Hur fungerar det med internet i Australien?

4 apr. 2013 12:41
Visningar: 2986
Ska iväg till Australien med en kompis i slutet av augusti och vi planerar att vara borta i närmare ett år. Vi har tänkt att jobba lite där, men huvuddelen av vår reskassa kommer från annonsintäkter från sajter som vi driver. Dessa sidor har inget större behov av underhåll, men säg att vi behöver ha tillgång till internet 1-2 ggr i veckan i ett par timmar.

Därför undrar jag nu hur man enklast ordnar en internetuppkoppling? Har läst att man är tvungen att vara bosatt i Australien för att kunna skaffa abonnemang, så det alternativet går bort. Den enda möjligheten ska vara att köpa ett kontantkort, men har inte hittat någon info om det finns kontaktkort som erbjuder surf? Åtminstone 1 GB i månaden vore bra.

Sedan undrar jag också hur det är med täckningen? Vi kommer mest att röra oss i södra Australien samt uppåt östkusten. Kanske någon sväng inåt landet också, men det blir ingen längre tid i sådana fall.

Vi tänker mest bo på så kallade hostels, brukar finnas det Wifi där?

Tacksam för svar!
4 apr. 2013 12:46
Internetcafe av något slag är ett bra alternativ om man inte har tillgång till egen uppkoppling!
Eller varför inte nyttja antingen Starbucks eller McDonalds med fler kedjor som erbjuder gratis wifi?
4 apr. 2013 12:52
Citerat från nisse2ears:
Internetcafe av något slag är ett bra alternativ om man inte har tillgång till egen uppkoppling!
Eller varför inte nyttja antingen Starbucks eller McDonalds med fler kedjor som erbjuder gratis wifi?
Tack för svar. Vi är dock mer eller mindre beroende av att sköta om sajterna från egen dator.

Jo, McDonalds och liknande fungerar ju alltid, men tyvärr brukar ju hastigheten vara ganska seg på sådana ställen.
4 apr. 2013 14:26
... Och dessutom är ju kaffet värdelöst på båda föreslagna ställena...

Sorry, var tvungen att lägga in det. Jag kan pejla m några polare från Oz och återkomma
4 apr. 2013 14:45
Citerat från robbowan:
... Och dessutom är ju kaffet värdelöst på båda föreslagna ställena...

Sorry, var tvungen att lägga in det. Jag kan pejla m några polare från Oz och återkomma
Det vore verkligen grymt schysst!
4 apr. 2013 15:48
Sorry, jag tänkte inte på att ni så klart vill logga på från egen dator.

Man kan dricka annat än kaffe på Starbucks :) Deras utomordentliga Frappuccino t ex :P

McD skryter ju med att de börjat med finkaffe... ;)
4 apr. 2013 15:55
Hej

Använde själv Optus kontantkort under min vistelse i Australien. . Jag hade "long-term" kort där jag kunde fylla på med 200 mb surf för ca 50 kr surf, hittade dock inte det nu på deras hemsida utan endabart där man måste ladda med ett belopp varje månad för att behålla mobilsurfen.
https://www.optus.com.au/shop/mobilephones/SimBYO

Annars är Vodaphone stora där nere.
4 apr. 2013 16:11
Citerat från ghedstrm:
Hej

Använde själv Optus kontantkort under min vistelse i Australien. . Jag hade "long-term" kort där jag kunde fylla på med 200 mb surf för ca 50 kr surf, hittade dock inte det nu på deras hemsida utan endabart där man måste ladda med ett belopp varje månad för att behålla mobilsurfen.
https://www.optus.com.au/shop/mobilephones/SimBYO

Annars är Vodaphone stora där nere.
Okej, det lät ju som ett bra alternativ. Hur tyckte du att täckningen var?
Av Masusi
4 apr. 2013 16:56
Bästa erbjudandet har nog Telstra. Jag var runt där nyss. Sydney upp till Cairns, sen mot väst, vände syd vid Tennants Creek, neröver Adelaide, Melbourne, Sydney på 5 veckor. Hotell 5star kanske har gratis wifi. Andra hotell och campingar har ofta wifi men det kostar att ta del av. $10 för en timme inget konstigt. Datamängden varierar men behöver inte vara mer än 200Mb för det priset, så ni förstår..... Det är dåligt.
När jag registrerade ett kontant för enbart data fick jag 3Gb för 30dollar. Dvs antingen ring eller data. De höll väl ganska bra. men om jag ringde 5-10min på Viber så drog de $5. k<unde bara se saldo i $ inte i Mb. Det höll tre veckor med snål användning. Min gubbe läste tidningarna, 5 telsamtal och 3 uppladdningar av resdagboken med bilder. Så jag råder er att köpa sådant i Sydney, sen blir det svårt att hitta ställen. Om ni ska vara ett helt år så har ni ju andra möjligheter säkert. kanske kan ni få ett riktigt mobilt bredband. I värsta fall kan väl nån god vän abbonera åt er. Om bindningstiden är ett år så är det ju bara att lägga ner sedan.
Det lönar sig verkligen att ha eget. Allt är mycket dyrt och dåligt i Australien när det kommer till Mb and stuff.
Kolla hemsidorna för Telstra m.fl nämnda. De har ofta chatt, så man kan diskutera direkt på deras tider.