Hur fylla i ESTA - "turistvisum"

Av Highman
18 feb. 2013 17:33
Visningar: 2126
Det finns inga dumma frågor sägs det...iaf, jag skall fylla i ESTA via deras hemsida, det står att man skall fylla i efternamn som det står enl deras hemsida: Please write your FAMILY NAME as shown between the << >> in your passport.

Det står ju mitt efternamn med "SWE" före....är det alltså "SWEBERG" jag skall fylla i el bara "BERG"?

Tack på förhand :-)
Av Annl
18 feb. 2013 17:38
Är det Berg du heter så är det detta du ska fylla i på ESTA-ansökan.
18 feb. 2013 17:39 (redigerad)
Citerat från highman:
Det finns inga dumma frågor sägs det...iaf, jag skall fylla i ESTA via deras hemsida, det står att man skall fylla i efternamn som det står enl deras hemsida: Please write your FAMILY NAME as shown between the << >> in your passport.

Det står ju mitt efternamn med "SWE" före....är det alltså "SWEBERG" jag skall fylla i el bara "BERG"?

Tack på förhand :-)
Nä det sägs ju det ;-) SWE är väl inte ett del av namnet? Det är Berg Du ska skriva. Det är att stavningen ska vara som i den maskinläsbara delen de menar.

Du kan välja att få ansökan på svenska ock då står det "Ange ditt efternamn så som det anges i ditt pass under Efternamn. Efternamn r en obligatorisk uppgift i anskan."

För att vara petig så är det inget visum, det är ett inresetillstånd Du får om din ansökan blir godkänd....
Av Highman
18 feb. 2013 17:39
Tack! Skäms lite för frågan men :-)
Citerat från annl:
Är det Berg du heter så är det detta du ska fylla i på ESTA-ansökan.
Av Annl
18 feb. 2013 17:45
Inget alls att skämmas för tycker jag...

det finns inga dumma frågor...
Citerat från highman:
Tack! Skäms lite för frågan men :-)
Citerat från annl:
Är det Berg du heter så är det detta du ska fylla i på ESTA-ansökan.
18 feb. 2013 18:52
Hur känns det? är en ganska dum fråga som ställs till idrottsmän som knappt har hämtat andan ;)
Av Highman
18 feb. 2013 18:56
Haha, känns helt ok. Man måste våga bjuda på sig själv. Dessvärre fyllde jag i första ansökan till en "förmedlare" som tog 60$ extra....:-/
Citerat från nisse2ears:
Hur känns det? är en ganska dum fråga som ställs till idrottsmän som knappt har hämtat andan ;)
18 feb. 2013 18:59
Highman - Du är för rar! Du är ju inte en slutkörd idrottsman som står och hämtar andan, även om man kan känna sig som en sån efter alla dokument som skall fyllas i till höger och vänster. Speciellt om namnets placering spelar en ett spratt :)

Hoppas du åtminstone slipper bekymret med att inte ha sitt tilltalsnamn som förstanamn! :)
Av Highman
18 feb. 2013 19:06
Citerat från nisse2ears:
Highman - Du är för rar! Du är ju inte en slutkörd idrottsman som står och hämtar andan, även om man kan känna sig som en sån efter alla dokument som skall fyllas i till höger och vänster. Speciellt om namnets placering spelar en ett spratt :)

Hoppas du åtminstone slipper bekymret med att inte ha sitt tilltalsnamn som förstanamn! :)
Har fyllt i fyra st nu, och ja, är helt slut. Tur att jag har tilltalsnamnet först ja :-)
Av Highman
18 feb. 2013 19:16
Shit, bluffbolaget backade! Trodde jag inte, äntligen lite tur :-)

Dear Sir/Madam,

We have canceled your US Travel Authorization processing request.

The credit card transaction has been canceled and you will not be charged for our services.
18 feb. 2013 19:17
Suveränt! Ibland skall man som sagt ha tur :)

Trevlig resa så småningom!