dagens läge) för knappt 4 liter (3.785 liter för att vara exakt). Man kan nog räkna med c:a 25 miles per gallon (25 miles = ung. 4 svenska mil) i snitt för de flesta bilar. Lite mindre för en större bil, lite flera miles för en mindre bil ("compact"). Men innan du vet hur mycket du vill köra kan vara svårt att fundera ut bensin-kostnaden!
Av Hkn
10 jan. 2010 00:56
Hej Christian,

jag har gjort några olika turer på den amerikanska västkusten. Först av allt: Bra att ni har så lång tid på er! Avstånden är rejäla och ni kommer att tillbringa mycket tid i bilen. Av detta skäl kan det vara bra att välja en större bil (du skriver ju 'några vänner' så jag antar att ni är minst fyra vuxna?).

Vill ni hyra här hemifrån så rekommenderar jag Holiday Auto om ni vill ha ett bra pris (nej, jag är inte affiliate till dem). Deras idé är att pressa uthyrarna till låga avtalspriser för att få en attraktiv prislapp. Det betyder, om ni hyr i USA, att det ofta blir Alamo, National eller Thrifty (mer sällan Avis eller Hertz). Valfriheten kan bli lite lidande men å andra sidan är Holiday Auto bra på att berätta vilka självrisker och tillägg ni behöver/inte behöver.

http://www.holidayautos.se/Pages/Summer2008/kalifornien/Default.aspx

Som Hawaii redan konstaterat; innan det är läge att ge några ruttförslag så måste ni nog ge lite mer input. Är ni partydjur? Nationalparks-junkies? Vinsnobbar? Rollercoaster fans? Lyxlirare? En inriktning och det blir betydligt lättare. Att säga 'att vi gillar lite av varje' gör det svårt att vara tydlig när det gäller rutter. Avstånden är dessutom så stora att man inte bara svänger förbi medan man är i krokarna...

My personal opinion: Det behövs en ganska strikt plan att utgå ifrån – den kan i och för sig vara ganska grovt tillyxad – som inbegriper vilka städer ni ska ta och i vilken ordning. Sedan är min erfarenhet att man kan lägga på dagar här och var och köra/göra allt långsammare (att försöka göra en rutt snabbare är knappast att rekommendera).

Beskriv gärna vad ni är för sorts resenärer, så ska jag försöka fylla på med det lilla jag vet om trakten.

Cheers,

:: hakan ::
10 jan. 2010 11:03
Hej! Jag hoppas ni får en trevlig roadtrip,jag har bilat en hel del i California och
det finns mycket att se så missa inte kustvägen och är ni vid San Francisco
så ta en sväng till Napa med vinodlingarna,,Jag har inte hyrt bil utan köpt en
begagnad eller fått låna av bekanta när jag varit över.
Av Kina5
10 jan. 2010 13:22
Hej,

Vi hyrde våra två olika bilar genom E-bilhyra (http://www.ebilhyra.se/) och pratade med Elisabeth, efter att ha kollat runt en del bland hyrbilsföretagen tror jag att detta var bland det billigaste. De anlitar flera av de stora bolagen (Alamo, National). Vi är jättenöjda med dem. Vi fick problem med bromsarna på slutet av vår road trip och efter samtal åkte vi in till närmaste agent och bytte bil utan problem.
Jag håller med tidigare inlägg att det är viktigt och veta vad ni vill se på västkusten. Vi åkte runt 5 v. och startade i Albuquerque (NM) och tog oss därifrån med stopp i Flagstaff (AZ), Las Vegas, norra Grand Canyon, San Diego, LA , San Luis Opispo, Santa Cruz, Yosemite och slutligen San Fransisco. På hemvägen stannade vi även 3 dgr i NY (kan rekommenderas!). Vid kusten i Kaliforninen kan vädret kan vara lite molnigt i juni. Vi upplevde det när vi var i San Diego och det var inte så varmt som jag hade trott.

Vi var 2 vuxna o tre tonårsbarn (14-17) på vår resa och man anpassar ju resan en hel del efter dem. Det som jag gillade bäst var LA, Las Vegas var roligt att se men det räckte med 2-3 nätter. Grand Canyon var riktigt vackert. Lite tråkigt för ungdomarna vid Norra delen - North rim där vi var, så det är nog bättre med södra Grand Canyon det 90-95% av turisterna besöker.
San Diego var också fint, mycket att göra. Vi gillade också LA och Hollywoodområdet där vi bodde. Ungdmarna älskade att hänga på Hollywodd boulevard och titta på alla kändiskopior. Santa Monica var också fint med sin långa strandpromad och vackra beach. I LA bodde vi 4 nätter men kunde ha stannat i minst 1 v.
I San Fransisco hade vi tur med vädret och hade soligt o varmt mest hela tiden. Där finns det mycket att se och göra.
Vi gillade även Yosemite och bodde på ett lodge (Evergreen Lodge) i norra delen (Hetch Hetchy) som är lite mindre välbesökt. Kan rekommenderas. Vacker natur, många fina vattenfall och vandringsleder.
Jag kan skriva hur mycket som helst, det var en minnesvärd resa. Det enda som var lite tråkigt var att när vi åkte på HWY 1 längs västkusten så hade vi dimma hela tiden och såg aldrig havet. Detta är tyvärr ganska vanligt i juni, så inte mycket att göra. Ett tips till, vi tyckte Hearst Castle i San Simenon var jätttefint och väl värt ett besök.
Maila mig - om du har fler frågor eller vill ha tips på boende.
Lycka till och ha en underbar resa!! // Kina
10 jan. 2010 13:50
Citerat från hkn:
Hej Christian,

jag har gjort några olika turer på den amerikanska västkusten. Först av allt: Bra att ni har så lång tid på er! Avstånden är rejäla och ni kommer att tillbringa mycket tid i bilen. Av detta skäl kan det vara bra att välja en större bil (du skriver ju 'några vänner' så jag antar att ni är minst fyra vuxna?).

Vill ni hyra här hemifrån så rekommenderar jag Holiday Auto om ni vill ha ett bra pris (nej, jag är inte affiliate till dem). Deras idé är att pressa uthyrarna till låga avtalspriser för att få en attraktiv prislapp. Det betyder, om ni hyr i USA, att det ofta blir Alamo, National eller Thrifty (mer sällan Avis eller Hertz). Valfriheten kan bli lite lidande men å andra sidan är Holiday Auto bra på att berätta vilka självrisker och tillägg ni behöver/inte behöver.

http://www.holidayautos.se/Pages/Summer2008/kalifornien/Default.aspx

Som Hawaii redan konstaterat; innan det är läge att ge några ruttförslag så måste ni nog ge lite mer input. Är ni partydjur? Nationalparks-junkies? Vinsnobbar? Rollercoaster fans? Lyxlirare? En inriktning och det blir betydligt lättare. Att säga 'att vi gillar lite av varje' gör det svårt att vara tydlig när det gäller rutter. Avstånden är dessutom så stora att man inte bara svänger förbi medan man är i krokarna...

My personal opinion: Det behövs en ganska strikt plan att utgå ifrån – den kan i och för sig vara ganska grovt tillyxad – som inbegriper vilka städer ni ska ta och i vilken ordning. Sedan är min erfarenhet att man kan lägga på dagar här och var och köra/göra allt långsammare (att försöka göra en rutt snabbare är knappast att rekommendera).

Beskriv gärna vad ni är för sorts resenärer, så ska jag försöka fylla på med det lilla jag vet om trakten.

Cheers,

:: hakan ::
Tack för de Hakan!

Kollade på Holiday Autos hemsida och det verkar vara seroöst och bra tycker jag. De vi är ute efter är nog mest att se och uppleva det äkta genuina USA om vi säger så så lite av den kulturella biten skulle nog inte vara helt fel så om du vet om några mindre orter eller städer som du har besökt så berätta gärna! Men ven storstäder som San Diego, LA och San Fransisco är intressanta och några av måålen iaf. Eftersom alla av oss studerar/arbetar inom restaurang / hotell- och turismbranschen så är ju även Napa Valley och andra vinområden ett intressant mål!
Men om du har tid så kom gärna med ett ruttförslag för 3-4 veckor vad man kan tänkas hinna med under den tiden!

Cheers!!
10 jan. 2010 13:51
Tack för alla svar, jag ska beakta dom i min fortsatta planering!
Av Hawaii
10 jan. 2010 20:34
Just frågan om det "äkta och genuina USA" (och önskemål om att besöka en sådan plats) kom upp i en annan tråd nyligen. Efter att ha bott i flera stater (östkusten, västkusten och Hawaii) i USA i mer än 30 år är min observation att det "äkta och genuina" är i princip vad du upplever när du besöker USA, oavsett om det är Manhattan i New York, Little Havana i Miami, en liten stad ute på vischan i Kansas eller turistiska (dansk-inspirerade) Solvang, nära Santa Barbara. Alla dessa platser är på sätt och vis typiskt amerikanska, var och en på sitt speciella sätt. "Äkta och genuint" är också en typisk "sovstad" utanför en större stad, men det är väl knappast så intressant att besöka!?

Faktum är att det "äkta och genuina" USA upplever man bäst genom att köra runt i några veckor, och uppleva stora städer, små städer, byar och den makalösa naturen. Och det är i princip omöjligt att uppleva mer än en mycket liten del på 3-4 veckor, eftersom Kalifornien, Florida, Texas, delstaten New York och Hawaii (för att bara nämna några olika delstater) innebär totalt olika upplevelser.

Ang, västkusten och en rundresa där. Efter att ha bott där i många år tror jag nog att har man bara 3 veckor är det bäst att hålla sig enbart i Kalifornien. T.ex. en rundtur från San Francisco längs kusten till Los Angeles, och vidare till San Diego, och därifrån inåt landet och norrut, t.ex. via Mount Whitney, som man kan "bestiga". (Det är mer som en seriös hike - bästa tiden sen-sommar). Mt. Whitney är det högsta berget i kontinentala USA (4421 m.ö.h.). "Besteg" det själv för ett antal år sedan. En fantastiskt upplevelse. Och från Mt. Whitney norrut till Yosemite National Park och sedan ev. via Napa Valley och tillbaka till San Francisco. Man kan ju givetvis börja den här rundturen i Los Angeles också.

Har man 4 veckor till sitt förfogande har man också tid att inkludera Las Vegas och Grand Canyon i resplanerna. Lätt att lägga till ovan nämnda runda.

Ang. väder - som nämndes ovan är juni inte en bra månad. Faktum är att i "coastal California" är juni den allra tråkigaste månaden, med helt grått väder (tjockt molntäcke) längs hela kusten. Det kallas "marine layer" och juni kallas allmänt "June gloom". Det kalla vattnet i Stilla Havet är vad som orsakar detta. Ju längre fram i sommaren man kommer desto större chans för bra väder ute vid kusten. Och ju längre inåt land man kommer, desto större chans för att molntäcket bryter upp och släpper igenom solen. Bara 2 svenska mil kan göra en enorm skillnad, både i temperatur och väder (hur mycket moln & sol). Juli kan vara lite osäkert - i princip en övergångsmånad mellan den tråkiga juni och soliga augusti.