Hur funkar det att betala med vanligt Visa kort i New York?

Av Prj39
3 juni 2014 19:21
Visningar: 4215
Hej!
Hur funkar det att använda ett vanligt Visa kort (SEB) att betala med i New York?
Har även en del kontanter med mig men tänkte betala hotell m.m med kortet.

Tusen Tack på förhand för svar!!
Peter
3 juni 2014 20:39
Nyss hemkommen från New York som verkligen gav mersmak, vi har redan börjat spara till nästa resa dit...;)

Det fungerade alldeles utmärkt med visa och mastercard, inga bekymmer någonstans, tom i taxin betalde man enkelt med kort.

Ha en underbar resa!
Anette
Av Prj39
3 juni 2014 20:47
Tack Anette för ditt svar det låter toppen!!
Vi sticker på måndag och det ska bli fantastiskt roligt.
Peter
3 juni 2014 22:23
Det var någon som skrev på forumet att det var krångligt på Newarks flygplats pga ombyggnad någonstans.
Vet inte vart ni landar men vi landade där och flög hem från Newark och då var det inga problem (1 vecka sedan).
Det var faktisk väldigt trevligt att ställa sig i kön till taxi och åka yellow cab in till Manhattan, som ett litet tips.
Tillbaka tog vi buss.
/Anette
Av Prj39
3 juni 2014 22:29
Låter toppen Anette...jo vi landar på Newark och har precis som ni tänkt att ta en yellow cab in till Manhattan.
Hem åker vi från JFK .
Peter
Av Hkn
4 juni 2014 02:23
Hej Peter,

det fungerar BÄTTRE med kort än kontanter i New York. Mycket bättre.

Tillbringar ungefär halva mitt liv i New York och de senaste två veckorna förbrukade jag ca $15 i kontanter trots att jag sprang omkring en del, åkte massor av taxi och bytte hotell. Det går alltså att leva i princip kontantlöst.

Idag är merparten av alla taxibilar* på Manhattan utrustade med kortläsare (ett perfekt system där du trycker in din dricks på skärmen).

Det enda jag behövt använda kontanter till på senare tid, är att dricksa hotellpersonal och bartenders. Mitt tips är alltså att snabbt som ögat växla in dina resekontanter (oftast $20-sedlar) till $1 och $5-valörer.

All the best,

:: hkn ::

* finns enstaka New Jersey-baserade bilar som står vid flygplatsen som inte tar kort – du kan antingen byta bil, eller köpa en voucher med kort, som man sedan ger chauffören, som sedan ringer in totalbeloppet till en central (inget komplicerat – och du ger inte chauffören någon kortinformation).
Av Birgere
4 juni 2014 02:50
Jättebra tips med att se till att ha ett gäng 1 o 5 dollarsedlar till dricks från dag 0.
Hur många gånger har man inte checkat in på ett hotell sent på kvällen och saknat småpengar för dricks till killen som släpat upp min väska och visat mig rummet.
Så pinsamt
Av Prj39
4 juni 2014 05:26
Citerat från Hkn:
Hej Peter,

det fungerar BÄTTRE med kort än kontanter i New York. Mycket bättre.

Tillbringar ungefär halva mitt liv i New York och de senaste två veckorna förbrukade jag ca $15 i kontanter trots att jag sprang omkring en del, åkte massor av taxi och bytte hotell. Det går alltså att leva i princip kontantlöst.

Idag är merparten av alla taxibilar* på Manhattan utrustade med kortläsare (ett perfekt system där du trycker in din dricks på skärmen).

Det enda jag behövt använda kontanter till på senare tid, är att dricksa hotellpersonal och bartenders. Mitt tips är alltså att snabbt som ögat växla in dina resekontanter (oftast $20-sedlar) till $1 och $5-valörer.

All the best,

:: hkn ::

* finns enstaka New Jersey-baserade bilar som står vid flygplatsen som inte tar kort – du kan antingen byta bil, eller köpa en voucher med kort, som man sedan ger chauffören, som sedan ringer in totalbeloppet till en central (inget komplicerat – och du ger inte chauffören någon kortinformation).
Tusen Tack för din värdefulla information!!
Peter.
Av Prj39
4 juni 2014 05:28
Citerat från Birgere:
Jättebra tips med att se till att ha ett gäng 1 o 5 dollarsedlar till dricks från dag 0.
Hur många gånger har man inte checkat in på ett hotell sent på kvällen och saknat småpengar för dricks till killen som släpat upp min väska och visat mig rummet.
Så pinsamt
Förstår vad du menar, fixat!! Tackar!
Peter
Av Peter_o
4 juni 2014 08:17
Det går bra att köpa en flaska vatten i en livsmedelsaffär för någon dollar och betala med kort. Inga sura miner från personalen.

Möjligen kan man till råden ovan lägga att det inte är någon nackdel att ha två kort, gärna ett Visa och ett Mastercard. Det har hänt mig en gång att mitt OKQ8-Visa inte fungerade men då fungerade ett bank-Visa-kort.

/PeterO
Av Johwing
4 juni 2014 08:50
Hej

Förra året använde jag ett Visakort (Swedbank) där pengarna dras direkt vid köpet, alltså inte ett kreditkort. Jag fick ofta frågan i kortläsaren eller av expediten om "debit or credit". Då det inte är ett kreditkort så valde jag i början "debit" men köpet gick aldrig igenom. När jag däremot valde "credit" så gick det bra att handla med kortet och pengarna drogs också direkt.

Kan vara något att komma ihåg om det gäller ett sådant kort.

Mvh Johan
Av Peter_o
4 juni 2014 13:24
Citerat från Johwing:
Hej

Förra året använde jag ett Visakort (Swedbank) där pengarna dras direkt vid köpet, alltså inte ett kreditkort. Jag fick ofta frågan i kortläsaren eller av expediten om "debit or credit". Då det inte är ett kreditkort så valde jag i början "debit" men köpet gick aldrig igenom. När jag däremot valde "credit" så gick det bra att handla med kortet och pengarna drogs också direkt.

Kan vara något att komma ihåg om det gäller ett sådant kort.

Mvh Johan
Ja, man ska alltid svara Credit, oberoende av vilken typ av kort man har, om någon skulle fråga.

/PeterO
Av Prj39
4 juni 2014 18:30
Tacksam för alla svar, värdefull information!!
Med vänlig hälsning/ Peter