Hur ligger det till med passen egentligen?

21 aug. 2014 17:06
Visningar: 475
Hej, någon som varit i Turkiet senaste tiden med ett pass som går ut tidigare än 6 månader efter resan? Eller är det någon som vet vad som gäller, får olika svar från alla olika sidor..
mvh
21 aug. 2014 23:16
Passet ska vara giltigt under tiden man är där. Nästa år verkar det som om de inför en ny regel att det ska gälla i 60 dagar utöver vistelsen.
22 aug. 2014 11:41
Fick även detta mejl idag:

Passport & Imigration Authorities have been consulted with.



There is no problem for your travel according to what they say. You may require a visa.





Best regards

TAV Gazipasa Aİrport
22 aug. 2014 12:29
Jag är säker eftersom jag checkar in folk till Turkiet nästan dagligen.
22 aug. 2014 13:38
Perfekt, slipper jag fixa provisoriskt pass. Men vad hände i våras när flera resenärer var tvungna att vända för deras pass fick ut för tidigt?
22 aug. 2014 22:12
Ja, det var lite rörigt där. De ändrade reglerna dagligen. Det var nog någon som stoppades vid gränsen, tror jag. Men vad som hände när de kom hem igen vet jag inte.
Av Ima123
10 sep. 2014 11:03
Jag blev stoppad i incheckningen den 23/8. Mitt pass går ut i januari 2015. Min resa blev inte av, men jag har haft kontakt med Turkiska ambassaden, svenska ambassaden i turkiet, turkiska turistbyrån och gränspoliserna, alla säger att det är giltigt pass under vistelsen eller möjligtvis 3 månader som gäller. Jag vet inte var jag ska vända mig, resebolaget säger 6 månader.