Hyra bil europa

13 mars 2016 23:49
Visningar: 65
Hej!
Vi ska bila två veckor på Irland i sommar och ska förstås hyra bil.
Blir dock mörkrädd när jag läser alla hyresvillkor från olika firmor, vad som ingår, inte ingår, självrisk, reducering mm mm

Ni som har hyrt, vad har ni tagit för försäkringar?

Ni som råkat ut för något med hyrbilen, stöld, skador mm. Hur gick det och vad var ni tvungna att betala?

Känns som vi kanske ska cykla i stället.....

MVH Sophie
Av Birgere
14 mars 2016 00:56
har du koll på din cykelförsäkring.... ;-)

Av någon anledning är det riktigt svårt att hyra bil på ett vettigt sätt i Europa.
Visst kan man ta o köpa "hela paketet" och då är allt frid o fröjd men det brukar kosta skjortan.

Sök lite på forumet så kommer du få massor av tips att tänka på, men ignorera alla USA trådar om hyrbilar för där är förutsättningarna helt annorlunda o så mycket enklare.

Man får väl hoppas att EU en dag slår näven i bordet när det gäller den Europeiska hyrbilsmarknaden.
17 mars 2016 11:45
Citerat från Supersallt:
Hej!
Vi ska bila två veckor på Irland i sommar och ska förstås hyra bil.
Blir dock mörkrädd när jag läser alla hyresvillkor från olika firmor, vad som ingår, inte ingår, självrisk, reducering mm mm

Ni som har hyrt, vad har ni tagit för försäkringar?

Ni som råkat ut för något med hyrbilen, stöld, skador mm. Hur gick det och vad var ni tvungna att betala?

Känns som vi kanske ska cykla i stället.....

MVH Sophie
Min erfarenhet är att Dublins flygplats är osedvanligt uselt när det gäller hyrbilsdelen.

Nu är det några år sen men vi hyrde där genom Holiday Autos. Vi hämtade hos Budget.

Samtliga före oss i kön hade arga diskussioner närmast bråk med personalen angående vilkoren i bokningarna, de formligen tvingade på folk försäkringar trots att de redan betalt eller hade försäkringar vad de ville.

Även vi fick ha en lång argumentation om vår hyra men kom till slut iväg utan att betala något extra. Den största deposition jag någonsin varit med om blev det dock, betydligt mer än bilens värde, det var för övrigt en skrotfärdig Avensis som hölls ihop med provisorisk hopskruvning med plåtskruvar, skitigaste motorrummet jag någonsin sett......
Googlade sen och man kan konstatera att detta verkar väldigt vanligt där.

Så hyr direkt hos en uthyrare som ni anser seriös och stålsätt er för argumentation vid hämtning.
Kollade hos Sixt och man kan t.ex. hyra en WV Jetta för 200:- dag i Maj.