Hurghada - tips på utflykter osv...

Av L_inda
27 apr. 2015 22:36
Visningar: 1380
Hej!
Ska till Hurghada i början av juni i år och tar gärna emot tips på vad vi ska hitta på förutom att sola & bada :)

Vart är det bäst att snorkla?

//Linda
28 apr. 2015 06:25
Det är bäst att snorkla i havet. Jag har rönt störst framgång där. :)
Det finns flertalet firmor som erbjuder snorklingsturer ut på havet till olika rev och så, med fördel bokar du en halvdag med någon av dessa då den bästa snorklingen inte verkar finnas vid strandkanten så att säga.

Bodde själv i El Ghouna för sisådär 10 år sedan (det ligger 6 mil bort) och de hade jättebra snorkling någon udda 15 minuter ut på havet eller så, borde vara samma i Hurghada.

Vill man göra utflykter så kan man ju alltid ta sig en tur till Luxor/Konungarnas dal/Karnak (tar en jävla tid att åka dit, men det är en intressant resa), eller till Kairo för att se pyramiderna (det tar minst lika lång tid att åka dit). Hurghada ligger mitt imellan de två destinationerna. Tar väl cirka 6 timmar till både ställena.

Man kan åka på en ökensafari. Brukar innebära att man åker ut på sanddynerna någon stans och får hoppa lite i riktig ökensand. Sen fick i alla fall jag köra 4-hjulig motercykel i någon timme och det är alltid roligt. Just på den turen på det stället jag var på fick vi också mata en kamel och kolla på någon tant som bakade bröd. Just ja, kamelridning brukar ingå. Lite annorlunda mot en häst. Väldigt "guppigt". Sen var det någon form av middag med underhållning, stjärnskådning och sen kommer man hem ganska sent på kvällen/natten.

Sen kan man ju givetvis gå och shoppa. Eller besöka vattenlandet.
28 apr. 2015 15:09
Hej. Om du gillar fisk & skaldjur så får du inte missa restaurang Al Alhaka. Ta en båttur mot giftun iland. Då har du möjlighet att snorkla med delfinerna / Pelle
3 juni 2015 14:25
Citerat från L_inda:
Hej!
Ska till Hurghada i början av juni i år och tar gärna emot tips på vad vi ska hitta på förutom att sola & bada :)

Vart är det bäst att snorkla?

//Linda
Ta kontakt med Colona, i Hurghada eller El Gouna, så hämtar de dig vid hotellet och skjutsar ut dig till nåt av de många fina reven i havet utanför och här kan du se en video från trippen, med El Gounagänget, som vi gjorde i maj 2015:

https://www.youtube.com/watch?v=UOmDMRJe1o8

Socialstyrelsen rekommenderar minst en båttur per vecka! :-)

MVH SWEKrezz