Hur mycket kontanter tror ni behövs?

Av T0b1a5
21 okt. 2014 12:01
Visningar: 1518
Hej!

Jag åker till New York i 8 dagar över nyår. Jag tänkte växla lite pengar för att ha lite kontanter att använd till taxiresor, bussresor, dricks osv osv..
Hur mycket tror ni det kan behövas?

Med vänlig hälsning,

Tobias
21 okt. 2014 13:23
Hejsan!
Det mesta går att betala med kort såsom taxiresor - jättesmidigt och där klickade man bara i hur mycket dricks man ville ge, sedan är det smidigt att åka tunnelbana där köper ni ett veckokort för $30 så åker ni obegränsat i 7 dagar, detta betalas med kort i en automat. Dricks på restauranger kan man också betala med kort, så som sagt var det behövs inte mycket lösa pengar, kanske enbart till dricks på hotellet eller om man köper småsaker i typ ngn kiosk.
Trevlig resa!
Av T0b1a5
21 okt. 2014 13:32
Tack för svar Smaragden! :)

Jag hade först tanken att växla 5000 SEK men kändes alldeles för mkt då det går att betala med kort på många ställen. Jag visste faktiskt inte att de gick att betala kort i Taxibilarna :)

Tack så mycket! :)
21 okt. 2014 15:09
Citerat från T0b1a5:
Tack för svar Smaragden! :)

Jag hade först tanken att växla 5000 SEK men kändes alldeles för mkt då det går att betala med kort på många ställen. Jag visste faktiskt inte att de gick att betala kort i Taxibilarna :)

Tack så mycket! :)
Du kan växla en mindre summa. några hundra kanske, det kostar i regel ganska mycket i avgift att växla på t.ex. Forex. Billigast är det att handla med kort. Behöver Du mer kontanter så ta ut på plats, har Du rätt kort (inga avgifter) och väljer rätt uttagsautomater så blir det i alla fall bättre än Forex.

Sök på forumet om Du vill ha mer info om kort, ATMs mm. det har vi diskuterat mycket genom årens lopp!
Av T0b1a5
22 okt. 2014 04:54
Tack får all info och snabba svar! :D

/Tobias
Av Elenal
22 okt. 2014 22:50
Forex tar inga avgifter när du köper valuta där! Visst att kursen är lite högre än när du betalar med kort... men kontanter kostar att hantera.. tänk om ditt kort inte fungerar eller du tappar bort det.. vad ska du göra då?;-)
22 okt. 2014 23:21
Citerat från Elenal:
Forex tar inga avgifter när du köper valuta där! Visst att kursen är lite högre än när du betalar med kort... men kontanter kostar att hantera.. tänk om ditt kort inte fungerar eller du tappar bort det.. vad ska du göra då?;-)
Jo Forex tar en hög avgift, 3-5% är vanligt, både Du växlar till dig valuta och sen om Du vill växla tillbaka. Jämför valutakursen med vad Forex tar eller betalar, bara att jämföra just vad de tar och betalar så ser Du vilken avgift de tar. Det mest stötande är att(om) de säger (vet inte om de gör det nu men har i alla fall gjort) att man växlar utan avgift när man gömmer avgiften på detta sätt.

Självklart får de ta betalt för sina tjänster, det betyder inte att man vill betala deras pris utan hellre väljer billigare alternativ om man kan, eller så betalar man och struntar i vad det kostar om man kanske tycker att det är bekvämt, helt fritt val.
Man kan alltid tappa ett kort, bli rånad, o.s.v. man kan tappa allt, pengar och pass o.s.v. det bör man så klart undvika.

Själv har vi ju aldrig ens tänkt tanken att ta med oss hela reskassan i kontanter, gör folk verkligen det? Känns väldigt främmande att åka runt med kanske 30-50.000:- som man ska betala hotell, hyrbilar och allt annat med!

Att ett kort inte fungerar kan hända någon gång, det händer i Sverige också, vem går med :en massa pengar i fickan som backup? Man tar ju som sagt ut lite på plats (ungefär vad man tror sig använda) men går rimligtvis inte med allt på sig.....
Man kan ju ha två kort om man vill, t.ex. ett Visa och ett Mastercard så minimerar man den risken, annars får man avstå från att handla den gången. Detta är inget omfattande problem och knappast värt att problematisera tycker jag.

Reser man ganska regelbundet till länder med en viss valuta som $ € £ o.s.v. så är ett bra sätt för att minska valutakostnaden att ta ut lite extra som man har med hem, då har man startkapitalet till nästa resa och slipper växla hemma.
Nu rör det sig ju inte om några enorma summor för de flesta men varför gynna någon som är dyr i onödan...
Av T0b1a5
22 okt. 2014 23:28
Tack för era svar.

Jag kommer att växla till Dollar via min bank, och jag funderar att kanske växla 2000 SEK i mindre valörer så man har till dricks kontant till tex, restauranger, Hotellpersonal m.m.