Hur varmt i fuerteventura i feb/mars?

7 jan. 2011 19:26
Visningar: 32610
Planerar en resa till Fuerteventura i månadsskiften Feb/mars. Det står att det ska vara i snitt 21 grader. Det verkar vara ganska så blåsigt där och jag är rädd för att det ska vara för kallt för att bada/sola, någon som vet hur varmt det brukar vara?
8 jan. 2011 09:50
En klar och fin dag och man har skydd från vinden så är det inga problem med solandet men att slippa ifrån vinden när man badar är ju svårare,visst finns mindre blåsiga dagar och hur man uppfattar det där med blåsten är ju så olika personligen har jag inge problem med det så länge det inte är värre än det går att bada men frugan tycker däremot inte om blåsten.

Har man ett hotell med pool och solstolar på en skyddad innergård så är det ju inga problem för solen är ju varm och skön och det blir ju snabbt ganska varmt bara man slipper undan den värsta blåsten, det blåser ju inte orkan direkt men ute vid en oskyddad strand kan ju blåsten bli litet kylig när man kommer upp ur vattnet.

Just blåsten är nog en av anledningarna till varför inte Fuerteventura slagit lika bra som en del av de andra kanarieöarna men har man litet flyt med vädret så kan man ju ha en helt underbar sol och badresa på fuerteventura, mer grymma stränder än neråt jandiaområdet finns nästan inte att uppbringa på dom breddgraderna de är verkligen något utöver det vanliga,numera så finns det ju charterresor dit även sommartid för vill man till fuerteventuras fantastiska stränder och vill vara säker på att ha litet varmare kan ju det vara ett alternativ.

Det är ju som mest kyligt på fuerteventura så här års så du kan nog normalt räkna med ett par grader varmare den tid du tänkt dig att resa dit och med litet flyt så blåser det inte så farligt och förmiddagarna brukar ofta vara litet lugnare och nu på morgonen så blåste det bara ett par sekundmeter vilket inte är särskillt besvärande ens för den som avskyr blåst. aktuellt väder bland en massa annnan info.över fuerteventura hittar du här. http://www.sunnyfuerteventura.com/fuerteventura-weather/index.html
mvh. Bosse.
Av Hathor
8 jan. 2011 13:01
det är ju individuellt hur man upplever kyla..
feb mars då är det härligt klimat runt 20 grader,de är defensivt inte kallt för att bada o sola..njuter gör man också av härliga vindar...
så tveka inte utan åk...
lycka till
Av Fra
9 jan. 2011 23:42
Jag/vi åker ner till Fuerteventura den 24/1 för 2 veckor. Det är åtminstone 10.e gången vi är där på vintern, senast förra november. Visst är det svalare i februari än övriga delar av året, men fortfarande 20-22 grader på dagen och sådär 15 på kvällen. Alltså som en bättre svensk sommar. Det är i varje fall varmare än på grannön Lanzarote. Blåsigt? Ja inte särskilt om det inte går något lågtryck över Kanarieöarna. Men det är inte vindstilla heller.

Jag badar inte så ofta i havet själv, men det finns gott om folk som gör det även i januari och februari. Jag rekommenderar området Jandia och i norra delen av den stranden finns ett lagunområde där det kan bli riktigt varmt i vattnet bara solen skiner. Lite långt att gå kanske om man bor längst ner i Jandia, men ta då lokalbussen så långt norrut det går (till Esquinzo, 1.20 €).

Jag tycker själv att Fuerteventura är underskattat.
FRA
Av Carjoh
10 jan. 2011 18:29
Vi åker också till Fuerteventura i slutet av februari. Har bokat flyget, men letar nu lite boende. Bokar alltså själv, ej charter. Någon som har lite tips om bra boende. Vi är 4 pers (2 vuxna och 2 tonåringar) och vi vill ha det lugnt och skönt. Pool är ett måste och vad jag förstått så bör man leta efter en uppvärmd..?? Har tittat mycket på Jandia så ge oss lite tips någon!

Hur är ett 4-stjärnigt i Spanien jämfört med i Sverige?

Fra: var brukar ni bo, och var ska ni bo nu?
Av Fra
10 jan. 2011 23:11
Vi har också bokat boende själva denna gång vilket är andra gången vi gör det på Fuerteventura. Vårt favoritställe har blivit Barcelo Jandia Playa, som är ett all inclusive hotell. Vi har bott där ett tiotal gånger och tyvärr har det stadigt blivit lite sämre varje mot första gången då en svensk-chilensk-spansk hovmästare vid namn Carlos fått i uppgift att rycka upp hotellet. Men vi tycker fortfarande det är prisvärt och ligger bra till. För att göra listan fullständig så har vi bott på Grand Occidental och Lutz båda (all inc), Sol Mar och Oasis Tropical. Det senare ligger i Nuevo Horizonte nära flygplatsen och huvudstaden. Inte så dåligt alls då för 10 år sedan och mycket billigt. Nu har vi bokat några nätter på Castillo De Elba i samma område för att lättare kunna göra utflykter med bil till norra delen och till västkusten. Ön är faktiskt rätt lång. Till ytan största kanarieön! Castillo De Elba är också ett billigt hotell, 171 kr natten för lägenhet och 2 pers. Nuevo Horizonte ligger "mitt i ingenstans" med hotell uppbyggda i ett "ökenlandskap" (men det är oftast så det ser ut på ön) några km från Caleta de Fuste och den sandstrand som finns där. När vi bodde där så gick det gratisbuss till/från Caleta de Fuste. Man kan se många "turistbosättningar" som ligger lika dant i lavaöknen. Det finns ju rätt många internetbokningsbyråer nu och en del ger en bättre bild av hotellet än andra så undersök hotellet du fastnat för via flera källor. Jag har nog bokat 50-60 hotell per internet och tycker nog jag har haft standard, etc klart för mig när jag kommit till hotellen. Jag vill inte rekommendera något, det är ju så individuellt vad man gillar eller inte eller kanske retar sig på. Jag är kanske rätt luttrad efter kanske 2000 hotellnätter från gamla inrökta resanderum på svenska stadshotell på 50-talet till 5 *iga lyx. Ibland verkar det som att det finns en viss lyxklagan hos chaterresenären.
Trevlig resa, vi kanske ses där nere.
Fra
Av Carjoh
11 jan. 2011 06:50
Hej igen!
Tack för infon Fra! Första gången till någon Kanarieö för oss, och behöver därför lite tips mm. Brukar boka själv men det har varit mest Grekland och Thailand. Det är svårt det där med hotell och boende, och jag håller med dig det är svårt att rekommendera till andra, framförallt de man inte känner alls. Vi har tittat på några ställen på Jandia varar "ert" är ett av dem. Det är dock lite för dyrt för oss. Har även tittat på Sunrise Jandia Resort och Stella Paradise hotel. Hade nästan bestämt oss för Sunrise när vi hittade rätt tråkiga bilder på tripadvisor.com., så nu är vi lite villrådiga igen. De skrev att ni bott på Lutz, är det Jandia Luz?

Kommer att hyra bil, det är skönt att vara oberoende.
Av Fra
11 jan. 2011 19:17
Hej!

Ja det är det. Minns inte riktigt stavningen. Mindre all incl hotell som ligger lite inklämt och inte så stor yta. Men maten var lika bra som på bacelo jandia Playa och Grand Occidental. Luz ligger närmare den anlagda strandpromenaden, resturanger, fiskehamnen, marknadsplatsen och det är lite närmare till stranden. Vi kände oss dock lite instängda på Luz. Båda Bacelo hotellen Playa och Mar ligger i kraftig sluttning och har stora öppna ytor så man har bra sikt ut över havet och stranden från de flesta ställen på områdena, förutom de flesta "utan havsutsikt"-rummen.

Andra gången vi var på F och första gången i Jandia så var det med en äldre dam som skulle bo på Palm Garden för 25:e gången, så förmodligen är det också ett bra hotell. (Just då tyckte vi det var vansinnig idé att komma tillbaka så många gånger till samma ställe).

Beträffande mitt val och kostnaden så har de eller har haft 15 % rabatt och boknings-saiten gav ytterligare 10 % rabatt och mitt Eurocard har "back2you" så det har sänkt priset rejält.

Och när det gäller all inclusive så anser jag att det är prisvärt alternativ. Man gör inte av en cent på plats till mat och dryck, men det begränsar ju möjligheterna till utflyckter om man är snål och inte vill missa någon måltid. Men måltidstiderna är så generösa så man hinner det mesta med bil utan missa någon måltid om man lägger upp det rätt!
Hälsningar Fra
Av Fra
11 jan. 2011 21:58
Till Carjoh
Apropå priset på Barcela Jandia Playa. Det pris man får på dubbelrum, 680 kr eller så, inkluderar boende för två förstås men också all inclusive för båda. Det blir ju "bara" 340 kr dygnet per person för både boende och allt annat. Det som blir över när boendet är bortdraget räcker ju bara till frukost eller ett par öl om man ska köpa det själv. Vi dricker nog cava för den summan i pianobaren varje kväll skulle jag tro.
Fra
Av Carjoh
13 jan. 2011 19:20
Hej Fra!
Vi hade Barcelo - hotellen i åtanke, de ser jättefina ut båda två, och vi kollade priser både här och där med discountcoder mm, men vi reser ju som 4 vuxna ( många hotell har barngräns på 12 år och våra är 13 och 15). Vi hittade inte billigare än ca 12-13 000 var vi än sökte och det är lite för mycket för oss denna resan, som är en extra resa. Och jag håller med dig all inclusive är bekvämt, vi har haft det någon gång i Egypten. Nu var barnen inte så pigga på det denna gång, och vi kom fram till att vi ville testa restaurangerna lite eftersom vi aldrig varit i Spanien mer än på Mallorca och det är 10 år sedan.

Det blev Stella Paradise Villas, med ett boende med tvåsovrum. Vi hoppas att det blir okej... Nu återstår bara att boka hyrbilen.

Vill passa på att tacka dig för all nyttig info vi fått!

Hoppas att ni får en riktigt bra resa. Det är ju perfekt att lägga boende på lite olika ställen när man är borta lite längre, så jag avundas er.

Mvh Carina
Av Fra
17 jan. 2011 15:40
Jag ska ge ett tips för att få omväxling i promenaderna på stranden. Ta lokalbussen (blågula bussar, välj rätt hållplats, "långvägsbussarna" har hållplatser tätt intill!) så långt norrut de går, d v s Esquinzo och fortsätt gå norråt. Då är det en lagom dagsutflykt med vila, bad och fika till det stora sandbanksområdet med laguner och varmare vatten (man se överallt foton av detta världsberömda område). Dock ändrar området sig från storm till storm men det är alltid långa sandbankar som stänger inne tidvattnet. Det finns primitiva strandbarer på vägen. Vindsurfing/kitesurfing-eldorade där sandbankområdet börjar i söder. Titta på Google maps och Playa de Sotavento och foto så finns där hundratalet foton. Är man trött på hemvägen kan man ta bussen tillbaka också från Esquienzo eller några hållplatser längre söderut.

Lokalbussen kostar 1.20 € vardera riktningen/pax och det är bäst att säga till föraren om Esquinzo då han normalt inte ropar ut hållplatserna. Bussarna går - om jag minns rätt - varje halvtimme, men jag är inte säker på tiderna. Bussarna har tre linjer men det skiljer bara i söder på sträckningen, alla går till Esquinzo och alla går den stora gatan i turistområdet Jandia.
Fra
Av Carjoh
16 feb. 2011 07:49
Hej Fra!

Hoppas ni hade det bra! Har skickat meddelande till dig: Hoppas du hinner svara, vi reser imorgonbitti.

Mvh carina
16 feb. 2011 09:14
Hoppas du får en trevlig resa till fuerteventura det är verkligen ett härligt resmål,fuerteventura är en av mina största favoriter just pga de grymma stränderna den avspända atmosfären och att det är ganska litet turister där jämfört med tex. gran canaria,missa inte att besöka det innersta av ön ta gärna en tur till den mysiga oasbyn Betancuria som är något av en personlig favorit för mig.
Du kan kolla in litet bilder från ön här.http://www.reseguiden.se/forum/resor/fuerteventuraresan-499
Ha det gott mvh. Bosse.
Av Carjoh
16 feb. 2011 09:22
Hej!
Ja vi ser verkligen fram emot detta, få lite omväxling på vind och kyla :) .
Har dock lite funderingar på hyrbilen. Har bokat via economycarrentals.com, brukar göra det och det har alltid funkat jättebra. Dock är ju de bara förmedlare och de som tillhandahåller bilen är GOLDCAR. Googlar man på dem så får de dåliga recensioner. Man debiterar kostnader på kortet i efterhand för städning mm. Känns lite oroligt. Vi anser oss rätt vana resenärer - reser iallafall 2 ggr per år och harf aldrig varit utsatt för något sådant, har heller aldrig funderat på det, men nu gör man faktiskt det. Vem har ni hyrt bil av där nere?
16 feb. 2011 12:13
Har hyrt bil av lokala mindre företag men aldrig haft nåt problem och har ofta haft goldcar på de andra öarna utan problem, skulle tro att de problem du läser om är en minoritet jämfört med de som varit helt nöjda med goldcar för är de nöjda tycker dom att det är som det ska och skriver ju inte och kommenterar det.

Skulle inte tro att det blir nåt problem och vill ni vara säkra så kräv att de synar av bilen och godkänner det redan när ni är kvar på plats så ni kan få papper på att det är ok,nån avgift för städning har vi aldrig fått oavsett var vi hyrt bil, men å andra sidan har jag aldrig lämnat tillbaka bilen grymt skitig heller och det är nog bra om man ser till att lämna tillbaka bilen i någorluda vettigt skick jag är inte säker på att det vart så i de fall de blivit debiterad för städning kanske bilarna varit väldigt nergrisade? den biten är man ju inte lika villiga att tala om.
mvh- Bosse
Av Fra
17 feb. 2011 20:26
Hej!
Vi är hemma sedan någon vecka och det var trevligt på Furteventura. Lite svalt var det kanske i början (slutet av januari) men det artade sig. Blåste också några dagar med sand i luften ockå. jag tyckte nog jag skulle tagit med en vindjacka, borde kommit ihåg detta efter 15 ggr på ön. Beträffande mina rekommendationer om utflycksmål till sandstranden så om man åker bil är nerfarten skyltad med Risco del Paso eller norr om denna Playa de la Barca.

Fra
Av Fra
17 feb. 2011 21:08
Hej!
Varje gång upptäcker man något nytt. Efter många gånger på ön så upptäckte vi stranden vid La Pared. Varför vi aldrig tittat ner där förstår jag inte, kanske är man trött efter långa resor norrut och vill hem till middagen eller är det de tio-tjugo meterna grusväg i början av infarten till samhället som gjort att jag tvekat (hyrbilsvillkoren säger inga obelagda vägar).

La pared-stranden var en stor lång fantastisk eftermiddagsstrand helt, jag menar verkligen helt fri från solstolar, nästan inga besökare utom ett gäng surfare som doch hölls ute till havs i de stora bränningarna.

Stranden är inte så stor som Playa de Sotavento som jag tidigare rekommenderat men ändå bra stor. Mycket intressanta geologiska fenomen dessutom att titta på.
Rekommenders verkligen för besök om man har bil!

Förresten har ön blivit riktigt GRÖN! Är inte lika ökenlik som tidigare. Enligt historien så var ön täckt med meterhögt gträs när de första spanjorerna anlände, men många getter, kalkbränning, sharasand och torka befriade ön från växtlighet. När jag var på ön för första gången för ett tiotal år sedan sa guiden att det inte regnat på 10 år och sedan dess har det knappast heller regnat förrän nu. Man kan ju undra hur alla frön överlevt så länge. Vi såg också, för första gången efter många besök, många ur lokalbefolkning som tydligt letade efter något på marken med påsar i händerna, ungefär som vi letar svamp. Frågade lokalbefolkning på hotellet, i Jandia och guider (som frågade lokalguider) men ingen visste vad dessa 10-tals människor letade efter, men fick ingen visste. Är det någon som vet?
Fra
19 feb. 2011 18:15
Var på Fuerteventura, Costa Calma förra veckan och det var 21 grader i vattnet. Hade bra väder utom en dag som det var mulet och väldigt blåsigt. I luften var det ca 23 grader, på kvällen gick det ner till ca 15. Så nog kan man både sola och bada. Ta ett hotell med uppvärmd pool, så kan du verkligen bada. Jag bodde på R2 Bahia Playa som Apollo har, det är ett designhotell, all inclusive, uppvärmd pool, gym, spa med 37-gradig pool med vattenmassagestrålar - allt detta ingår. Kan verkligen rekommenderas!
Av Carjoh
27 feb. 2011 10:37
Så var vi då tillbaka i kalla blåsiga Skåne igen. Vi har haft en UNDERBAR vecka i Jandia.

Landade 13.30, men ingen biluthyrare fanns på plats. Efter att ha läst om Goldcar och de dåliga recensionerna de fått var man lite lagom "taggad". Efter kanske 20 minuter kom en minibuss och hämtade upp oss + 3 par till¨. När vi nekade den extra försäkring som man erbjöd la kvinnan tillbaka den Ford nyckel hon tidigare tagit upp ur en låda och hämtade en annan nyckel. Vi fick en Citroen C4, som var dåligt ( inte alls) städad. Brydde oss inte så mycket. Fick dock betala för fulltankservice - 80 euro! Rena ockern! Hur ska man kunna köra slut på en sådan tank?

Tog ca 1 timme ner till Jandia och till hotellet Stella Jandia Paradise. Ett STORT område med 6 pooler. Vart område hade sin "egen" pool. Fast det var stort så var det lummigt och det kändes inte trångt, man märkte överlagg inte av så mycket människor där.

Strandpromenaden in till byn var jättefin.

Vi körde två dagar till stranden Playa de Sotavento - vilket gigantiskt område. Tack Fra för ditt tips! Sand och strand så långt man kan se. Ca 20 gr i havet, vilket är lite för kallt för mig, men andra i familjen badade. Hade sol hela veckan, förutom soldis 2 timmar en förmiddag, mellan 25-27 gr.

Vi blev väldigt förtjusta i Fuerteventura, och kommer helt säkert att resa dit igen - kanske redan i höst, vi får se. Kommer dock att försöka undersöka biluthyrningen mer. Man har skrivit en del på tripadvisor och vi vill gärna komma ifrån fulltankservicen. När vi lämnade bilen var den nere på halvtank.... Snacka om att de tjänar pengar på det! Ville att de skulle komma ut och titta på bilen när vi lämnade den men det hade de inte tid med...

Hade innan vi åkt mailat economycarrentals som svarat oss om just frågan (oron) för debitering i efterhand, så det kändes väl rätt bra. Ska nu hålla koll på kontot...

Mvh Carina