Hur mycket behöver man??

19 maj 2013 13:12
Visningar: 15511
Jag funderar på att bjuda min sambo till en resa till portugal när han fyller år. En vecka. Vad kostar det en vecka där för två om man räknar bort hotell och flyg. Om man vill hitta på saker, shoppa med mera. Kan man ge en resa i present utan att bjuda på allting där borta utan att det är snålt? Vad äter man för på en vecka ungefär?
Finns det något speciellt man måste se osv.
Tacksam för svar =)
Av Must
20 maj 2013 21:06
Svårt att säga hur mycket man egentligen spenderar varje dag. Vill man leva snålt kan man leva snålt. Sen beror det på vilka ställen man äter på, dom mer turistiga är oftast dyrare. Men i överlag äter man billigare än vad man gör i Sverige. Det är shyssta priser på ölen där nere också.

Nu har jag bara varit i Lissabon så jag kan bara svara på vad man kan se där.

Sintra ligger typ 1 timme bort med tåg. Grym plats med mycket natur och fantastiska slott.

Bemel tornet, kan vara trevligt att se bara för att.

Ta in på något konditori och smaka lite lokala bakelser. Blev rekommenderad att pröva en speciell bakelse av folket som jobbat på min hostel. Var väl ingen direkt höjdare i min bok men det var kanske var för att dom hypeade den så mycket. Aja, en bulle och kaffe för 2 euro är inget att snacka om!

Bara knalla runt i staden. Gå uppför,nerför, vänster och upp igen tills man kommer till någon trevlig utsiktsplats där man kan skåda över delar av staden. Är ruskig fin utsikt.

Personligen tycker jag att Lissabon var en riktig trevlig stad.

Det var lite smått om Lissabon. Vet inte om du blev nå klokare men det är iallafall nåt!
22 maj 2013 07:54
När det gäller att gå ut och äta är det stora skillnader på priserna i norra och södra Portugal. I norra Portugal kan exempelvis två personer dela på en portion eftersom portionerna är så vansinnigt stora och kostnaden motsvarar en billigare lunch i Sverige. Lägg till vin eller öl, eller läsk/vatten och ni spenderar kanske 12 Euro. I södra Portugal, och nu menar jag specifikt Lisboaområdet och Algarve, får du antagligen köpa två portioner och allt som allt hamnar du på 15-20 Euro. Skillnaden är inte det dubbla men inte långt i från. Dock är det ju betydligt billigare än Sverige.

Shopping är å andra sidan inte särkilt mycket billigare än i Sverige, undantaget kanske skor och vissa andra produkter som man producerar lokalt (tyger, keramik, möbler).